Експерт: зважену політику щодо ринку нафтопродуктів уряд замінив ручним управлінням

22 Березня 2012, 15:12

«Під внутрішніми інтервенціями дехто розуміє надання пільгових умов для однієї з компанії-учасників ринку, яка повинна закупити через низку посередників певну кількість нафти за завищеними цінами, а потім переробити її. Зрозуміло, що нафтопродукти, отримані за такою схемою будуть набагато дорожчими, аніж ті, що зараз на ринку присутні. Це будуть виключно втрати для бюджету і надання певних конкурентних переваг окремими учасникам ринку, зокрема, НАК «Нафтогаз Україна». Про це свідчить досвід минулої закупівлі, коли партія нафти була закуплена через двох посередників. Ціна цієї нафти була набагато вища, ніж в середньому на ринку. Нафтопродукти, отримані з цієї нафти, вдалося частково реалізувати лише зараз, після того, як зросли ціни на нафтопродукти. Досі вони не були конкурентноздатними на ринку, а тому не знаходили попиту. Зрозуміло, що в такий спосіб стабілізувати ринок неможливо», – заявив Рябцев.

Щодо відмови Кабміну знижувати акцизи на світлі нафтопродукти, то експерт вважає, що з відповідним проектом не була ознайомлена більшість учасників засідання уряду.

«Наскільки мені відомо, ніхто з керівників міністерств, відомств, інших учасників засідання Кабміну не знайомився з проектом, який запропонувало Міністерство енергетики і вугільної промисловості. Зрозуміло, що «з голосу» такі рішення не приймаються. Зокрема, цим проектом було запропоновано фактично зменшення податкових надходжень до держбюджету на 1,3 млрд гривень. Ніхто при «здоровому розумі і тверезій пам'яті», коли на вулиці криза і потрібно думати про наповнення бюджету, не погодиться знижувати акцизні збори, незнаючи, до речі, чи будуть знижені при цьому ціни, чи зросте попит на нафтопродукти тощо. Той проект, який запропонували, був приреченим на неприйняття», – відзначив експерт.

«Потрібно передбачити динамічний акциз, який буде зменшувати негативний вплив на український ринок спекулятивних коливань нафтових котирувань на біржах. А вони – виключно спекулятивні. Аби цього позбутися, потрібно, коли спекуляції набувають розмаху, зменшувати акциз, але на певну величину, яка має бути обрана не «зі стелі», а розрахунковим шляхом. При цьому мають бути передбачені певні компенсатори, які дозволять зберегти обсяги надходжень до бюджету. Нічого цього, звісно, не було запропоновано. Натомість на засіданні експертно-аналітичної групи замість того, щоб обговорювати, в який спосіб варто зробити вигідною реалізацію нафтопродуктів для всіх учасникам ринку, виключно розглядається цінове питання, зокрема, у трейдерів питають, чи зможуть вони знизити ціни на нафтопродукти…», – обурюється експерт.

На запитання, чи можна це оцінювати, як політику уряду, Рябцев відповів:

«Так, це політика, точніше – намагання окремих політиків сховати справжні мотиви своїх пропозицій. Якщо всі дізнаються про те, хто і скільки отримає за ті чи інші проекти, я думаю, що суспільство матимемо можливість побачити за гратами не лише колишнього прем’єр-міністра чи міністра внутрішніх справ».

Щодо цінової ситуації на ринку, то експерт зазначив, що прогнози не змінилися – до кінця березня бензин в середньому може дорожчати на 10 копійок.

«З 24 лютого до сьогодні ми маємо близько 34 копійок подорожчання в середньому по Україні для бензинів. До кінця березня ще може дорожчати в середньому на 10 копійок», – підсумував він.