Юрій Макаров журналіст, телеведучий, ексголовред «Тижня»

Toyota Auris, звук Європи

Авто
30 Липня 2013, 10:40

Маркетологам – тверда дванадцятка! Чому «золото» – питань не виникає, кожен ладен хвалити свій товар. Чому «вухо» – це я зрозумів, коли, виїжджаючи з двору, мало не зачепив парочку сусідів: перебуваючи на відстані кількох сантиметрів, вони не почули працюючої машини. Якщо режим не надто динамічний, Auris їде практично безшумно… Відчуття, що ти не в авто, а в планері. Стриваймо, так, усе спочатку.

…Кажуть, його запускали в середині «нульових» як омолоджений варіант легендарної Toyota Corolla (що вироблялася й виробляється в різних модифікаціях понад 46 років, потрапила до Книги рекордів Ґіннесса як найпродаваніша автівка у світі – близько 40 млн екземплярів). Але в результаті всіх перипетій Corolla залишилася в гамі тойотівських моделей як цінність, а цінностями не розкидаються. Натомість Auris зажив власним життям на європейському ринку, для якого, власне, й призначався, набув рис стильності й просунутості аж до спортивності, що цінуються тут, розширив діапазон від бензинового 1,3 із механікою до 2,0 дизельного з варіатором (до нас поки що не дістався) і – як окрема фішка – гібрида, про який, власне, йтиметься далі.

Отже, гібрид! Про це диво техніки, авто з електричним і бензиновим двигунами, також від Toyota, ми писали ще три роки тому (Тиждень, № 43/2010). Тоді йшлося про Prius, який і досі присутній на ринку. Було перераховано всі переваги – починаючи з того, що він споживає на 60% менше пального й на 85% менше забруднює повітря, й закінчуючи тим, що саме цю машину демонстративно обрали як засіб пересування батько Термінатора Арнольд Шварценеґґер, батько принца Гаррі принц Чарльз, батько Apple Стів Возняк, батько Індіани Джонса Гаррісон Форд і тоді ще майбутній батько Великого Ґетсбі Леонардо ді Капріо. Не оминули ми й недоліків, перший із яких – ціна, мало зіставна із задоволенням від власної екологічної свідомості. Все ж таки 37,5–45,5 тис. у. о. – надто висока плата за можливість бачити себе в авангарді боротьби за збереження планети, є й інші способи відчути себе сучасною людиною.

І раптом Toyota влаштовує зовсім несподіване: у гамі звичайних і звичних сімейних автівок, як їх звикли визначати, гольф-класу (так, елегантних, так, наворочених, але в міру) з’являється ось цей авангард – практично той самий Prius, тільки трішечки скромніший. Підкреслюю, трі-ішечки. Для тих, хто свідомо не залазить у прайси, що виходять за певну межу, визначену сімейним бюджетом, знову коротенький опис того, чим звик утішатися ді Капріо. Гібрид приводиться в рух комбінацією електричного й бензинового двигунів – залежно від режиму роботи автоматично можуть вмикатися обидва одночасно або окремо. Наприклад, в екологічному режимі працює тільки перший, але самого акумулятора, зрозуміло, вистачає на кілька кілометрів. Електродвигун, як правило, використовується в місті на малих швидкостях, під час руху з місця. При розгоні або великих навантаженнях – обидва. На трасі, на високих швидкостях вмикається лише бензиновий, оскільки акумулятора надовго не вистачить. При цьому двигун внутрішнього згоряння крутить генератор і живить енергією електричний, заряджаючи акумулятор. Гібридна система дає змогу істотно зменшити споживання пального. Офіційний паспортний показник його витрати – 3,8 л на 100 км у змішаному циклі. У мене вийшло приблизно 5,5 л, але це теж, погодьтеся, не те, що можна оминути увагою й навіть захопленням, надто коли зважати, що йдеться про двигун об’ємом 1,8 л.

Обидва двигуни разом забезпечують 136 к. с., а для такої машинки це вже щось підперчене. Сотня за 10,9 с – це, звісно, не Формула-1, але й геть не дамська мікролітражка. Окремий кайф, хто мене зрозуміє, від варіатора з електронним керуванням – його вмикає маленький такий, ніби іграшковий голубенький джойстик на місці важеля передач. І замість неминучих вагань звичної коробки-автомата він штовхає тебе миттєво.

Поведінка відносно скромного Auris на трасі теж гідна чогось крутішого й дорожчого. Йдеться не лише про динаміку, а й про рух на поворотах: по-перше, весь автомобіль суттєво нижчий за конкурентів, що забезпечує і найкращу у своєму класі аеродинаміку (коефіцієнт лобового спротиву – 0,28), і центр ваги, ближчий до землі, що в аристократичніших та понтовіших марках досягається спеціальними зусиллями (приміром, в одного представника сімейства котячих для цього передбачили алюмінієвий дах), а тут – лише дизайнерськими рішеннями. Крім того, вельми ефективно, – перевірено у вимушеній ситуації, повторювати яку не радив би, – система курсової стійкості автомобіля (VSC) регулює обертальний момент і контролює гальмівне зусилля на кожне колесо окремо, запобігаючи таким чином сходженню в занос у разі раптового повороту, зокрема коли тебе підрізає самовпевнений кретин на жовтому кабріолеті з опцією у вигляді двох білявок. На щастя, не вдалося перевірити широко розрекламовані рекордні показники безпеки під час креш-тестів – не дуже-то й хотілося!

При цьому гібридний Auris як був, так і лишається сімейним хечбеком: просторий салон на п’ять повноцінних місць (підкреслюю: повноцінних); багажник на 360 л – якщо не треба тягати холодильник, то на тижневий запас харчів для дачі вистачить; дверцята на гідравліці, щоби після цього не так дратувався батько сімейства. Комфорт усередині салону натякає на компроміс між ціновою політикою та бажанням дотягнутися до найвищих зразків. З одного боку, тут тобі й шкіряне кермо, й мультимедійний сенсорний екран (інформаційне табло, гідне аеробуса, стереосистема, навігатор, картинка з камери заднього огляду), й система голосового зв’язку Bluetooth із кнопками управління на кермі, й ще щось, на що в мене просто забракло терпіння, з іншого – поруч бідненька пластмаска й ретро-годинник, ніби з тієї, першої Corolla зразка 1960-х. Дзеркало заднього виду, перепрошую за претензії на дотепність, є лише для виду. Щоправда, компенсується воно бездоганними боковими дзеркалами, огляд забезпечено градусів на 190, якщо це не суперечить правилам геометрії.

Сподобалася легкість ходу нового Auris (до речі, зовнішній вигляд моделі динамічніший порівняно з попередником і, якщо можна так сказати, більш чоловічим) – по-особливому налаштована підвіска, на диво, м’яко реагувала на «ямковий ремонт» від Укравтодору. Auris по праву можемо зарахувати до тієї частини дотепер протестованих Тижнем авто, що, на нашу думку, якнайкраще адаптовані до так званого українського асфальту.

Таким чином, маємо справу з, так би мовити, подвійним гібридом, гібридом у квадраті. З одного боку, це повноцінний електрично-бензиновий гібрид, про що я вже склав майже вірші, з іншого – гібрид між новаторським гібридом і традиційним чотириколісним супутником життя з довгою генеалогією (як вони примудрилися весь цей хай-тек втиснути в уже наявну компоновку, хай їхній інженерний геній оспівує хтось інший). У сухому залишку – ціна. Auris дешевший за Prius залежно від комплектації останнього тисяч так від 5 до 12 – не гривень, доларів!

Отже, висновки. Хтось наближається до Європи, маневруючи між ЄС і Митним союзом. Хтось – навчаючись рахувати сімейний бюджет. Хтось відмовляється від пластикових пакетів у супермаркетах, пам’ятаючи, що поліетилен у природі розкладається 250 років. Хтось збирається на добровільні суботники й вичищає від сміття пляжі, парки й лісосмуги… А хтось уже зараз замислюється, що запаси нафти вичерпні, дихати чимось треба, а ще й децибели! До того ж 95-й бензин на заправках від часу нашої попередньої публікації про екологічний та економний автомобіль подорожчав, якщо я не помиляюся, відсотків на 30…