The Economist: ПереWizzник

Світ
16 Червня 2018, 12:54

Лише за кількасот метрів від злітних смуг будапештського аеропорту в якійсь промзоні лунають крики пасажирів, що горять живцем. Насправді жодна людина не постраждала. Це проводить тренування екіпажів із безпечної евакуації Wizz Air, угорський авіаперевізник, який дуже швидко зростає та розширюється. Торік ця авіакомпанія найняла на роботу 1000 осіб нового персоналу — удвічі більше, ніж попереднього.

Якщо комусь і припікатиме від такого розширення, то хіба що найдешевшому європейському авіаперевізнику Ryanair. За останні два десятки років його генеральний директор Майкл О’Лірі перетворив ірландську тюльку на європейську акулу авіабізнесу, скопіювавши модель дешевих авіаперевезень бюджетної американської компанії Southwest. Тривалий час у Ryanair не було конкурентів-лоукостерів на зразок easyJet чи Norwegian. Але ці дві компанії ніколи не могли зрівнятися з дешевизною Ryanair. Проте після оприлюднення 24 травня річного звіту Wizz Air із повідомленням про рекордні прибутки аналітики вважають, що компанія готова саме до цього (на підставі оцінки затрат на кожен «пасажиро-кілометр» — величину, яка враховує дальність рейсу).

 

Читайте також: Ryanair в Україні. Авіакомпанія збирається літати в шість українських міст

 

Саме зараз Wizz Air готує наступ на західноєвропейські цитаделі Ryanair. Wizz Air, нині вже найбільша авіакомпанія Східної Європи, від самого початку ставила за мету охопити своїми послугами цілий континент — так розповідає засновник і генеральний директор Йозеф Вараді. Поки що компанія основну увагу звертає на рейси між Сходом і Заходом Європи. Різке збільшення потоків мігрантів і туристів на цих маршрутах підняло пасажиропотік із 14 млн 2014-го до 28 млн із лишком 2017-го (див. Магічні результати).На думку Вараді, зараз настав час почати літати в Західній Європі. У травні Wizz Air відкрила підрозділ у Британії, щоб здійснювати рейси за новими маршрутами в цьому регіоні, як-от із Лондона до Ісландії та італійського міста Барі. Вищі ціни на квитки й більші прибутки на вигляд дуже заманливі. У Wizz також розцінюють недавні проблеми Ryanair як шанс для себе. Ірландський перевізник не може знайти достатньо дешеву робочу силу на обслуговування своїх рейсів. Торік у вересні він вимушено скасував 20 тис. рейсів через брак пілотів. Компанія також програла в суді справу про контракти для екіпажу, тож рішення суду змусить Ryanair викласти чималеньку суму.

 

Читайте також: Від Мілана до Баку. Які лоукостери вирішили відкрити рейси до України

Низькі затрати на оплату персоналу — важливий чинник для Wizz і Ryanair. Один із перших інвесторів Ryanair — співзасновник приватного інвестиційного фонду Indigo Partners Білл Френкі, а також один із найбільших фінансистів Wizz Air. Він побачив у цій компанії шанс довести модель Ryanair до крайнощів. Wizz установлює нижчі базові ціни на квитки, ніж Ryanair, і отримує ще більший прибуток у формі додаткових доплат за багаж і тому подібне. Компанія також хоче обходитися без таких ускладнень, як пересадки (які почав пропонувати Ryanair), тож у Wizz не роздувають витратну базу. Велика перевага Wizz у тому, що в неї на батьківщині вартість робочої сили одна з найнижчих у ЄС. Компанія може платити своєму персоналу менше, ніж Ryanair, і водночас забезпечувати пристойні за місцевими стандартами умови праці. Її ж ірландського конкурента, навпаки, часто нещадно критикують за погане (за західноєвропейськими нормами) поводження з персоналом із метою економії коштів. Але в Ryanair є козир: розмір і заслужений статус компанії означає, що затрати на флот літаків у неї нижчі, ніж у Wizz. Але, за словами Вараді, цей розрив зменшується. Зі зростанням прибутків Wizz може брати кредити й орендувати літаки за дешевшою ціною. І компанія вже почала отримувати знижки на нові реактивні літаки, купуючи їх гуртом разом з іншими авіакомпаніями Indigo Partners з усього світу.

До честі Ryanair варто сказати, що компанія давно готувалася до того, що з’явиться конкурент, у якого витрати будуть менші. Фінансовий директор Ryanair Ніл Сораган наголошує, що місця на коротких рейсах приносять мінімальний прибуток. Він визнає, що майже неможливо уникнути конкуренції за прибутки з якимось іншим авіаперевізником. Тож Ryanair хоче використати свою вагу в авіабізнесі, щоб заробляти на продажах високоприбуткових додаткових послуг для відпочивальників: номерів у готелях, прокат автомобілів тощо. Директор із маркетингу Кенні Джейкобс хоче перетворити веб-сайт компанії на «Amazon для подорожей» і навіть збувати через нього авіаквитки на рейси конкурентів. Ryanair не здається, але запланована диверсифікація свідчить про великі здобутки Wizz Air.

 

© 2011 The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Переклад з оригіналу здійснено «Українським тижнем», оригінал статті опубліковано на www.economist.com

Автор:
The Economist