Великий бізнес за 100 злотих

ut.net.ua
25 Квітня 2008, 00:00

 

 

 

 

 

 

 

У.Т.: Чим була зумовленакупівля саме FSO, ане, скажімо, побудова аналогічногозаводу в Україні?
 
– По-перше, ми були з’єднані практично єдиним виробничим циклом |FSO постачав машино-комплекти моделі DaewooLanos для виробництва цього авто на Запорізькому автозаводі– прим.Тижня|. По-друге, незважаючи на те, що у 2005–2006 роках ми працювали в межах вітчизняного закону про стимулювання інвестиційного клімату, він фактично є таким, що сьогодні вигідніше бізнес з автовиробництва вести за межами України, а в нас продавати готові автомобілі. По-третє, на той час Польща була вже за крок до вступу в ЄC. Мати власне підприємство в Європі – певні амбітні плани, й сьогодні вони здійснилися. Головний продукт, який випускатиме FSO, – автомобіль Chevrolet Aveo, і переважний ринок його збуту – Європа. Окремі деталі Aveo ми виробляємо в Україні, на наших потужностях у Запоріжжі та постачаємо на FSO. Таким чином ми отримали для себе споживача компонентів і матеріалів українського походження.
 
У. Т.: Чи створювали вам перешкоди польська влада абоконкуренти?
 
– Ні. Навпаки, варто зазначити дуже виважену й розумну політику польського уряду. Вона не спрямовувалася на те, щоб не віддати комусь підприємство або заробити для бюджету. Польський уряд хотів вирішити проблему: в нього було близько 10 000 працівників на FSO та суміжних підприємствах, які потребували роботи. Всі ці зобов’язання лягли на плечі інвестора. 2005 року ми підписали інвестиційну угоду про співпрацю й про придбання пакету акцій під інвестиційні зобов’язання. Формально нам пакет акцій обійшовся в 100 злотих.
 
У. Т.: Як ви співіснуєте з польським профспілковим рухом, який є набагато потужнішим за український, і, відповідно, вимагає більших соціальних благ? Чи відрізняєтьсяу зв’язку з цим модель управління польським і аналогічним українським підприємствами?
 
– Якщо вести мову про модель управління підприємством, то як в Україні, так і в Польщі воно підпорядковане законам своїх країн, а тепер і законодавству ЄС, тому що його закони тепер діють і на території Польщі. Управління, переважно, подібне, і я кажу це з упевненістю, тому що беру участь у керуванні як українським, так і польським заводами. Щодо профспілок, то вони в Польщі справді досить сильні. Але це поляки, котрі працюють на тому ж підприємстві. Тому дивитися на них як на монстра, який становить загрозу для акціонера, – це неправильно. Поляки вміють захищати свої права, і вони це з успіхом роблять не тільки як громадяни Польщі, а і як європейці. І захист там досить сильний, але не тільки з боку профспілок, але й з боку держави. Польща розуміє, що вона несе певну відповідальність за громадянина своєї країни, і головне її завдання – це зобов’язання перед громадянином, про що ми в Україні забуваємо.

 
У. Т.: На який ринок буде орієнтована ваша спільна діяльність зGM?
 
– У нас є два проекти. Український, орієнтований на ринки СНД, і польський – переважно на ринки ЄС. Кажу «переважно», бо ми теж хочемо мати для України

свіжий автомобільний продукт, тому домовилися з GM, що на наш ринок піде й продукція заводу FSO.
 
У. Т.: Як у вас зараз справи з інвестуванням у Росії? На якій стадіїперебуває заявлене раніше будівництво заводу?
 
– Справді, ми заявили про будівництво заводу, навіть отримали постанову російського уряду про певні пільги. Зараз ведемо переговори з GM, тому що це їхній продукт. Ми здобули право виготовляти там автомобіль Aveo. Враховуючи те, що ця програма пов’язана з виробництвом Aveo в Польщі, маємо наміри спільно з GM відпрацювати питання, щоби, закінчивши організацію виробництва в Польщі, почати це виробництво в Росії. Думаю, протягом року досягнемо певних домовленостей. Цей проект не закрито – його й далі розробляють.