Як російська нафта потрапляє до країн, що підтримують санкції проти РФ?

21 Квітня 2023, 10:24

Після початку повномасштабного російського вторгнення більшість країн Заходу заборонили імпорт нафти з РФ, приєднавшись до санкцій. Проте сира нафта з РФ продовжує поступи до європейських споживачів. Як саме це відбувається, розібрались експерти фінського Центру дослідження енергії та чистого повітря (CREA).

Заборона або обмеження імпорту російської нафти ЄС, Австралією та більшістю країн Великої Сімки призвела до значного падіння цін на нафту та експортних доходів Росії. Водночас, як видно із даних про купівлю нафтопродуктів, ці країни збільшили імпорт переробленої нафти з Китаю (+3,6 млн тонн або +94%), Індії (+0,3 млн тонн або +2%), Туреччини (+1,8% млн тонн або +43%), ОАЕ (+2,6 млн тонн або +23%) і Сингапуру (+1,8 млн тонн або +33%). За рік після вторгнення Росії імпорт нафтопродуктів із цих п’яти країн зріс на 10 мільйонів тонн (+26%) або на €18,7 млрд порівняно з попереднім роком.

Якщо аналізувати цифри далі, то побачимо, що Китай (57,7 млн тонн), Індія (55,9 млн тонн), Туреччина (17,4 млн тонн), Об’єднані Арабські Емірати (ОАЕ, 1,0 млн тонн) і Сінгапур (0,5 млн тонн), значно збільшили імпорт російської сирої нафти (порівняно із попереднім роком). Йдеться про імпорт на суму €74,8 млрд упродовж 12 місяців після вторгнення Росії в Україну.

Збільшення обсягів імпорту сирої російської нафти в ці країни становить 140% (або у вартісному вираженні +€48,2 млрд) порівняно з 12-місячним періодом до вторгнення. Дослідники CREA також відзначають, що Китай, Індія, Туреччина, ОАЕ та Сінгапур збільшують імпорт сирої російської нафти, оскільки в обмін на утримання від санкцій можуть купувати російську нафту із великими знижками.

Читайте також: Не тиражувати повідомлення про дієвість санкцій, а розбиратися у тіньових схемах. Дослідники розповіли як Росія обходить торгівельні обмеження

Переробка сирої нафти на нафтопродукти у згаданих країнах — це легальний метод, завдяки якому російська нафта потрапляє на ринки країн, що наклали на неї санкції. Хоч вони купують цю нафту за здешевленою ціною, такий бізнес забезпечує поповнення військового бюджету Путіна, зазначають в CREA.

Серед держав, що підтримують нафтові санкції, найбільшим імпортером нафтопродуктів із країн, де «відмивається» (автори проводять аналогію із відмиванням грошей) російська нафта, є Європейський Союз. Найбільшу частку серед імпортованих нафтопродуктів у країни санкційної коаліції становили дизель (29%) та авіаційне паливо (23%).

З моменту введення цінового ліміту на сиру нафту, що вступив у дію 5 грудня 2022 року (до кінця лютого 2023 року), Індія була найбільшим експортером нафтопродуктів до країн санкційної коаліції, наступним був Китай (3,0 млн тонн) і ОАЕ (2,9 млн тонн).

Оскільки нафта за зниженої ціною транспортується до країн-«пралень» танкерами по морю, то перевагу від такого транспортування мають порти цих країн. Через індійський порт Сікка проходить найбільша кількість імпортованої сирої нафти з РФ і відповідно через нього проходить більша частина експорту нафтопородуктів до країн санкційної коаліції. Порт обслуговує нафтопереробний завод Джамнагар. З грудня 2022 року по лютий 2023 року звідти було експортовано нафтопродуктів на €2,7 млрд.

Окрім морських шляхів, РФ постачає свою сиру нафту і трубопроводами, зокрема до Китаю. Так, нафтопереробний завод PetroChina у китайському Даляні отримує загалом найбільше сирої нафти з РФ, яка після переробки потрапляє до Австралії.