Зростання ціни на бензин зумовлене втратою сили поправки до Податкового кодексу про дію зниження акцизів на бензин, що діяла з квітня цього року по 1 вересня.
«Звичайно, ціна зросте, тому що повернення до січневих ставок акцизу становить 50 євро з тонни бензину та 30 євро з тонни дизельного палива. А той потенціал для зниження цін, який було накопичено трейдерами в серпні становить максимально 30 копійок. Тобто виходить, що 50 євро з тонни – це приблизно 50 копійок на літрі в роздрібі. 50 копійок мінус 30 – це означає плюс 20 копійок. (Збільшення – Ред.) буде поступово, коли у трейдерів закінчуватимуться запаси, зроблені в серпні. Скоріш за все, наступного тижня прогнозується таке підвищення», – стверджує Рябцев.
Втім, за його словами, є декілька стримуючих чинників, котрі можуть вплинути на формування ціни на бензин.
«Окрім обсягів запасів за старими цінами, є ще й політичний чинник. Зараз намагаються встановити імпортні мита на нафтопродукти, рішення про які має бути прийнято на міжвідомчій комісії з зовнішньої торгівлі, яке перенесли. Так от до цього засідання переробники намагатимуться бути «білими і пухнастими». Відповідно, і всі мережі, в яких реалізується паливо, вироблене на Кременчуцькому і Лисичанському заводах, також будуть демонструвати свою лояльність, щоб після введення мит можна було підвищити ціни. У той же час імпортери також спробують якомога менше «дратувати» владу підвищенням цін, якого, як сказав Азаров і Бойко, не має бути у вересні», – зазначив експерт.
Рябцев зазначає, що підстав для введення імпортного мита в Україні немає.
«Якщо чесно, то підстав для їхнього введення немає. Проти такої ініціативи виступають всі відомства, громадські організації імпортери тощо. Зокрема, йдеться про введення мита для усі країн, але головні зауваження у переробників, які працюють на території України, є до країн Митного союзу. Переважно до Білорусі, оскільки високоякісні білоруські нафтопродукти за достатньо низькою ціною і у великих обсягах створюють конкуренцію тому, що випускають зараз в Кременчуці та можуть випускати в Лисичанську», – додає він.
«Переробними хочуть для себе відвоювати такі ж самі «тепличні» умови, в яких вони перебували в 2002 – 2005 році, тобто монополізувати ринок, тому що зараз ринок бензину диверсифікований. До нас надходить бензин, як мінімум, з 13 країн. І це, звичайно, не влаштовує переробників, які працюють на території України. Це не влаштовує групу «Приват» і «ТНК БП». Намагаються виробити для себе такі умови, щоб, по-перше, позбутися будь-якої конкуренції і забезпечити для себе ринок збуту хоча би на певний період часу», – уточнив Рябцев.
Як зазначає експерт, співвідношення імпорту і власного виробництва бензину в Україні становить в середньому 50%-50%.
«Варто також враховувати, що Лисичанський НПЗ хоч і переробляє нафту, але до 90% нафтопродуктів спрямовує в Росію. Таким чином зараз працює на свої роздрібні мережі Кременчук, тобто «Укртатнафта», і Шебелинський завод (ДК «Укргазвидобування» НАК «Нафтогаз Україна»). Зокрема, у серпні частка імпорту становила аж 80%», – стверджує експерт.
Імпортне мито на нафтопродукти, за словами Рябцева, планують ввести в розмірі 130 євро з тонни бензину, 80 євро – з тонни дизельного палива і 40 євро – з тонни скрапленого газу.
«Відповідно ціна на бензин у разі введення імпортного мита може зрости на 1,30 грн», – додав експерт.
Наразі Рябцев не володіє інформацією, хто саме стоїть за ініціативою введення імпортного мита. Однак, як стало відомо Тижню серед учасників ринку циркулює інформація, що таку ініціативу лобіює глава Адміністрації президента Сергій Льовочкін.