Губенко Дмитро редактор відділу "Світ"

Розваги вдома і з подарунками

ut.net.ua
26 Грудня 2008, 00:00

 

Вона десь недалеко. Її поступ відчутний у польських газетах та журналах, де на її честь з’явилася спеціалізована рубрика – «Криза день за днем». Але в торговельних центрах Варшави не проштовхнутися. В триповерховому медіа-центрі «Емпік», що на Маршалковській, покупці нишпорять рядами книжок та дисків у пошуках подарунків, до кас шикуються черги. Це й не дивно – діє акція «3 книжки за ціною 2».
 
Цей різдвяний сезон у Польщі нічим не відрізняється від попереднього, вважає соціолог Йоанна Конєчна. Ціни, звісно, трохи зросли, але не настільки, щоб це стало помітно. Тим більше, зарплати теж зростали. А от бензин подешевшав істотно, радіє автомобілістка. Потроху девальвує й злотий, та цим переймаються переважно ті, хто брав кредити в євро й швейцарських франках (найпопулярніша валюта іпотечного кредитування в Польщі).
 
«Після п’ятої вечора припаркуватися біля торговельних центрів просто неможливо», – розповідає Конєчна. Варшав’яни одразу після роботи поспішають на святкові закупки. За даними соціологічної установи TNS OBOP, цього року поляки планують витратити на подарунки та інші різдвяні клопоти 20,4 млрд злотих (54,87 млрд грн). Внутрішнє споживання зростає, а рівень заборгованості населення порівняно невеликий.
 
Стабільний стан національної економіки дозволяє полякам бути впевненими в завтрашньому дні. Навіть найпесимістичніший прогноз від JP Morgan передбачає економічне зростання на 1,5%, тоді як МВФ прогнозує 4%. Польща має консервативну господарську структуру, в якій 90% приватного сектора становлять малі й середні підприємства, що не залежать від зовнішнього фінансування. А от експортні галузі, передусім автопромисловість, звісно, потраплять наступного року під удар.
 
Консервативна Європа
 
«Криза? А що це таке? В нас її немає! То все журналісти й політики «нагнітають». Приблизно такі відповіді, як каже журналіст з Бонна Роман Гончаренко, можна почути від німців. Враження українця підтверджують цю тенденцію – за його словами, у боннських магазинах повно людей, усі з різдвяними подарунками. Втім, приватно продавці зізнаються, що попит усе ж таки трохи нижчий, ніж завжди в цей час. «Але порівняно з Україною можна сказати, що в Німеччині кризи немає. Поки немає», – каже Гончаренко.
 
З ним погоджується і Дмитро Калнауз, студент-економіст зі східнонімецького Котбуса. «Зараз помітних ознак кризи нема. Всі поводяться спокійно. Людей у промисловості переводять на гнучкий графік роботи. Німецькі підприємства браку фінансування не відчувають», – розповідає він. Німеччину, як і Польщу, від фінансової кризи теж рятує консервативність. На ринку нерухомості країни немає бульбашки, як у США, Великій Британії чи Іспанії. 
 
Саме тому німці й відмовляються зараз фінансувати інші країни ЄС, економіки яких зростали на спекуляціях. «Німеччина першою оклигає від кризи, бо не робила системних помилок, загалом німці до цієї кризи не причетні», – впевнений Калнауз. 
 
Не відчутна криза й в Австрії. Віденські крамниці та різдвяні базарчики заповнені людом. «Єдине, на що австрійці скаржаться, – незначна кількість передріздвяних розпродажів», – розповідає юрист Христина Кравчик. Щоправда, зазначає вона, місцеві економісти попереджають, мовляв, наступного року криза зачепить і Австрію з Німеччиною. Але поки Європа гуляє. «Народ бігає по магазинах – тут це якесь свято споживання. Навіть загроза терактів та знешкоджені вибухові пристрої [у торговельному центрі Le Printemps] не відлякують від крамниць», – повідомляє президент Інституту масової інформації Алла Лазарєва з Парижа.
 
Неспокійна Америка
 
За океаном, натомість, панує інший настрій. Південнокорейська журналістка, яка живе в Лос-Анджелесі, Сукхі Чан зазначає, що американці зараз витрачають гроші менш охоче, ніж торік. «Люди щодня чують слово «депресія» та бачать, як звільняють їхніх знайомих. Недивно, що вони бояться невідомого майбутнього», – пояснює Чан. «Люди витрачають цього року на подарунки менше, але відповідно до своїх статків», – зазначає студент із Далласа Роджер Дженсен. Він замість подарунків розсилає своїм близьким просто листівки.
 
Ці спостереження підтверджують і соціологи з дослідницької організації Gallup: у середньому пересічний американець планує витратити на подарунки $616, і це найнижчий показник за останні 10 років. Майже половина опитаних зізналися, що витратять менше, ніж торік (тоді пересічний американець залишив у крамницях $866). Особливо криза зачепила фінансові столиці світу – Нью-Йорк, Гонконг, Лондон.
 
Фінансові компанії вже скоротили 180 000 робочих місць у всьому світі, а святкові премії будуть удвічі менші, ніж торік. Окрім того, працівники таких компаній, як Goldman Sachs, BNP Paribas, Barclays, Morgan Stanley, Citigroup та WestLB будуть змушені самостійно сплачувати за різдвяні вечірки.
 
Загалом консалтингова компанія Deloitte прогнозує, що у Великій Британії цього сезону люди переважно розважатимуться вдома. Цей новий тренд уже назва­ли ­intertainment – розваги вдома ­(від англ­ійських слів «in» – «у» та «enter­tainment» – «розвага»). Власники ресторанів та розважальних центрів, звісно, не радіють цій перспективі, але, можливо, західній цивілізації справді треба трохи уповільнити свій шалений ритм життя та відпочити вдома.