Богдан Буткевич журналіст Тижня

Кокаїновий шлях

ut.net.ua
23 Липня 2010, 00:00

Рекордна партія екзотичного наркотику – кокаїну – «виплила» в Одеському морському торговому пор­­ту. 3 липня Служба безпеки України вилучила на чилійському судні San Fernando 582 кг цього наркотику, вартість якого фахівці СБУ оцінюють у $61 млн. Кількома днями раніше, 29 черв­­ня, на тому самому кораблі правоохоронці виявили 152 кг кокаїну, які ділки заховали всередині 200 дерев’яних дощок. Утім, вилучене в Одесі, – це, вочевидь, лише маленька частина наркотиків, які міжнародна мафія доправляє у Західну Європу нашою територією. За оцінками експертів, через Україну надходить 5–6% загальноєвропейського нар­­котичного трафіка, що в грошовому еквіваленті може перевищувати $2 млрд на рік.

Трансильванський коридор

Про заборонений вантаж на судні San Fernando українську спецслужбу попередило Агентство боротьби з наркотиками США (DЕА). Під час митного догляду трьох контейнерів право­охоронці виявили 34 металеві труби з подвійними стінками, де і був схований кокаїн. Наркотик відправили з Болівії, його завантажили на San Fernando в одному з портів Чилі, корабель через Панамський канал вийшов у Карибське море, перетнув Атлантику, Середземне і Чорне моря. Одержувачем брухту, в якому ховали кокаїн, у супровідних документах зазначена українська фірма, зареєстрована на підставних осіб. За інформацією СБУ, наркотики планувалося переправити через Придністров’я до Молдови, далі через так званий Трансильванський коридор (проходить через Трансильванське плато на території Румунії і Угорщини) до країн Європейського Союзу.

«Мафія завжди шукає безпечні шляхи постачання наркотиків, – розповів екс-заступник начальника УБНОН МВС України Олег Шутяк. – І не треба думати, що проблема транзиту кокаїну (через Україну. – Ред.) виникла тільки тепер, після затримання в Одесі. Інша річ, що тут є два моменти, які особисто мене здивували. По-перше, як погано був схований цей кокаїн, зазвичай його знайти дуже проблемно. Думаю, постачальники просто не розраховували, що судно ретельно оглядатимуть. Ну а той факт, що за документами судно везло брухт в Україну аж із Болівії, свідчить про те, що маскування було лише для відведення очей спецслужб у порту, звідки судно вийшло, себто в Південній Америці».

Спроби транзиту кокаїну нашою територією реєструють понад десять років поспіль (див. Тиждень, № 17/2008). У 2001-му Центральне розвідувальне управління та військова розвідка США оприлюднили звіт про механізм діяльності потужного каналу постачання наркотиків із Колумбії в Європу через країни СНД. Діяв бартер: до Колумбії повітрям надходила зброя, у зворотному напрямку – кокаїн. Літаки злітали, зокрема, і з військового аеродрому біля села Красногвардійське в Криму. Цей канал пов’язують з іменем легендарного «збройного барона» Вік­тора Бута, який зараз сидить у таїландській в’язниці й очікує екстрадиції в США, де йому за­­кидають незаконну торгівлю зброєю і фінансові махінації.

Помічені в торгівлі кокаїном й українські бізнесмени. Зокрема, черкаський комерсант Олександр Ларіновий наприкінці 1990-х організував справжній міжнародний наркокартель із постачання колумбійського кокаїну транзитом через Нікарагуа в Україну й далі – у Західну Європу.

«Партії, які затримує МВС чи СБУ, зазвичай містять кілька кілограмів, їх везуть під конкретних замовників, – стверджує джерело Тижня в правоохоронних структурах. – І те, що в нас раніше не затримували великих партій, аж ніяк не означає, що вони через Україну не надходили. Річ у тім, що великі партії ніколи не доправляють навмання і без належного прикриття. Мається на увазі не тільки кмітливість у конструкції схованок, а передусім відповідний «дах» у владних колах. Для транзиту через Україну, вочевидь, використовують традиційні контрабандні канали. Наприклад, той самий Одеський порт, через який проходить повна номенклатура товарів – від «сірих» автівок і мобільних телефонів до контрабандних панчіх і білизни. Тепер, коли Європа щільно прикриває основні канали поставок кокаїну через Західну Африку, наркокартелі можуть спробувати пустити через Одесу та Іллічівськ набагато більше «коксу».
«Великі затримання кокаїну справді трапляються рідко, – погоджується заступник начальника управління оперативних розробок УБНОН МВС України Іван Пономарьов. – У 2010 році це взагалі перший епізод. Хоча документують ці затримання, у першу чергу, СБУ та прикордонники, але зазначу: найчастіше нашою територію кокаїн проходить одразу з портів на Захід або спочатку потрапляє в російські порти, а потім через прикордонні області України. Більшість кокаїну, що доставляється нашою територією, спрямовується на експорт. Адже зрозуміло, що ті 600 кг, які недавно «накрили» в Одесі, наші «споживачі» не винюхають і за рік. Коли ж ми затримуємо партію, наприклад, 500 г, тут можна бути впевненим, що це для внутрішнього користування».

Споживачі

Отже, практично весь кокаїн, який везуть через територію України, спрямовується в ЄС. За інформацією Міжнародної ради з конт­ролю за обігом наркотиків при ООН (INCB), за останні кілька років наркокартелі Латинської Америки розробили нові маршрути переправлення кокаїну до Євросоюзу, що дало їм змогу істотно знизити ціну на наркотик. Тепер він надходить не тільки через країни Західної Африки, влада яких не здатна зупинити наркотрафік, а й через Балканський півострів та Чорноморський басейн, що використовувалися раніше насамперед для контрабанди до ЄС іншого важкого наркотику – героїну.

Сьогодні у Великій Британії доріжку кокаїну можна купити лише за 1 фунт стерлінгів ($1,4), що дешевше від пінти пива або келиха вина в місцевих пабах. Грам кокаїну в Королівстві коштує 20 фунтів стерлінгів ($28), тоді як у 1998 році – 77 фунтів ($107). Для порівняння: в Україні вартість 1 г кокаїну – $150–200. За інформацією Європолу, торік обсяги продажу цього наркотику в європейських країнах сягнули $34 млрд. Виходить, що в Європі споживають 1214 т кокаїну на рік. Тепер він займає щонайменше 40% загальноєвропейського рин­­ку важких наркотиків. Кожен шостий європеєць пробував кокаїн хоча б раз у житті, понад 4 млн вживають його регулярно.

Європейці намагаються якось призупинити кокаїнову навалу, що накрила Старий Світ. 3 червня 2010 року в Люксембурзі міністри внутрішніх справ країн – членів ЄС підписали договір про боротьбу з кокаїном та героїном. Стратегія Євросоюзу має на меті перекрити шляхи транспортування кокаїну в Західній Африці (Гана, Сенегал, Гвінея-Бісау) і героїну на Балканах, а також посилити боротьбу зі злочинними доходами від наркоторгівлі в ЄС.

Для України все сказане вище має велике значення. Адже ті шляхи, якими останні кілька років наркокартелі завалили Європу кокаїном, вже опинилися під ударом правоохоронних структур ЄС. І мафія повертається в бік України.

Європол зазначає: у першому півріччі 2010-го зареєстровано різку активізацію «Північного наркотрафіка», частиною якого є Україна. Точніше, наші морські порти, звідки наркотики надходять через територію При­дністров’я та Молдови до Румунії, а потім до Угорщини і розповзаються по всьому ЄС. Якщо раніше цей канал наркоторгівці використовували ситуативно, то тепер поставки можуть стати систематичними і набрати небачених до того обсягів. Фахівці прогнозують, що тепер кокаїн із Латинської Америки, частина якого перекидається через Західну Африку, прямуватиме в Європу обхідним шляхом – через «дірявіші» території України, Росії та Румунії.

Ціна питання

Дослідники проблеми наркоторгівлі довели майже з математичною точністю: країна–транзитер наркотиків із часом неминуче перетворюється на кра­­їну-спо­­­­жи­­вача. Адже що більший транзит, то більше наркотиків залишається всередині країни, оскільки на шляху від відправника до кінцевого споживача залишається щонайменше 10% їхньої загальної кількості. «Це закон наркомафії, – стверджує міжнародний експерт із наркополітики Олександр Зеліченко. – Якщо хочеш тримати трафік під контролем, залишай частину вантажу». Наркобізнес сплачує обов’язкову данину із кожної партії тому, хто забезпечує транзит продукту. «Наприклад, псевдо­­револю­ційний рух FARC у Колумбії отримує відсоток від постачань кокаїну і кокаїнової пасти, – каже Дмитро Чувирін, науковий співробітник Міжвідомчого НДЦ із проблем боротьби з організованою злочинністю при РНБО України. – Терористична організація Туреччини «Сірі вовки» живе на дивіденди від контрабанди героїну. Рух Талібан в Афганістані отримує, свої відсотки від наркобізнесу, забезпечуючи натомість останньому «зелені» коридори на кордонах, безперешкодне транспортування всередині країни, пере­­везення вантажу з допомогою нелегальних мігрантів тощо».

Офіційної статистики, скіль­­ки саме наркотиків потрапляє до ЄС через Україну, немає. Неофіційно джерела у правоохоронних структурах стверджують: нині частка України у загальноєвропейському наркотрафіку становить щонайменше 6%. Якщо ж говорити лише про кокаїн, то 1–3%. Враховуючи, що в наші порти потрапляє чистий наркотик, а те, що продають кінцевим споживачам на Заході, містить у найкращому разі 30% кокаїну, то територією України проходить від 4 до 12 т кокаїну на рік. За оптової вартості нерозбавленого кокаїну $94 за 1 г вартість українських поставок коливається від $376 млн (3 млрд грн) до $1,123 млрд (8,88 млрд грн). Остання цифра дорівнює 0,9% внутрішнього валового продукту України 2009 року.

Джерела Тижня звертають увагу, що зараз більшість кокаїну через Україну проходить так званим повним транзитом. Тобто прибуває корабель із кокаїном, його розвантажують, і наркотик одразу вивозять на територію Придністров’я, де його фасують на дрібніші партії. Тобто українська участь у транзиті кокаїну мінімальна. Розплачуються з виконавцями грішми, а не наркотиком, і більшість учасників схеми можуть навіть не знати, що саме їх попросили відвезти до кордону. «За такої системи участь влади непотрібна, – зазначає джерело. – Проте якщо обсяг партій зростатиме, наркомафія почне використовувати схеми, випробувані у країнах третього світу: підкуповуватиме місцеві правоохоронні, митні, владні структури з метою їхньої максимальної інтеграції в структуру організованого злочинного угруповання для гарантованого провезення наркотиків. Обсяг грошей, що крутяться в наркобізнесі, та тотальна корумпованість наших правоохоронних структур дають усі підстави для побоювань. Дуже швидко знайдуться й конкретні виконавці українського походження. Тобто сформується найнебезпечніша форма наркомафії – стале системне угруповання, що має своїх представників у владі та контролює весь процес проходження кокаїну в країну. І може брати як плату за послуги сам наркотик».

Якщо міжнародні наркокартелі й далі збільшуватимуть обсяг кокаїнового транзиту через Україну, він почне осідати в країні у чималих кількостях. Тобто на українському ринку він дешевшатиме й ставатиме доступнішим для звичайних споживачів. Кокаїнова наркоманія стане такою самою масовою, як і в Європі.

ФЛОТ наркобаронів. На таких саморобних підводних човнах мафія доправляє наркотики у США і на перевалочні бази у Мексиці


Для збільшення – натисніть на графіку.