Тимур Чілачава спортивний оглядач

Фактично та юридично

ut.net.ua
7 Грудня 2007, 00:00

15 листопада в Лондоні відбулося засідання, від якого залежала доля титулу чемпіона світу F-1 2007 року. Формально перемогу ще 21 жовтня після останнього етапу виборов пілот команди Ferrari Кімі Ряйкконен. Але до розгляду скарги Vodafone McLaren на суддівство саме під час Гран-прі Бразилії й прийняття остаточного рішення, чемпіонське звання фін носив неофіційно. Понад 3 тижні знадобилося четвірці арбітрів, які розглядали документи, докази та свідчення сторін, щоб винести вердикт: не задовольняти скаргу британської команди. Це рішення нарешті де-юре закріпило звитягу Кімі.

Віддамо належне керівництву McLaren, яке пішло до кінця, чітко усвідомлюючи всю безнадійність ситуації. Але принциповість голови команди Рона Денніса та її виконавчого директора Мартіна Вітмарша вимагала тримати марку. Формальний привід для скарги є, отже, її варто подавати. Взагалі-то, у промовах голів стайні ніколи не звучали слова «скарга» чи «апеляція» – тільки «вимога дати пояснення». Проте, це не більше ніж гра слів: мовляв, нам не потрібен титул чемпіона серед пілотів, нам лише важливо знати, що суддівство чесне. Невже, коли б отримали відповідь «ні, суддівство не було чесним», вони не пішли б далі? Можливо, подібна покірність долі частково зумовлена обуренням президента Королівських перегонів Берні Екклстоуна, зазвичай задоволеного скандалами навколо «Формули-1», але цього разу справді занепокоєного іміджем бізнесу, на який він зміг перетворити забави любителів швидкості.
 
Інтриги не вщухають
 
 
Та лавину скелетів із шафи великого «формульного» цирку поки що не вдається зупинити навіть президентським авторитетом. Наступним скандалом став черговий шпигунський сюжет за участі Renault та McLaren, але остання вже не хижак, а жертва. Нічого незвичайного не сталося – інженер McLaren Філ МакКерет звільнився та перейшов до Renault, але не з порожніми руками. Що саме він зміг передати до інженерного та проектувального відділів нового працедавця, і чи робив це взагалі, становить предмет нинішньої суперечки. Французька команда зізнається лише в тому, що фахівець-перебіжчик справді показував кільком її спеціалістам «маленькі й не надто цікаві креслення, від яких не було жодної користі». Натомість у McLaren’і іншої думки. Адвокати команди включають до переліку викраденого 780 креслень болідів 2006–2007 років і наголошують на тому, що цю документацію ретельно вивчили 7 керівних осіб Renault, серед яких був головний конструктор Тім Деншам.
 
За попередніми даними, суд відбудеться за два тижні. До цього часу не будемо поспішати з прогнозами і дочекаємося вироку. Це тим більше виправдано, що нерідко зовні однакові порушення правил караються в F-1 по-різному або не караються взагалі. Згадаймо, що керівний директор Renault Флавіо Бріаторе – добрий знайомий і діловий партнер Берні. У «Формулі-1» це серйозний юридичний козир.
 
Чим серце заспокоїться
 
За усіма старими і актуальними проблемами, на щастя, не залишилися поза увагою перші тести перегонів, присвячені сезону 2008 року. Місцем проведення обрали трасу Каталунья, від якої всіх без винятку пілотів мало не нудить, настільки гарно вони її знають. Цього разу, щоправда, їм навряд чи варто було скаржитися на це, адже метою тестів була перевірка роботи нового електронного блоку керування і вміння пілотів управляти болідами без електронних систем допомоги. Це пов’язані речі. Новий блок потрібен саме для того, аби гарантовано позбавити «Формулу-1» системи контролю тяги, яка дає змогу працювати педаллю акселератора, наче кнопкою: натиснув – і поїхав, а усю «брудну» роботу виконує електроніка.
 
Зрештою, це найбільша зміна в технічному регламенті наступного року. Враховуючи заборону модернізації двигунів і одного постачальника гуми (Bridgestone), «на совісті» команд залишається лише аеродинаміка та механіка болідів. Стайні Ferrari, BMW та Toyota вже повідомили про січневі презентації своїх машин. Очевидні проблеми з підготовкою до наступного сезону є у Toro Rosso – вона не встигає до першого Гран-прі у Мельбурні і, швидше за все, покаже свій новий болід хіба на початку європейської частини чемпіонату. Нічого дивного, адже у Toro Rosso сила-силенна проблем і, на відміну від топ-команд, їй доведеться не просто вдосконалюватися, а, можливо, й шукати принципово інші рішення. Так само багато доведеться попрацювати Honda та Renault – вони провели 2007 рік неймовірно погано. На превелику радість останньої, вона змогла залучити до своїх лав колишнього технічного директора команди Ferrari Роса Брауна, якому попри адаптаційний період обов’язково вдасться змінити команду на краще, особливо, якщо йому не заважатимуть боси з Японії.
 
Алонсо Неприкаяний
 
На ринку пілотів ситуація майже повністю з’ясована – вакантними залишаються місця другого призового пілота у McLaren, обидві позиції в Renault та одна в Force India. Ще досі невідомо, до якої стайні піде Фернандо Алонсо, і часу в нього залишається обмаль. Ще недавно йшлося про його можливі перемовини з Renault, Toyota та Red Bull. Після офіційної заяви Toyota про укладення угоди із молодим німецьким пілотом Тімо Глоком залишилося дві команди. Більшість експертів схилялася до того, що Алонсо активно обговорює річний контракт з Renault – командою, у складі якої він завоював обидва чемпіонські титули. Але голова Renault Карлос Гон публічно заявив – або контракт на 3 роки, або нічого. У команді Red Bull, яка, між іншим, вже підписала угоди з Девідом Култхардом та Марком Веббером, говорять про контракт на 2 роки з можливістю подовження ще на рік. Цинізм ситуації полягає в тому, що успішність перемовин Алонсо з Red Bull означає втрату місця одним із названих пілотів: при цьому Култхард запевняє, що вивчив свій контракт до останньої літери, а от у Веббера такої впевненості немає.
 
У будь-якому випадку, «Формула-1» підстав для впевненості не дає нікому. Наочним прикладом марності інвестицій у сліпу віру є команда Prodrive. Минулого року вона виграла право стати 12 командою в перегонах. За планом до 2008 року усі стайні мали ратифікувати нову редакцію основного документу, що регулює відносини в F-1, – Договіру про згоду. За новими правилами, команді не обов’язково самостійно проектувати шасі – його можна було б купувати у інших. Prodrive збиралася придбати шасі та двигуни у McLaren, але нового Договору про згоду досі немає. Тому в сезоні’2008 залишатиметься 11 команд.
 
І останнє за переліком, але не за значенням. До тестів повернувся Міхаель Шумахер. На боліді зразка 2007 року з відключеною допомогою пілотам він лідирував 2 дні поспіль. Просто блискучий результат, зважаючи на те, що німець не сидів за кермом боліда з минулого року. Подейкують, що він може стати пілотом McLaren, але це звучить надто фантастично.