Завесніло: BABYLON, «НепрОсті» та інші сподівання березневого культпростору

Культура
24 Березня 2017, 16:40

BABYLON: опера, експромт, експеримент

– Есмеральдо! Есмеральдо, а ти можеш залізти отуди і постояти там? А тепер спускайся, тільки якось простіше, без художнього висловлювання, – звертається режисер Влад Троїцький до однієї з циркових артисток, що залучені до його нового проекту.

Триває генеральна репетиція опери BABYLON. Трійко «циркових» балансують фактично під стелею Палацу культури КПІ, стоячи на металевих конструкціях у вигляді драбин – експериментують над рухами. Пізніше Троїцький обережно попросить двох вокалісток і собі трохи піднятися драбинами – хіба на дві сходинки – і спробувати, чи здатні вони в такому положенні співати. Сценою бігають звукові техніки, композитори Роман Григорів та Ілля Разумейко відпрацьовують музичні фрази, чоловіки-вокалісти експериментують із виходом на сцену: з’явитися з-за лаштунків, чи може збоку, із залу? Зупинитися біля моніторів, чи ближче до краю сцени? А може, зробити, «як в Любліні»?

Читайте також: Короткий метр, дальній план: у прокаті стартував альманах «Української нової хвилі»

Концертна прем’єра – наступного дня, і може скластися враження, що матеріал ще «сирий». Але, здається, Троїцький не поспішає, не наздоганяє втрачений час, він працює із тим часом, котрий має в наявності: для нього попереду ще ціла доба, а це передбачає купу можливостей. Власне, хвилюватися немає причин. Базовий варіант нової вистави музично-театральний колектив NOVA OPERA відпрацював вже давно – «BABYLON» показували у вересні 2016 року на Гогольfest, 30 жовтня возили в польський Люблін, де українська вистава відкрила місцевий Центр перетину культур. Але напередодні київської концертної прем’єри 24 березня ніщо не заважає колективу експериментувати: «в який момент мені зробити так, Владе?» – «поки не знаю, я просто дивлюся і думаю».

Власне, з експериментів та імпровізації і народився формат NOVA OPERA – співпраця режисера Владислава Троїцького і композиторів Романа Григоріва та Іллі Разумейко. Трапилося це в серпні 2014 року у межах фестивалю Гогольfest. Григорів та Разумейко працювали разом ще з часів консерваторії. З досвіду співпраці з Троїцьким під час творчої резиденцїї у Видубичах виросла одноактна імпровізаційна опера «Коріолан» за Шекспіром.

Наступна робота також була експериментальною – опера-реквієм IYOV, перша спроба колективу попрацювати з біблійними мотивами, була написана за 2,5 тижні до прем’єри. IYOV традиційно презентували на Гогольfest у вересні 2015 року, потім звозили до Польщі, Австрії, Китаю та США, а 1 березня 2016 року показали – знову ж, традиційно – на сцені Палацу КПІ.

Читайте також: Добрі наміри, «Гіркі жнива»: Захід обурений першим фільмом про Голодомор

Тоді була третя спільна робота (теж експериментаторський формат, цього разу – опера-сон). Йдеться про нічну виставу за текстом Тараса Прохаська «НепрОсті» на музику Григоріва-Разумейка (ще один термін для позначення формату – «перфоманс-колискова»; починається вона опівночі, завершується на світанку, глядачі дійсно сплять під час дійства на подушках та під ковдрами, доки їхні мобільні телефони, вимкнені та сховані у целофанові пакетики, чекають на володарів у гардеробі).

відео надане NOVA OPERA

І от на черзі «BABYLON» – новий нестандартний формат (опера-цирк), нова прем’єра на Гогольfest’і, нове звернення до текстів Старого Заповіту. Що ще? Доволі серйозна філософська заявка (біблійна легенда про конфлікт людини та Бога як «проекція урбаністичної трагедії сучасного суспільства»). Ще – живі ляльки, візуальні ефекти, цікавий інструментарій – препарований рояль (звук створюється завдяки різноманітним предметам, які розміщаються на або між струнами або на молоточках інструменту), контрабас, віолончель, drum-set; класичний та фольклорний вокал, горловий спів, джазові імпровізації.

Формацію NOVA OPERA називають єдиним в Україні експериментальним театром. У будь-якому разі, важливо те, що поруч із іншими дітьми Владислава Троїцького – фрік-кабаре Dakh Daughters та етно-квартетом «ДахаБраха» – це формація, що, з одного боку, працює з українським глядачем, орієнтована на нього та привчає його до якісного музичного й театрального рівня, а з іншого – чудово презентує українську культуру за кордоном.

відео надане NOVA OPERA

Якщо відкинути доволі пафосну самопрезентацію нової вистави (з усіма цими «апокаліптичними передчуттями», «історією народження та смерті метафоричної башти» тощо) залишається суть: це робота колективу, котрий послідовно намацує нові формати та робить гідний продукт, безумовно вартий уваги.

Читайте також: Культурні тренди: відкриті дані та скульптура з автобусів

Другий шанс «НепрОстих»

Вищезгадані Тарас Прохасько та його «НепрОсті» цього тижня з’явилися у свіжих новинах у зв’язку з приємним інформаційним приводом. ЗМІ почали говорити про те, що роман, виданий у 2002 році, буде екранізовано: права належать київській продакшн-компанії Selena Films, режисером картини стане Костянтин Денесюк (наразі відомий кількома короткометражками та телепроектами). Selena Films готується до участі у Десятому пітчингу Держкіно – із тим, аби отримати принаймні часткове фінансування. Крім цього, за участі української художниці із Амстердама Юлією Філамент йде робота над розкадруванням; також компанія запустила процес перекладу сценарію польскою мовою. Все це – задля подальшої демонстрації партнерам у Польші: продакш усвідомлює, що будь-яка фінансова підтримка знадобиться.  

Як не сумно, але фільм міг би з’явитися на екранах вже кілька років тому: співпраця Прохаська з Selena Films розпочалася ще у 2011 році, тоді було оформлено договір, автор з режисером їздили у Карпати, щоб впевнитися у можливості зйомок саме в тих локаціях. Але у 2012 році експерти Держкіно відмовили фільму в підтримці, робота затяглася. Наступний шанс кіноісторія про «НепрОстих» отримає в квітні – тоді має відбутися попередній конкурс перед розширеною презентацією проекту.

+4 С

Одна з найбільш очікуваних культурних подій весни, вкупі з Книжковим Арсеналом, це, безумовно, Docudays UA. Міжнародний фестиваль документального кіно про права людини пройде в 14-й раз. Цьогорічна тема фестивалю – «+4 градуси. На стільки, за версією екологів, підвищиться середня температура повітря на Землі до кінця сторіччя. За словами організаторів, екологічна тематика не буде обмежувати Docudays – цього року на кількох майданчиках покажуть 94 стрічки з 47 країн, близько 40 фільмів візьмуть участь у конкурсній програмі в чотирьох номінаціях: «Життя», «Права», «Коротко» та «Україна». Фестиваль триватиме з 24 по 31 березня.

Додамо, що у 18 кінотеатрах 11 міст України продовжуються покази кільноальманаху «Українська нова хвиля». Цього року прокат вперше реалізується у такому масштабі, хоч підсумки підбивати поки рано. За перший вікенд збірка зібрала у прокаті трохи менше 45 тисяч гривень.