Пожирачі мільярдів: футбол дав донецьким компаніям фантастичні можливості для «пиляння» держбюджету

Економіка
29 Жовтня 2011, 12:46

Нагадати «донецьким» про об’єктивні недоліки у виконанні підготовчої програми Євро-2012 наважився директор турніру в Україні Маркіян Лубківський: «У Донецьку на сьогодні найбільша проблема з розміщенням цільових груп. Вимога УЄФА – понад 5,5 тис. готельних номерів, а поки що є приблизно 1,6 тис.».

БЕЗ ДАХУ НАД ГОЛОВОЮ

Офіційний туроператор УЄФА компанія TUITravelпідтвердила побоювання київського функціонера, повідомивши, що навіть з урахуванням контрактів із готелями, що тільки-но будуються чи реконструюються, дефіцит по Донецьку становить 1584 умовних ліжко-місця.

У Донецьку щодо готелів до Євро-2012 справді чимале питання. Витікає воно, вочевидь, із того простого факту, що навіть за умови державної фінансової підтримки зводити такі об’єкти з розрахунком на уболівальників, що наїдуть до «шахтарської столиці» лише на кілька тижнів, занадто ризиковано. Приклад однієї з улюблених іграшок Ахметова, п’ятизіркового «Донбас Паласу», в якому рідко коли можна побачити освітлені вікна номерів (у 2009 році заповнюваність готелю була на рівні 23%), занадто переконливий.

Читайте також: Освоєння мільярдів на підготовку Львова до чемпіонату, окутане ореолом таємничості

Водночас, як повідомив начальник спеціалізованого управління Донецької міськради з підготовки до Євро-2012 Сергій Рєпін, вісім готелів довелося остаточно виключити з програми підготовки до чемпіонату. Зокрема, припинилися будь-які роботи на майже готовій другій черзі готельного комплексу «Централь». Офіційна версія від донецького міського голови Олександра Лук’янченка – власники збанкрутували, не розрахувавши власних сил. Неофіційна – родина колишнього народного депутата Анатолія Богатиренка (якій приписують контроль над «Централем») сподівалася на дещицю в «переробці» астрономічних траншів із держбюджету, нібито їй обіцяну, та не дочекалася.

Нещодавно корпорація «Менеджмент ассетс компані» (МАКО) Олександра Януковича презентувала в Донецьку проект забудови на базі готелю «Дружба». Спочатку після належної модернізації тут також планувалася затишна готельна п’ятиповерхівка під розселення вболівальників футбольного чемпіонату. Нібито з огляду саме на таку мету міська влада й сприяла МАКО в придбанні об’єкта. Зараз же фірма президентського сина, попри бурхливі протести мешканців довколишніх кварталів, знесла дощенту стару споруду, заявивши про бажання звести натомість висотний офісно-житловий VIP-комплекс. До того ж із терміном запуску в експлуатацію щонайменше через рік після закінчення футбольних баталій.

Уже тепер зрозуміло, що готельних номерів у Донецьку на початок змагань критично бракуватиме. Тож гостей планується розміщувати в сусідніх обласних центрах: Запоріжжі, Дніпропетровську, Харкові. Як фани добиратимуться на матчі за кількасот кілометрів, чиновники з міськвиконкому не уточнюють.

До послуг закордонних уболівальників донецька влада також вирішила запропонувати… заміський кемпінг. Схоже, в Донецьку остаточно утвердилися в думці, що фанати і комфорт – речі несумісні. Секретар донецької міськради Микола Левченко, відомий своїми ексцентричними закидами, навіть запропонував улаштувати табір просто неба на кшталт військового з підйомом по трубі, загальним ранковим шикуванням та ледь не обов’язковою фіззарядкою. Утім, старші товариші делікатно відмовили соратника по Партії регіонів від втілення в життя ідеї, з цього приводу навіть жартували, що від казармених порядків Левченка фани розбіжаться ночувати до донецьких путан.

Читайте також:Найбільша проблема Харкова – будівництво летовища, непрозорі тендери, корупція

ГРОШІ ПУСКАЮТЬ У НЕБО

Ще одна проблема, яку Донецьк мусить вирішити за якихось півроку до старту футбольного чемпіонату, – транспорт. Ключовий об’єкт у цій галузі – новий аеровокзал – споруджується надшвидкими темпами. Щоправда, не менш фантастично зростає й вартість новобудови: лише цього року Кабінет Міністрів кілька разів підкидав на її зведення грошей, збільшивши таким чином загальний кошторис транспортного комплексу з початкових 1,19 млрд грн до 6,15 млрд грн бюджетних коштів. Можна реєструвати своєрідний рекорд, бо це майже вдвічі перевищує офіційну вартість головного донецького об’єкта Євро-2012 – стадіону «Донбас Арена», який Рінат Ахметов будував за свої кревні. 

Згідно з вимогами УЄФА майбутній пасажирський термінал має пропускати під час Євро-2012 понад 3 тис. пасажирів на годину. Як використовуватимуть такі потужності після короткочасного футбольного турніру, охочих прогнозувати катма. Тим більше що нардепи та високоповажні чиновники, які сьогодні становлять левову частку буденних пасажирів донецького аеропорту, мають намір користуватися в майбутньому окремим VIP-терміналом (ще 307 млн грн).

Шалені інвестиції, які вкидають нині в аерокомплекс та інші футбольні об’єкти Донецька, практично безроздільно освоює будівельна корпорація «Альтком», яку незалежні експерти вперто пов’язують із віце-прем’єром з питань підготовки до Євро-2012 Борисом Колесніковим. Лише поточного року, за даними відкритих джерел, ця корпорація отримала від держави підряди на 2,94 млрд грн.

За словами міського голови Олександра Лук’янченка, на розвиток інфраструктури (не рахуючи аеропорту) Донецька до чемпіонату міськвиконком уже витратив 482 млн грн бюджетних коштів, найближчим часом очікується ще понад 2 млрд грн. Найекзотичніші придбання – п’ять мобільних туалетів за 3,9 млн грн; танки часів Другої світової війни, щоб прикрасити музейний майданчик поруч із «Донбас Ареною», але левова частка грошей має бути витрачена таки на дороги.

На сьогодні в місті якісними можна вважати хіба що кілька головних проспектів. Дорожнє покриття решти нагадує військову смугу перешкод. Дивуватися немає чому, бо зусилля міської влади (та відповідні кошти з місцевого бюджету) багато років поспіль концентрувалися на спорудженні магістралі, яка має зняти транспортне навантаження навколо приватного стадіону Ріната Ахметова. Восени їй навіть присвоїли найменування вулиці імені 75-річчя футбольного клубу «Шахтар», хоча парадокс: будинків за такою адресою не існує, адже швидкісну магістраль прорізали через зелену зону відпочинку, понівечивши заплаву річки Кальміус, на чому всюдисущий «Альтком» не забарився «підняти» 250 млн грн. Другу чергу дорожніх робіт, що повинні бути завершені безпосередньо до Євро-2012, Управління капітального будівництва Донецької міськради оцінило в 279,79 млн грн. Ще півмільярда ось-ось було надано Кабміном на завершення спорудження об’їзної дороги навколо міста. Спробуйте вгадати, яка компанія виступатиме генпідрядником…

Читайте також: Товар – ЄВРО – товар