Бюджет-2014: купити всіх

Політика
16 Січня 2014, 12:42

Важливим складником цього процесу стане підвищення соціальних стандартів, насамперед мінімальної зарплати. Останніми роками в Україні склалася традиція піднімати її від 1 січня. Утім, 2014-го звичну схему порушили: перші півроку мінімалка залишиться на рівні грудня 2013-го (1218 грн), зате з початком активної фази виборчої кампанії уряд готує зосереджене у вузькому проміжку часу підвищення. Від 1 липня – до 1250 грн, від 1 жовтня – до 1301 грн.

Можна очікувати, що ближче до осені цей мінімум знову збільшать через перегляд бюджету, як це відбувалось у 2004 та 2012 роках. Аналогічним чином, схоже, діятиме влада і з підвищенням пенсій. Отже, цільовими аудиторіями для масового підкупу знову стануть найбільш залежні від влади бюджетники та пенсіонери. Поряд із застосуванням адмінресурсу це потенційно може створити потужний запас міцності для режиму Януковича. Особливо якщо на виборах буде посередня явка решти категорій населення.

Особливо цинічний вигляд «політичні» видатки мають на тлі урізання соціальних статей

Ймовірно, в держбюджеті на 2014 рік буде також закладено суми на реалізацію безпрограшної технології підкупу виборців старшого покоління: виплати компенсації вкладникам Ощадбанку СРСР. Перший заступник голови ВРУ, комуніст Ігор Калєтнік уже анонсував цю норму як таку, що буде включена до закону про держбюджет на 2014-й під час прийняття у другому читанні. За його словами, на цю мету буде виділено 6 млрд грн. Власних ресурсів для таких виплат немає, тож вкладники Ощадбанку СРСР отримають свої кошти за рахунок зовнішніх запозичень (які треба буде віддавати з відсотками).
Водночас в уряді вже готують гроші для цільових регіонів, мешканці яких знову мають підтримати «своїх». Так, у бюджеті-2014 різко збільшено видатки на державну підтримку вугледобувних підприємств задля часткового покриття витрат із собівартості готової товарної продукції (на це планується виділити 13,3 млрд грн). Очевидно, кошти будуть використані не лише для підвищення заробітних плат, а й для формування виборчих фондів кампанії Януковича способом відмивання значної частини відповідних резервів.

Читайте також: Влада готує операцію "Реванш"

Наближення виборів особливо відчутне із планування видатків держбюджету на правоохоронні органи: МВС, Внутрішні війська МВС, Генпрокуратуру, Службу безпеки. Приміром, на МВС планують виділити у 2014 році 18,4 млрд грн проти 16 млрд у 2013-му. Така щедрість влади цілком зрозуміла: силовики показали себе як останній оплот режиму під час Євромайданів, тож в електоральному процесі 2015-госаме вони здатні внести суттєві корективи у «встановлення» результатів голосування. Із допомогою МВС, ГПУ, СБУ можна відкривати провадження проти кандидатів у президенти, арештовувати їх і тим самим знімати з виборчих перегонів. А ще лавами силовиків можна буде прикриватися, якщо громадяни вийдуть на майдани міст із протестами проти фальсифікацій.

Чимало експертів вважали, що з набуттям 1 січня 2014 року чинності новим Законом «Про державну службу», який передбачав помітне підвищення зарплат працівникам органів державної влади, Янукович здобуде не лише потенційних вдячних виборців, а й армію безкоштовних агітаторів. Але виявилося, що в розробленому проекті бюджету додаткових (системних) витрат на фінансування держслужби не передбачено. Пояснень тут може бути кілька: 1) зависока «ціна питання» (понад 20 млрд грн); 2) ці кадри й без підвищення зарплати можна максимально експлуатувати на виборах, адже після прийняття закону від 14 травня 2013 року їх достатньо легко шантажувати звільненням та позбавленням спеціальних пенсій (див. Тиждень, № 29/2013).

Читайте також: Що думають депутати про початок роботи Ради

Попри те, в бюджеті 2014-го закладено збільшення фінансування місцевих державних адміністрацій (насамперед в оплаті праці), тобто тих органів, службовці яких безпосередньо працюють «у полі». До прикладу, якщо на Харківську ОДА 2013 року планували видатки за загальним фондом на рівні 152,7 млн грн (зокрема, на оплату праці 100,4 млн), то на 2014-й відповідна цифра становить 176,7 млн (із котрих 120 млн грн – на зарплати). Аналогічною є картина видатків на органи виконавчої влади загальної компетенції в усіх областях. З огляду на те, що сьогодні посадовий оклад становить лише третину зарплати держслужбовця, а решту (у вигляді доплат, надбавок) йому видають за рішенням керівника, то бюджет 2014-му однозначно мотивуватиме персонал місцевих державних адміністрацій до виконання різного роду політичних завдань.

Особливо цинічний вигляд «політичні» видатки, передбачені проектом держбюджету на 2014 рік, мають на тлі урізання соціальних статей. На заходи з реабілітації дітей із дитячим церебральним паралічем у 2014 році уряд запланував аж… 675 тис. грн (проти 49,6 млн грн у 2013-му). Очевидно, що влада переконана в можливості задешево купити громадян, питання лише в тому, чи проковтнуть популістського «живця» самі українці.