Екранізація коміксу побила новий рекорд кінозборів

Культура
10 Травня 2012, 19:16

Питання: чому так сталося? Чому він зібрав так багато? І чому він так багато не зібрав в Україні, де йде в масовому прокаті так само, як і у Сполучених Штатах — з початку травня?

Звісно, порівнювати прокат український з американським не варто хоча б тому, що в США фільм вийшов на 4,349 екранах, тоді як в Україні на 100. Тому ми будемо порівнювати власне американські аналоги. І тут все набагато цікавіше! Справа ось у чому: «Месники» зібрали на 38 мільйонів більше за «Гаррі Поттера», маючи на 26 екранів менше! Як таке можливо? На думку ветерана українського прокату, Антона Пугача, першого директора «Кінопалацу», а тепер голови компанії «Мультиплекс холдінг», що крім однойменної мережі кінотеатрів, є й дистриб’ютором, все дуже просто і відповідь ховається у технічних показниках. «В кожному окремому кінотеатрі фільм можна по-різному випускати, — каже пан Антон. — Екрани «Месників» можуть бути на 70% іншими за екрани «Гаррі Поттера» лише у зв’язку з тим, що кількість місць у залах — різна: в залі з «Месниками» могло бути на 20-30 місць більше, ніж в залі, де йшов «Поттер».

Виключно технічні, ситуаційні моменти, цілком може бути пояснять ситуацію з цифрами, але не пояснять ситуацію з такою популярністю «Месників», і не тільки в США — ще до виходу фільму в американському прокаті, він тиждень перебував на широких екранах 52-х країн світу, і зібрав $500 млн! Звідки така популярність? Про США — зрозуміло, бо комікси є частиною тамтешньої культури. А світ? «Цей бренд знаходиться на вершині свого попиту, — припускає Антон Пугач. — Це пік брендової активності. При тому що екранізації коміксів, як ми спостерігаємо не один сезон, збирають багато грошей віддавна. Але саме зараз утворилося таке собі «розширене покоління»: одним людям 25-27 років подібне кіно ще цікаве, а іншим, тинейджери 12-14 років — воно є цікавим вже. Коли виходила «Людина-павук», це було лише пробними вдалими «пострілами» в аудиторію, яка зароджувалася. Наразі маємо сформовану аудиторію. А «Месники» її просто максимально охопили».

Так, формат — комікси — очевидно має велике значення для успіху. Хоча згадаємо, що ще 9 років тому «Зірвиголова» з Беном Аффлеком у головній ролі провалилася в прокаті (102 мільйони зборів в США при 78-ми мільйонах бюджету, які для окупованості й прибутку мусили б мати втричі більші збори). Так само "пролетіли" і «Халк» з Еріком Баною, дві частини «Хеллбоя» з Роном Перлманом, «Електра» з Дженніфер Гарнер, «Жінка-кішка» з Хеллі Беррі, обидва «Карателя» з Дольфом Лунгреном і Томасом Джеймном, «Саломон Кейн» з Джеймсом Пюрфоєм… Насправді, лише одиниці мали великий успіх, на кшталт «Бетмена», «Людини-павука», «Людей Ікс» чи «Залізної людини». І час, як показує практика, не надто помінявся. Минулого року з шаленим гуркотом провалилися в прокаті «Зелений ліхтар» з Райаном Рейнольдсом, «Заборонений прийом» з Дженою Мелоун і «Примарний гонщик-2» з вічно провальним Ніколасом Кейджем. А розширити вищеназвану четвірку мушкетерів безумовно успішних екранізацій походеньок коміксових героїв змогли лише «Капітан Америка» і «Тор». І це сталося тільки минулого року. Тобто що, час популярності коміксів припав саме на наш 2012 рік? Чи мова йде про суб’єктивні моменти якості?

З цього приводу варто сказати, що режисером «Месників» призначили дуже нерівного в плані комерційної цінності режисера — Джосса Ведона (за останню роботу він мав постпродакшн фінальної частини «Тора»). Його дебютний серіал «Світлячок» був культовим в обмеженій аудиторії шанувальників космічної фантастики, рейтинговий серіал «Баффі, переможниця вампірів» підняв рейтинг Ведона, але провал повнометражного «Серініті» знову звів нанівець рух режисера до слави. «Месники» ж стали абсолютним злетом Ведона. Проте, можна припустити, йому в цьому допомогли інші чинники успіху.

А саме — наявність у фільмі цілої купи героїв: вже визнаних аудиторією Залізної людини, Капітана Америки, Тора і Халка з відомими фанатам коміксів Чорної вдови, Локі, Ніка Фюрі, Соколиного ока та інших. Тобто можливо, що аудиторія фанатів, наприклад, Залізної людини додалась до аудиторії шанувальників Халка і т. і. Плюс, звісно, не останню роль грають ролі, даруйте за каламбур — героїв грають голлівудські зірки на чолі із «залізним» Робертом Дауні-молодшим, а чудову йому противагу робить сексуальна Скарлетт Йоханссон. Та чи цього вистачить, аби зібрати$  207 млн за перший вікенд? Сумнівно. І тут в силу знову вступає «технічний» момент — час виходу, точніше — контекст. Фільм вийшов у Сполучених Штатах 4-го травня, коли йому не склав конкуренцію жоден з можливих блокбастерів — «Голодні ігри» гралися в прокаті вже два тижні, «Похмурі тіні» Тіма Бьортона падали на 11 травня, а «Морський бій» Пітера Берга мусив розпочатися 18-го. Тобто аудиторію на відтягнув на себе жодний з гравців. Скоріше за все дистриб’ютори домовилися між собою, аби дати кожному заробити, і не переходити один одному дорогу, що, власне, робиться завжди, і в нас, часом, також.

Навіть, якщо припустити, що другий вікенд зменшить збори до 40% від попередньої суми зборів, зрозуміло — вже після третього тижня прокату в США «Месники» разом із світовими зборами зароблять понад 1 мільярд доларів. І це буде новим рекордом. Який попробуються повторити — і перевищити! — утворенням франшизи. А її є з чого робити: «Месники» існують з 1963-го року і виходили у 404 випусках…

Нагадаємо, що найближчим часом на нашу голову впадуть такі коміксові бомби як «Нова людина-павук» — перша частина перезапущеної франшизи (5 липня) і «Темний лицар» — третя частина Крістофера Нолана про Бетмена (26 липня).