Так екперт прокоментував повідомлення УНІАНу, згідно з яким, президенти Росії та України – Владімір Путін та Віктор Янукович, практично домовилися щодо створення двостороннього спільного підприємства між Українською стороною та Газпромом, якому буде передана в оренду українська ГТС. «Це може означати для Києва зниження ціни імпортованого газу до $260 за 1000 кубічних метрів. Росія відмовилася від пропозиції утворення тристороннього консорціуму з управління ГТС, щоб не зв’язувати себе зобов’язаннями з третього енергетичного пакету ЄС, який передбачає подріблення власності задля енергетичної безпеки та конкуренції – Газпром за таких умов не зможе бути власником чи контролювати ГТС», – вважає експерт.
Він вказав, що саме погодження Януковича на цю умову, вигідну Газпрому, практично ставить крапку на євроінтеграції України та доводить проросійськість чинного президента. «Хоча не всі країни – члени ЄС погоджуються з запровадженням жорстких умов Третього енергетичного пакету, головну вигоду отримує передусім Газпром, який фактично контролюватиме тепер у разі створення двостороннього спільного підприємства як постачання, так і транзит газу до Європи» – наголосив експерт.
З його слів, за цих умов Київ "фактично дарує Москві $30 – 40 млрд", які інакше знадобилися б Газпрому для спорудження обхідного Південного потоку, так само відмовляючись від вирішення питання про несправедливість ціни російського газу у Стокгольмському арбітражі. «Не зважаючи на останні заохочувальні пропозиції ЄС щодо фінансування модернізації української ГТС та участі у переговорах щодо створення консорціуму з керування ГТС, Янукович обрав партнерство з Росією. Створення тристороннього консорціуму безумовно могло затягнутися, адже європейський потенційний учасник, якого українська сторона бачила, як фінансового партнера, ставив би умови гарантування транзиту "транспортуй або плати", на які не погоджувалася би Москва. За цих умов Україні варто було би звертатися до Стокгольму, де шанси виграти були можливі, проте не гарантовані, але це підірвало би підтримку Януковича серед фактично проросійської частини бізнес-еліти,яка його підтримує. Задля фінансової стабілізації Києву також довелося би піти на вимоги МВФ, які не дозволяє популізм Януковича», – вважає Бугрій.
«До того ж, Янукович зважує на безпекові ризики. Посол Росії Міхаїл Зурабов нещодавно ясно натякнув на те, що Янукович повинен визначитися, на чиєму він боці в "економічній" війні. Нещодавно прийнята нова Концепція зовнішньої політики Російської Федерації чітко позиціонує Росію, як "антипод" Заходу. Не виключено (про це вже висловлювалися російські експерти), що Кремль почав би після економічних погроз думати про певним чином військове рішення проблеми, провокуючи, локальну конфронтація, наприклад, дестабілізацію в Криму», – додав він.
Експерт також висловив думку, що в умовах, коли Україна перебуває в економічній та політичній кризі, а у військовому вимірі ослаблена та має чи не найнижчий рівень фінансування Збройних Сил у Європі, будь-яка локальна конфронтація з Росією обернулась би для Януковича політичною катастрофою.
«Відповідно, ми не можемо тепер очікувати від Києва продовження євроінтеграції, адже це асоціюватиме Україну з фактично ворожим для Кремля Заходом. Газова змова ж з Києвом означає успішний російський геоекономічний удар, нанесений Заходу. Вочевидь, Янукович продовжуватиме поки що замовчувати домовленість з Росією, а тим часом докладатиме зусиль для консолідації парламентської більшості, щоб забезпечити успішну ратифікацію угоди про передання державної ГТС в оренду Радою. Втім, можливо що будуть використані положення нового Закону про функціонування ринку природного газу, щоб "обійти" парламент. У такому разі Януковичу може бути вигідна парламентська криза та нові вибори», – пояснив експерт.
Він також відзначив, що наразі закон "Про трубопровідний транспорт" дозволяє передання ГТС в оренду лише компанії, 100% акцій яких знаходиться у державній власності. «Таким чином, пряме передання ГТС в оренду міждержавного консорціуму неможливе. Проте, це не означає, що після такого передання це підприємство не може бути приватизоване. Втім, у такому випаде у Росії потрібні вагомі юридичні гарантії дотримання Києвом зобов’язань – можливо угода передбачить створення СП після приватизації оператора газотранспортної системи. Це теоретично дає Януковичу час сформувати парламентську підтримку», – наголосив Бугрій.
«З огляду на постійні повідомлення про роботу консультантів та оцінювачів ГТС та вперте незапрошення Києвом ЄС до переговорів, поряд з критикою ЄС, чутки про створення двостороннього консорціуму видаються достовірними, все ж не виключено, повністю, що Янукович підіймається на ще вищі щаблі шантажу Брюсселю. Втім, як свідчить історія його правління, у Донецьку надають перевагу простим рішенням», – підсумував експерт.
Читайте також: Влада відмовиться від зміцнення енергонезалежності в обмін на газову знижку від Росії?