Показуха по-київськи: влада будує «потьомкінські села» до Євро-2012

Економіка
29 Жовтня 2011, 13:25

Для чого Євро?

Фінальна частина чемпіонату Європи з футболу у 2012 році в Україні буде. Схоже на те, що всі необхідні об’єкти добудують вчасно, і футбольну першість у нас ніхто не відбере. Натомість за лаштунками підготовки до Євро-2012 явно проглядаються поспіхом зведені, а відтак із недоліками об’єкти, корупційні схеми і марнотратство. Попри те що наша держава асигнує на футбольний фест астрономічні суми, зовсім поруч із туристичними маршрутами залишаться розбиті неосвітлені дороги, гуртожитки замість готелів, туалети а-ля совок… Вочевидь, влада сподівається заховати все це за «потьомкінськіми селами», що нині активно будуються. Але достатньо почитати відгуки футбольних фанатів із Європи, які нещодавно побували в Україні, чи пам’ятку-попередження для вболівальника, який їде до України, аби підтримати свою команду (чого варта тільки інструкція фанклубу англійського «Сток Сіті»), щоб зрозуміти: на жаль, цивілізаційного прориву після Євро-2012 не станеться. Схоже, тепер головне, аби європейці після відвідин улітку наступного року наших міст не зробили остаточного висновку: Україна – це щось ближче до Уралу. 

«Реконструкція «Олімпійського» стала показовим проектом для іміджу України», – заявив президент Віктор Янукович на церемонії відкриття відновленого стадіону. Слідом про успішну реалізацію інфраструктурних проектів рапортує і столична влада. Проте незалежні експерти зазначають: через корупційні схеми витрати на підготовку столиці до Євро-2012 постійно зростають, приватні інвестиції залучити не вдається, якість об’єктів інфраструктури внаслідок поспіху викликає сумніви.

Читайте також: Як відкривали Олімпійський: маленька пожежа та інші приємні дрібниці

ЗА БУДЬ-ЯКУ ЦІНУ

Реконструкція НСК «Олімпійський», розрахованого на 70 тис. вболівальників, тривала понад три роки. При цьому 65% робіт виконано в період із березня 2010 року. Щоб здати об’єкт вчасно, будівельникам довелося працювати у три зміни.

Остаточну вартість реконструкції стадіону, який прийме фінал європейської першості, Борис Колесніков, віце-прем’єр, міністр інфраструктури і фактично відповідальний за проведення Євро-2012 в Україні, оцінив у 4,5–4,6 млрд грн. $570–585 млн зіставні з витратами лондонського «Арсеналу», який побудував у 2006 році Emirates Stadium на 60 тис. місць за £390 млн (4,86 млрд грн). Але за ці гроші англійці не тільки звели стадіон, а й цілковито реконструювали прилеглі квартали. У 2005-му до чемпіонату світу з футболу мюнхенські клуби «Баварія» і «Мюнхен 1860» спорудили розраховану на 70 тис. місць Аllianz Arena за €340 млн (близько 3,74 млрд грн). Борис Колесніков неприховано нервує, коли роблять такі порівняння, утім, наводить аргумент на користь більшої вартості «Олімпійського» – згадані об’єкти були зведені до світової економічної кризи. Не зовсім переконливо, зважаючи, що криза спричинила падіння цін на будівельні матеріали і робочу силу.

В ім’я успішного завершення, як це називають чиновники, «показового проекту для іміджу Україні» влада готова заплющувати очі на численні порушення під час підготовки до Євро-2012. Так, депутат Київради Олександр Бригинець повідомив про руйнування під час будівельних робіт на НСК «Олімпійський» двох оборонних валів «Косого капоніра» – частини пам’ятки культури «Київська фортеця». А за даними представника Міжнародної організації праці в Україні Василя Костриці, численні підрядчики масово задіяли на реконструкції нелегально влаштованих заробітчан із західних областей, видаючи їм зарплату в конвертах. 

Читайте також: Футбол дав донецьким компаніям фантастичні можливості для «пиляння» держбюджету

СКЛАДНОСТІ ІНФРАСТРУКТУРИ

За словами начальника Головного управління КМДА з питань підготовки та проведення в Україні Євро-2012 Тетяни Слишик, цього року завершать підготовку більшості об’єктів міської інфраструктури, насамперед доріг. На сьогодні цілковито реконструйовані Московська площа і бульвар Лесі Українки, на якому організують паркінг автобусів делегацій УЄФА. Розпочато роботи на проспекті Бажана, яким гостей чемпіонату доправлятимуть у центр столиці з аеропорту «Бориспіль», і на вулиці Горького, де під час Євро-2012 припарковуватимуть автобуси з уболівальниками. У планах на 2012 рік – будівництво нової магістралі в аеропорт «Київ» (Жуляни). Його реконструкція завершена на 70%, тут уже звели будівлю нового термінала і готові почати оздоблювальні роботи. Здати аеропорт обіцяють у квітні 2012 року.

Масштабний ремонт столичних вулиць у Києві проводити не збираються – на це бракує бюджетних коштів. У мерії готові профінансувати реконструкцію лише 19 вулиць півторакілометрової зони навколо НСК «Олімпійський». Гроші на інші дорожні роботи надають держава і корпорація «Київавтодор». Цікаво, що в межах підготовки до Євро-2012 капітально відремонтували автошлях Київ – Вишгород – Десна, що веде до президентської резиденції в Межигір’ї. Чиновники переконують, що зробили це буцімто на вимогу УЄФА. Насправді ж жодних об’єктів у напрямку Межигір’я, які могли б використовуватися під час чемпіонату, немає…

За рахунок підготовки до Євро-2012 столична влада мала намір підвищити і рівень охорони здоров’я. Зокрема, був запланований ремонт приймальних відділень Олександрівської лікарні, міських лікарень № 12 та № 18, Київського міського центру крові. «Менше ніж за рік до початку чемпіонату гроші виділено, але тендери не завершено, кошториси подекуди завищено в рази, більшість запланованих робіт досі не розпочато», – поскаржився Тижню депутат Київради Олексій Давиденко. Водночас 5,5 млн грн виділено на закупівлю міського мобільного госпіталю, незважаючи на те що такі госпіталі вже є в міністерств оборони, охорони здоров’я та надзвичайних ситуацій. «Київ чогось вирішив закупити свій, при цьому сума чітко зафіксована, але немає ні кошторису, ні переліку ліків та обладнання, – розповів пан Давиденко. – Це означає, що «асортимент» об’єкта не відповідатиме потребам столиці, а підганятиметься під бюджет».

Читайте також: Гол у свої ворота

Як з’ясувалося, Київ наразі не готовий прийняти всіх потенційних охочих відвідати столицю під час Євро-2012 (за різними оцінками, таких буде щонайменше 200 тис.). Якщо із завданням забезпечення близько 8 тис. місць у готелях 3–5* для розселення цільових груп УЄФА місто впоралося, то для розміщення футбольних фанів місць, як і раніше, не вистачає. За даними керівника агентства з розміщення вболівальників Євро-2012 туристичної компанії TUI Андрія Ставенка, Київ відчуває брак понад 12 тис. місць, із них 5,3 тис. – економ-категорії. Щоб вирішити проблему розміщення, КМДА укладає договори з вишами на використання студентських гуртожитків – у них можна розмістити близько 60 тис. гостей чемпіонату за ціною €30–40 за місце. Однак заступник голови Держслужби туризму і курортів Дмитро Заруба зізнається, що персонал гуртожитків абсолютно не готовий забезпечувати готельний сервіс, наприклад, регулярну заміну білизни і туалетного приладдя.

Як альтернативу готелям футбольним фанатам також запропонують… наметові містечка під Києвом. Хоча при цьому самі чиновники мають сумніви щодо дієвості запасного плану. «Навіть найневибагливішим європейським туристам потрібен не просто майданчик у чистому полі, а повноцінна інфраструктура: водопостачання, каналізація, транспортне сполучення, магазини тощо. І дуже сумнівно, що всі імпровізовані містечка вдасться підігнати під ці стандарти», – зізнається Заруба.  

Закрите небо: найбільша проблема Харкова – будівництво летовища, непрозорі тендери, корупція

«ПОТЬОМКІНСЬКІ СЕЛА»

«Усе, що в Україні побудували до Євро-2012, буде затребуване», – упевнений Борис Колесніков. Однак, на думку експертів, досягнення столиці в підготовці до чемпіонату дуже помірні. Так, у міській програмі капітального ремонту мереж вуличного освітлення значаться лише 606 житлових будинків. Загалом у Києві близько 10,5 тис. багатоквартирних будинків і понад 20 тис. приватних. Як і у випадку з дорожніми роботами (за даними директора «Інституту міста» Олександра Сергієнка, ремонту потребують близько 85% київських доріг), столична мерія обмежиться роботами в тих районах, у яких під час проведення Євро-2012 очікується скупчення зарубіжних гостей. «У результаті 98% киян так і ходитимуть напівтемними дворами. Замість системних дій із реконструкції комунального господарства влада займається відвертою совковою показухою», – зазначив Тижню пан Сергієнко.

У міськраді побоюються, що після чемпіонату держава припинить фінансувати ремонт столичних об’єктів інфраструктури, оскільки іміджева складова проекту вичерпається. «Так було 1980 року, коли на короткий час проведення Олімпіади в київських магазинах з’явилися дефіцитні продукти. За 30 років нічого принципово не змінилося», – вважає Олександр Давиденко.

Не отримав Київ і суттєвих інвестицій в об’єкти Євро-2012. Спочатку планувалося, що інвестори значною мірою знімуть навантаження на державний і місцевий бюджети. Однак, як повідомив Тижню Олександр Голубченко, ці надії не справдилися. «Інвесторів зацікавило тільки готельне господарство, – розповів він. – В інші галузі приватних надходжень немає». Аналітики пов’язують це з несприятливим інвестиційним кліматом у країні. «Корупція, хабарництво, слабкий захист прав інвестора, правила гри, що постійно змінюються, та інші «радощі» відлякують іноземців, які звикли до цивілізованих умов ведення бізнесу», – констатує старший аналітик компанії UFC Capital Володимир Оваденко. На думку експерта, корупційні витрати суттєво підвищили вартість робіт із підготовки до Євро-2012. 

ДОВІДКА

За різним оцінками, під час Євро-2012 країну відвідає від 500 тис. до 1 млн уболівальників з-за кордону

На матчі чемпіонату до Києва приїдуть щонайменше 200 тис. уболівальників

Через дефіцит місць у готелях близько 60 тис. фанатів планують розселити у гуртожитках

Готельєри прогнозують, що в дні проведення Євро-2012 ціни за номер підвищаться удвічі – вчетверо: у сертифікованих готелях вони можуть перевищити $200 

Читайте також: Освоєння мільярдів на підготовку Львова до чемпіонату, окутане ореолом таємничості