Герут-партизани

Історія
14 Жовтня 2012, 09:00

У документах УПА та повстанських спогадах за 1943–1945 роки про євреїв як учасників повстанського руху йдеться не раз. Переважно це лікарі-біженці, колишні в’язні гетто, а також ті, що переховувалися в лісах від нацистських переслідувань. Чимало з них співпрацювало з українськими партизанами.

Лісові цілителі

Повстанська розвідниця Галина Коханська у своїх споминах згадувала, що єврейських лікарів із родинами ще в перші роки німецько-радянської війни бандерівці спеціально викрадали з гетто, аби заповнити ними майбутні шпиталі УПА. І справді, в 1944-му, вже коли партизани активно воювали, луцький лікар Гріфель, звільнений ними з місцевого гетто, щоденно обходив хутори в районі свого перебування й надавав допомогу тим, хто її потребував. Після війни він виїхав у Польщу, а згодом осів у США.

Читайте також: Нескорені. Чому українські повстанці не стали нацистськими та совєтськими колаборантами

Понад рік лікував повстанців загону імені Богуна групи УПА «Турів» і куреня Олексія Громадюка (Голубенка) варшавський хірург Шай Давидович Варм. За музичний хист у підпіллі його прозвали Скрипалем. На початку серпня 1944-го під час одного з рейдів ескулап відстав від своїх і потрапив у радянський полон. За те, що виходив понад 200 українських повстанців, дістав 20 років каторги. Існує припущення, що за клопотанням радянського радіоведучого Лєвітана його звільнили з тюрми значно раніше терміну. Потім він мешкав у Луцьку, а згодом так само через Польщу виїхав за океан.

Медика-єврея, що мав псевдо Калина, згадує колишній повстанець Петро Панівник. Йому закарбувалося в пам’яті, якими цікавими препаратами той рятував стрільців чоти УПА «Степа» від корости: із протитанкових мін виймав тол, змішував його з розтопленим смальцем і цією маззю успішно зцілював хворих.

За даними колишнього командира Дрогобицької військової округи УПА–Захід Івана Белейовича, у тамтешньому штабі працювала вміла лікарка-єврейка. Цілющими ваннами вона врятувала паралізовану руку командира Івана Бутковського (Гуцула). У перестрілці 28 вересня 1944 року сотня «Сіроманців» УПА-Захід відбила від німців єврейських лікаря й техніка-дантистку. «Вони радо зайнялися санітарними справами сотні та лікували хворих».

На війні як на війні

Заради справедливості слід зазначити, що спорадичні збройні сутички між упівцями та євреями у складі інших партизанських загонів траплялися не раз. Багато таких інцидентів було на території Полісся наприкінці 1943 – в першій половині 1944 року. Втім, навіть у цих випадках повстанці ніколи не обирали людей даної національності як мішені заздалегідь, як це намагаються довести шукачі прикладів українського антисемітизму в роки Другої світової. Бандерівці не вступали в бої з цивільними євреями, а боролися лише з тими, хто перебував у червоних партизанах, Компартії, працював у радянських адмінустановах, органах держбезпеки.

Так, в урочищі Лопатень, що в Ківерцівському районі Волинської області, підрозділ УПА після битви з більшовиками 16 жовтня 1943 року ліквідував трьох євреїв, зокрема й «ворожу єврейку при радіоапараті». Втім, очевидно, що тут ідеться про радянську партизанку, а не про мирне населення.

На початку жовтня 1943-го, коли загін імені Колодзінського групи УПА «Заграва» атакував совєтів у селі Острівці на Поліссі (поблизу річки Стир), під його гарячу руку потрапили і представники цієї національності, причому аж ніяк не мирні цивільні мешканці: «До Стиру збилося до 200 комунарів. Вони з диким вереском кричали і лаялись брутальними словами. Кожний хотів якнайскоріше дістатися через ріку. Багато залишилося в ріці Стирі, а зісталися всі тяжчі як, наприклад, двох дохторів, багато жидів і т.д.».

Розпалювання ненависті

Починаючи від 1944 року, політпрацівники УПА спеціально навчали повстанців ґречно ставитися до мирних євреїв, якщо доведеться мати з ними якусь справу. Бесіди на ці теми проходили в багатьох «низових» підрозділах, наприклад у підвідділі «Холодноярці-2» куреня «Холодноярці» УПА-Захід.

Тим часом радянська влада намагалася використати хаос у міжетнічних взаєминах, щоб убити клин між двома народами. Співробітники НКВД виліплювали зі славного образу вояка УПА безжалісного антисеміта. Наочне тому підтвердження − міфічний лист керівника підпілля ОУН(б) в Києві Михайла Захаржевського (на момент його написання такої організації вже не існувало) до командира УПА Романа Шухевича, який сфабрикували працівники радянських органів держбезпеки орієнтовно взим­ку-навесні 1945 року. Про фаль­шування свідчить цитата: «Поєднання революційних сил всього українського народу в одностайному, розгорнутому, рішучому наступу на наших гнобителів мусить дати повне визволення з-під ненависного московсько-поль­сько-жидівсько-німець­кого ярма та створити Українську Самостійну Соборну Державу!» У жодному організаційному документі ОУН чи УПА таких висловлювань про євреїв немає. Для повстанських документів за цей період антиєврейські твер­джен­ня на кшталт цього характерними не були. Закиди на адресу «жидівства», звинувачення євреїв у зв’язках із радянською владою трапляються лише в деяких документах ОУН, що з’являлися до першої половини 1943-го. Ідеологія ОУН від другої половини того-таки року докорінно змінилася, тож на підставі даних організаційних джерел за 1941–1942 роки, де містилися згадки про «жидо-комуну», робити висновки про антисемітську спрямованість українського повстанського руху немає підстав.

Також штучно виплеканим у чекістських кабінетах українським антисемітизмом віє і від цього пасажу з уже згадуваного документа: «Зараз на Україну вертають зі всіх кутів СССР жиди на «свою родіну», особливо багато їх наїхало до Києва. Вони разом з москвинами влаштовують тут вигідне, розкішне життя всупереч тяжкому військовому часу. Вони посіли керівні хлібні пости, посади, нахабно поводять з українцями, смакують радощі повновладности і розкоші життя».

Інші приклади брехливої більшовицької пропаганди − видання листівок від імені українських повстанців: «Обертайте свою зброю проти жидів та НКВД, і цим самим приспішите кінець війни», – рекомендували червоноармійцям у сфальшованій листівці міфічні «Українські Націоналісти Самостійники» в серпні 1944 року. В іншій схожій, теж за серпень 1944-го, – євреї проходять під подібним збірним поняттям, якого в УПА насправді не існувало: «жидо-больше­ви­цькі вислужники».

Таким чином, участь євреїв в УПА засвідчено багатьма повстанськими документами та спогадами. Тут вони рятувалися від нацистських переслідувань і водночас надавали активну допомогу визвольному рухові. Їхня доля склалася по-різному. Чимало євреїв-парти­занів легалізувалися піс­ля повернення радянської влади, а окремі воювали пліч-о-пліч з українськими побратимами й гинули під час облав каральних військ НКВД-МГБ. Однак усупереч цій співпраці, ненависть між двома народами намагалися штучно роздувати тоталітарні режими.