У Київпастрансі пояснили, як працюватиме система електронного квитка

13 Грудня 2017, 09:13

Комунальне підприємство «Київпастранс» опублікувало докладний опис роботи системи електронного квитка (Е-квиток), яку запроваджують у столичному громадському транспорті з квітня 2018 року. Про це повідомили у прес-службі Київпастрансу у Facebook.

«Можливості оплати проїзду після впровадження е-квитка: за допомогою транспортної картки (електронного проїзного); за допомогою пільгової соціальної картки (Картки киянина); за допомогою банківської безконтактної картки; за допомогою смартфона (через мобільний додаток, екран або NFC)», – йдеться у повідомленні.

Зазначається, що для разової поїздки можна буде придбати квиток з QR-кодом на папері або екрані смартфону, розрахувавшись готівкою в електронному терміналі поповнення на зупинці або банківською карткою в салоні транспортного засобу. Оформлення та поповнення різноманітних варіантів проїзних квитків (на види транспорту, на час, на кількість поїздок, на відстань) планується здійснювати зокрема через «Кабінет пасажира» на відповідному сайті або через електронні термінали поповнення. Кондуктори на час перехідного періоду також працюватимуть, продаючи разові квитки безпосередньо в салоні та допомагаючи пасажирам користуватися технічними засобами системи е-квитка.

"Здійснення контролю оплати проїзду передбачається за допомогою спеціальних терміналів, які будуть контролювати останню валідацію засобів сплати за проїзд у пасажирів. Або за допомогою валідатора, через який було зафіксовано проїзд: потрібно лише повторно піднести смартфон або картку до відповідного валідатора, і він підтвердить сплату або несплату за проїзд. Пільговики так само мають зафіксувати свій проїзд в громадському транспорті, скориставшись Карткою киянина. Це необхідно для забезпечення прозорості та точності обліку фактично наданих послуг з перевезення пасажирів, зокрема пільгових та інших категорій", – зазначають у Київпастрансі.

Валідатори буде розміщено в салоні за принципом «кількість дверей + 1», а в автобусах малої місткості – 2 одиниці. Інтерфейс, звичайно, буде українізовано. На фото зображено лише тестовий варіант, за допомогою якого наразі здійснюється монтаж обладнання.

Крім того, проектом також передбачена інтеграція з вже існуючими електронними системами – наприклад, системою АСДУ та бортовими електронними інформаційними системами. В результаті, водії за допомогою монітора бортового комп’ютера зможуть самостійно контролювати свій рух відповідно до розкладу. В транспортних засобах, які обладнані повнофункціональною бортовою інформаційною системою, зупинки будуть оголошуватися та виводитися на табло автоматично.

Е-квиток – це реальний приклад впровадження світового досвіду використання сучасних ефективних електронних автоматизованих методів обліку пасажирських перевезень в міському транспорті. 
Автоматизована система оплати проїзду надає чимало економічних переваг, серед яких – можливість оцінити реальний оборот коштів, кількість пільговиків і зрозуміти фактичну картину щодо завантаженості маршрутів. Для пасажирів це зручна та швидка оплата проїзду, можливість використання різних гнучких тарифних систем. Для водіїв – скорочення часу затримки громадського транспорту на зупинках.

Як повідомлялося, 17 січня 2017 року Верховна Рада України прийняла закон №4121, який передбачає запровадження електронного квитка в міському транспорті. Очікується, що впровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду забезпечить багато економічних переваг. Електронний облік пасажиропотоку на маршрутах громадського транспорту дозволить оцінити реальний оборот грошових коштів і, відповідно, оцінити обґрунтованість тарифів на перевезення і можливість оновлення автопарку перевізника. Крім того, система забезпечить можливість зручної, швидкої оплати і контролю проїзду, а також скоротить час затримки громадського транспорту на зупинках. Це також дозволить впроваджувати різноманітні гнучкі тарифні системи.

На початку серпня 2017 року Київська метрополітен в рамках експерименту впровадив автоматизовану систему оплати проїзду на станції метро "Кловська", відмовившись від використання в ній кас і можливості придбати пластикові жетони.  Надалі для впровадження подібної автоматизованої системи оплати проїзду розглядаються станції метро "Університет", "Дружби народів", "Либідська" і "Політехнічний інститут". У разі схвалення пасажирами, цю систему введуть протягом 2017-2018 років на всіх станціях метрополітену.