Діяльність українського уряду дедалі більше підтверджує народну мудрість про те, що «закон як дишло, як повернув– так і вийшло». Минулого тижня уряд ухвалив рішення про реорганізацію Укртрансгазу та Укргазвидобування – дочірніх компаній НАК «Нафтогаз України» – у відкриті акціонерні товариства. Формально такий крок мав би посприяти виконанню зобов’язань, узятих у межах Енергетичного співтовариства з ЄС, шляхом посилення прозорості фінансової діяльності, більшої юридичної самостійності учасників ринку.
Численні угоди між Євросоюзом та Україною передбачали відповідну зміну статусу Укртрансгазу, що як оператор ГТС є основним реципієнтом європейської фінансової допомоги для модернізації «труби». Адже контролювати освоєння виділених коштів значно простіше, якщо мати справу лише з компанією-розпорядником, а не системою «мама-дочки», яка залишається закритою і всередині якої кошти вільно мігрують, а відтак передбачені для реконструкції ГТС ресурси могли бути використані в нецільовий спосіб.
У цьому контексті новий статус Укртрансгазу, звичайно ж, робить компанію менш залежною від Нафтогазу, а отже, теоретично мав би розблокувати фінансування від ЄС для модернізації газотранспортної системи. Проте історія прийняття рішень нинішньою владою, які були підпорядковані перерозподілу найбільш ласих активів на користь наближених до неї олігархів, дає підстави вважати, що для керівництва ключовим у реорганізації «дочок» Нафтогазу може бути зовсім інший, на перший погляд, «побічний» ефект від виконання «зобов’язань перед Євросоюзом» – акціонування відкриває шлях для виведення колишніх «дочок» Нафтогазу у власність «придворних».
Однак окрім найвпливовішої нині серед усіх олігархів групи Фірташа – Бойка, яка давно виявляє інтерес до активів у газовому секторі, в реорганізації Укртрансгазу та Укргазвидобування може бути зацікавлена і «Сім’я» – її бізнес динамічно зростає саме за рахунок недорозподілених раніше між олігархами активів.
Нагадаємо, 28 квітня президент Віктор Янукович підписав Закон «Про внесення змін до Закону «Про трубопровідний транспорт» щодо реформування нафтогазового комплексу».
Верховна Рада ухвалила цей документ 13 квітня, незважаючи на активні протести опозиції і блокування парламентської трибуни.
Цим законом Рада внесла зміни до статті 7 закону про трубопровідний транспорт, заборонивши приватизацію державних підприємств і дочірніх підприємств «Нафтогазу», які здійснюють діяльність із транспортування магістральними або розподільними трубопроводами, зберігання в підземних газосховищах, а також самого НАКу.
Рада визначила, що реорганізація цих підприємств буде здійснюватися за рішенням Кабміну.