Гостею майстер-класу мала стати відома медійна персона Росії та СНД, світська левиця, колишня ведуча «Дому 2», а віднедавна – ще й палка опозиціонерка Ксєнія Собчак. Організатори поставили обов’язкову умову – присутні слухачі мають бути студентами. Тема семінару була проста і банальна – «Ти медіа. Як змінився світ з появою нових масс-медіа». Як пояснили представники компанії – саме Собчак є людиною, якій вдалося повністю реалізувати себе в нових медіа та реалізувати принцип «Ти-медіа». Відтак, вона є найкращим кандидатом для проведення майстер-класу.
В день семінару до київського Будинку вчителя зібралося сотні дві студентів з різних вишів. Більшість, на перший погляд, складали дівчата з перших-других курсів. Вони тримали в руках модні нині iPad’и та ноутбуки. За кількома зсунутими в ряд столами сиділи організатори, які займалися реєстрацією студентів. Тих, кого у списках не знаходили, дописували на чисті аркуші паперу формату А4.
Кожному учаснику видавали блокнотик з інформацією про компанію Ахметова та кулькову ручку. Все з символікою СКМ. Логотипів компанії вистачало і в самій залі для проведення лекції. Після цього жадібну до знань молодь спрямовували на другий поверх приміщення, а звідти – на балкон, оскільки основна зала була заповнена. Коридорами пробігали гламурні дівчатка з модними сумочками, хлопці з iPhon’ами і просто фанати Собчак ще з часів «Дом-2». Половина з них займалася тим, що ділилася радістю зі своїми знайомими у соціальних мережах, повідомляючи, що вони сьогодні зустрічаються не з кимось там, а з самою Ксюшею Собчак.
Гостя СКМ запізнилася на кількадесят хвилин. Свою лекцію вона почала, як не диво, із… себе коханої та шляху до успіху, який встигла пройти. Ледь не годину вона займалася тим, що вбивала у голови підростаючого покоління – якщо ти хочеш досягти успіху заради того, аби бути знаменитим – у тебе нічого не вийде. Треба бути фанатом своєї справи, багато працювати і тобі обов’язково причеплять медальку. Головне – процес заради процесу, робота заради роботи, творчість заради творчості. Дехто слухав свого кумира роззявивши роти, дехто продовжував завалювати інтернет беззмістовними повідомленнями про «над розуму й адекватну Собчак», дехто просто спав.
Слухачів майстер-класу більше цікавив епатаж Собчак, аніж її досвід роботи в нових медіа
«Будь-яке захоплення можна перетворити в професію. Якщо ви любите ходити по магазинах – станьте професійними байєрами, а через десять років, можливо, ви зможете випустити свою серію одягу», – ділилася думками Собчак.
«Люди не хочуть бути використаними, вони хочуть щось отримати, людям необхідно щось давати», – продовжувала розповідати на фоні логотипів СКМ Ксєнія.
Через півтори години розмови виникла можливість задати свої питання. І тут би розпитати знаменитість про нові медіа, про вимоги медіа до журналістів, про зміну світу… але ні. Молодь більше цікавилася персоною гостя. Студенти розпитували Собчак про улюблену книгу, як опозиціонерка реагувала на закиди своїх родичів, коли повідомила про свій життєвий вибір, чи можна суміщати кохання та роботу… Тематика запитань від вісімнадцяти-двадцятирічної молоді, як і півторагодинна промова, лекції не стосувалася.
. Через дві години «екзекуції» та піару проекту компанії українського олігарха (логотипи СКМ на час промови нікуди не зникали) студенти почали тікати. Слідом прокинувся партер і теж почав потихеньку розсмоктуватись. Собчак оголосила, що вже переходить до теми семінару й почала розповідати про ЗМІ. Активні фанати все так же конспектували слова кумира, радше нагадуючи членів секти, ніж адекватних студентів.
Гостя почала розмову про нові медіа і плавно перейшла на методи роботи журналіста, стандарти журналістики, які студенти, зазвичай, проходять ще на першому курсі університетів. І майже жодного слова по темі. Собчак говорила про цензуру в Росії та Україні, про свої книжки та успіх в журналістиці. Зал знову задавав питання. Про колишні інтерв’ю зірки (зокрема з Філіпом Кіркоровим), про майбутні теми інтерв’ю. Окремі фанати допитували гостю прямо з власних конспектів. Врешті, через 3 години у напівпорожній залі оголосили, що Собчак з радістю проведе у холі приміщення автограф-сесію.
Судячи із запитань із залу, образ світської левиці студентам імпонує більше, ніж громадська позиція Собчак
В холі Будинку вчителя на зірку очікувало 50-70 осіб фанатів з СКМівськими блокнотиками. Дівчата-студентки розважалися, фотографуючись на фоні стенду FormulaS та СКМ. Молодь ділилася враженнями про лекцію, читала Twitter Собчак в очікуванні постів про семінар та себе коханих. Згодом російська зірка спустилася до народу. Молодь одразу збилася до купи навколо столів, організувавши три черги за автографами. Десь із натовпу вигулькнула журналістка з диктофоном, яка почала розпитувати Собчак про майбутнє весілля. Весь процес знімали організатори майстер-класу.
Коли ж до російської гості підійшов кореспондент Тиждень.ua і почав питати про те, що вона знає про Ріната Ахметова, компанію СКМ та зв’язок між компанією СКМ, семінаром та Ахметовим, організатори відчутно напряглися.
«Ні, я нічого про СКМ не знаю. Мене запросили просто провести семінар. Знаю, що Рінат Ахметов є другом Ігоря Крутого, кілька разів бачила його в Юрмалі. А що, він така страшна людина?», – із щирою цікавістю спитала Собчак. Продовжити розмову завадили представники СКМ, які наполегливо попросили не перешкоджати автограф-сесії .
На загал же, компанія СКМ, за допомогою Ксєнії Собчак влаштувала піар собі та своїм проектам серед молоді. Адже російська зірка виявилася таким собі «пряником», який затягнув на семінар більше її фанатів, ніж людей, які реально хотіли дізнатися про нові медіа.