Тіна Берадзе голова Міжнародного центру психічного здоров'я

Сам собі бренд

ut.net.ua
11 Квітня 2008, 00:00

 

У людині закладена природна потреба відповідати вимогам соціального середовища в поєднанні з бажанням відрізнятися від юрби. Мода створює таку ілюзію. Вона здатна створювати відчуття причетності та слугувати ліками від сірості та щоденності. Але при неправильному вживанні чи передозуванні ці ліки можуть мати негативний психологічний вплив.
 
 У моді як такій немає нічого негативного або шкідливого: талановиті, професійні, творчі люди створюють гарні речі. А найчастіше шкодить неправильне сприйняття моди в нашому суспільстві. Занадто буквальне слідування моді створює психологічні передумови для негармонійного розвитку особистості, більше того – до втрати стабільності.
 
Психологічна поразка
 
Ми носимо на собі сприйняття інших людей того, як ми повинні виглядати. Мода вибирає за нас, як ми повинні одягатися, харчуватися й пересуватися. Загальне захоплення модними тенденціями створює ефект зрівнялівки, як у свій час шкільна форма, тільки має більш класовий характер. Модно те, що носить більшість. Необхідність відповідати певним стандартам, що нав’язується модою, на психічному рівні конфліктує з ментальною потребою зберегти особисту волю та індивідуальність. Навіть, якщо придбати ексклюзивне плаття або костюм прямо з подіуму, це ще не забезпечить нашу потребу в самовираженні, а тільки тимчасово підніме самооцінку, просто демонструючи соціальний статус.
 
Мода виражає чуже світосприйняття. Іноді ми так захоплюємося, що готові носити на собі речі з чужим ім’я чи ініціали, начебто без цієї «візи» ми не можемо вирішити, як виглядати. І в такому стані невизначеності в світі моди легко стати всього лише проекцією уявлень про красу, скажімо, Донателли Версаче, якій ця унікальна можливість просто дісталася від тата. Насправді ж модно бути собою, а не ходячим білбордом відомих торговельних марок. Вас ніколи не дивувало, що найвизначніші кутюр’є часто одягнені як обшарпанці та зовсім не відповідають образові, який нам нав’язують?! Отже, вони можуть дозволити собі свій стиль, а для інших роблять «моду». Скільки разів ми чуємо від цілком самостійних, заможних людей «брендові» відповіді на питання щодо переваг в одязі. Вони обирають «Шанель», а не шукають «маленькі чорні плаття», яких досить у різних дизайнерів. І не може людині подобатися все, що випускається під маркою «Бріоні», тим більше, що кожен рік з’являються нові колекції. Це просто очевидний маркетинговий успіх відомих торговельних марок, але психологічна поразка для нас, як для індивідуумів.
 
Мода vs стиль
 
Аби уникнути негативних психологічних наслідків нав’язаних переваг, необхідно навчиться відрізняти моду від стилю. Стиль – це здатність вибрати серед маси можливостей таким чином, щоб вибір відображав те, як ми самі бачимо себе та світ. Для початку необхідно мати свій стиль, а потім використовувати модні напрямки для того, щоб він сприймався іншими. Власний стиль надає саме нашу індивідуальність речам, які вигадали не ми. Психологічно він має дуже важливе значення, від можливості самовираження до здатності продемонструвати світові свою унікальність та відповідну самооцінку. Насправді, на психічному рівні стиль – це те, що ми шукаємо, намагаючись бути модними. Стиль набагато точніше виражає, хто ми, ніж фінансова можливість придбати останню модну розробку. Він містить у собі наші справжні параметри, особливості виховання та світосприйняття. Стиль не виключає слідування моді, але за психологічним впливом сильно від неї відрізняється:
 
Я спробувала для читачів «Тижня» скласти таку собі психологічну інструкцію щодо різниці між модою та стилем. Це, звичайно, не аксіома, але:
 
Мода – це матерія. Стиль – це душа.
Мода – це речі. Стиль – це характер.
Мода – це форма. Стиль – зміст.
Мода приходить ззовні. Стиль народжується всередині.
Мода обмежує. Стиль звільняє.
Мода шокує. Стиль надихає.
Мода продається. Стиль немає ціни.
Мода тиражується. Стиль унікальний.
Мода зрівнює. Стиль виділяє.
Мода бездумна. Стиль інтелектуальний.
Мода змінюється. Стиль розвивається.
Мода самокритична. Стиль самовпевнений.
Мода – це підпорядкування. Стиль – це панування.
Мода буквальна. Стиль оригінальний.
Мода декларує. Стиль натякає.
Мода – серйозна. Стиль – іронічний.
Мода – безпека. Стиль – сміливість.
Мода тимчасова. Стиль – назавжди.
 
Єдиний спосіб психічно захиститься від «модного тиску» і при цьому не почувати себе ізгоєм в суспільстві – це виробити свій власний стиль. Зі стилем теж можна помилитися. Для цього нам потрібні знавці модних тенденцій і професіонали, які можуть підказати шлях, запропонувати можливості розвитку свого стилю. Стильно те, що вам підходить за характером, темпераментом, настроєм. Мода покликана розвивати смак, а смак дозволяє визначити власний стиль. Основна різниця в тому, що мода – вона в одязі, а стиль – у людині, яка носить цей одяг Ми часто копіюємо вбрання знаменитостей не тому, що в них прекрасний смак, а тому, що в їхніх людських якостях є щось привабливе саме для нас, виражене в одязі, зачісці чи поводженні з речами.
 
Психологічно людині дуже важливо контролювати власне персональне середовище, ментальний і фізичний простір. Коли нам виносять вирок і заганяють у рамки навіть знані професіонали, цей бар’єр порушується, індивідуальність відступає перед бажанням відповідати визнаному стандарту.
 
Стиль – це самооцінка, сприйняття себе, самостійність, упевненість у собі, свідомий вибір, виражені за допомогою нашого вибору в одязі, транспорті чи обстановці. Він стосується не тільки до одягу та машини, він має поведінкові характеристики – як ми ходимо, сидимо, говоримо, реагуємо на зовнішні обставини й навіть живемо.

Як фахівець, я дуже не хотіла б бачити моду на емоції, стилізовані почуття, любов від «Дольче й Габанна» і сезонне щастя в бутіках. Правило просте: залишатися собою завжди стильно, а бути стильним – завжди модно. Тому, якщо берете собі це за правило, визначте свій стиль і стежте за модою.