Куди поділися зарплати для інтернів-медиків

Суспільство
24 Квітня 2020, 18:17

Днями в соцмережах розгорівся скандал щодо інтернів-медиків, які начебто залишилися без зарплати. Почався він із подачі самого міністра охорони здоров’я Максима Степанова, який заявив, що медреформа не передбачає фінансування для цієї категорії майбутніх лікарів.

 

«Впровадження другого етапу медичної реформи внесло відповідні корективи. Коли ми почали аналізувати під час нашого аудиту, то в програмі медичних гарантій просто не передбачена заробітна плата для лікарів-інтернів», – розповів міністр.

 

І додав, що «найближчим часом буде ухвалене відповідне рішення» і проблему вирішать.

 

Проте як же так сталося, що інтернів позбавили платні?

 

Раніше майбутнє студента-медика частково залежало від того, за які гроші він навчається: власні чи бюджетні. Контрактники шукали собі місця самостійно. Бюджетників розподіляв університет, не враховуючи їхні побажання. Водночас така непрозорість була полем для корупції, адже можна «попросити» розподілити тебе туди, куди тобі потрібно. У 2017 році бюджетникам дали право проходити інтернатуру там, де вони хочуть, але процес влаштування в конкретну лікарню знову ж залишався непрозорим.

 

Читайте також: Не «чорний лебідь». Як COVID-19 змінить медичну сферу

 

«Як раніше відбувалося фінансування інтернатури: за гроші із загального котла. Субвенція з державного бюджету надходила в регіон, розподілялася по закладах охорони здоров’я, інтерни державної форми навчання отримували зарплату, якщо вони були працевлаштовані в закладі, як інші працівники, з тих грошей, які виділялися в субвенції.  Це давало головним лікарям можливості зловживання, тому що вони могли, наприклад, ховати ставки інтернів, не показувати їх при розподілі на інтернатуру, брати гроші з майбутніх інтернів, щоб ці ставки виділити й отримати фінансування на зарплати для них», – розповіла в коментарі Тижню екс-заступниця міністра охорони здоров’я Младена Качурець (вересень – грудень 2019 року).

 

Закон «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення», який заклав підвалини медреформи, передбачає, що субвенції – фінансування лікарень напряму з бюджету – більше не існує. Натомість ці кошти отримує Національна служба здоров’я (НСЗУ) і розподіляє їх між закладами за виконання Програми медичних гарантій – надання пацієнтам послуг із конкретного переліку. Постало питання, як саме обрахувати частину роботи інтернів, розповідає Качурець.

 

Тому Міністерство охорони здоров’я вирішило змінити модель інтернатури, зокрема, впровадити автоматичний розподіл на основі національного рейтингу: пріоритет у виборі матимуть ті студенти, які найкраще склали іспити на шостому курсі. На початку 2019 року уряд затвердив стратегію розвитку медичної освіти, в якій передбачена зміна інтернатури. Нову модель опублікували для громадського обговорення у серпні.

 

Ідея полягала в тому, що лікарня укладає договір з університетом і готує інтернів у своєму закладі на підставі цих домовленостей.

 

«Питання, звідки платити зарплату інтернам, постало дуже гостро, оскільки проект державного бюджету станом на вересень передбачав, що весь обсяг медичної субвенції передається на управління в НСЗУ. Відповідно, ми з Олегом Петренком (тогочасний керівник НСЗУ, – ред.) ще у вересні порахували, скільки у 2020 році буде випускатися інтернів, мінімальну заробітну плату інтерна і доплату куратору (фінансове стимулювання лікаря-куратора – ще одне нововведення), узгодили, що частинку коштів субвенції НСЗУ передає назад. У проекті бюджету на 2020 рік у нас було передбачено близько 361 млн грн в окремій бюджетній програмі 2301090 на зарплату інтернам та доплату кураторам. Так було станом на грудень, державний бюджет ухвалили з цими цифрами», – розповідає екс-заступниця міністра.

 

Ще раз: гроші на зарплату інтернам були передбачені в бюджеті-2020. Але потрібно було розробити порядки використання цих коштів. За словами Качурець, проект такого порядку передбачав, що ці гроші надходять в університети, а ті передають їх у лікарні для зарплат інтернам на підставі угод. Проте Зоряна Скалецька, яка очолювала МОЗ наприкінці року, так і не підписала документи.

 

Читайте також: Хвороби минулого тисячоліття

 

«Цей порядок ми узгодили на нарадах із тогочасним складом Міністерства фінансів. В принципі в нас були готові всі проекти документів. Але на той момент у грудні позиція міністерки Зоряни Скалецької була – не приймати нове положення про інтернатуру. Оскільки воно ухвалене не було, відповідно, порядок використання коштів, який на нього спирається, теж не було прийнято», – пояснює Качурець.

 

Водночас Скалецька зустрічалася з окремими студентськими організаціями, які протестували проти нової моделі інтернатури, обіцяючи їм, що все залишиться по-старому. Власне, через таку поведінку міністерки і її позицію щодо інтернатури Младена Качурець пішла з посади.

 

Попри це в лютому 2020 року МОЗ затвердив наказ «Паспорт бюджетної програми на 2020 рік 2301090» , де згадані 361 млн грн записані як нерозподілені видатки. Чому саме нерозподілені – тому що на папері ще не існувало нової моделі інтернатури.

 

«Навіть якби не було прийняте положення і з’явилося остаточне рішення міністра охорони здоров’я, що в цьому році інтернатура відбувається за старим сценарієм, була можливість дуже швидко розробити механізм, яким чином спрямувати кошти з цієї програми на заклади охорони здоров’я для оплати праці інтернам. Це було би складніше, тому що розподіляти такі суми коштів у різні заклади– це ручний режим, багато помилок. Тим не менш, це було можливо і, за моєю інформацією, працівники міністерства були готові до такого сценарію», – розповіла екс-заступниця міністра.

 

Проте в березні почався карантин у зв’язку з пандемією COVID-19, відставка уряду, дві зміни міністрів охорони здоров’я. Новий уряд вирішив секвеструвати бюджет, тобто забрати гроші з деяких його статей і спрямувати на боротьбу з пандемією. Постраждали, зокрема, видатки на медичну освіту. За словами Качурець, сталося так, що кошти для інтернів ніхто з керівництва міністерства не відстоював у комітетах Верховної Ради.

 

«Коли ухвалювати секвестр бюджету, в бюджетній програмі залишилося 99 млн грн замість 361. Чому – тому що раніше передбачалася оплата праці інтернів як бюджетної, так і контрактної форми навчання, для нас це не мало значення. Коли постала необхідність перерахунку, тому що все одно ці кошти будуть забирати, Директорат освіти надав розрахунки, відповідно до яких гроші будуть платити тільки інтернам-бюджетникам. Станом на сьогодні на сайті міністерства висить чинний наказ про затвердження паспорта бюджетної програми 2301090 з 361 млн грн, змін у цей документ не вносили», – говорить вона.

 

Читайте також: Пришвидшити швидкі

 

Отже в будь-якому разі в бюджеті мали залишитися 99 млн грн на оплату праці інтернів-бюджетників. І це не збігається зі словами міністра Степанова про те, що грошей немає взагалі. Тим паче, це фінансування не пов’язане з медичною реформою та Програмою медичних гарантій – НСЗУ не розпоряджається цими коштами.

 

«На мою думку, до ситуації призвело те, що до 31 грудня не прийняли положення про інтернатуру, міністр його не затвердила, хоча проект був готовий, були готові порядки використання коштів і зарезервовані гроші. Неприйняття цього положення, відкладення реформи інтернатури, те, що ці гроші дивним чином зникли з бюджетної програми і за них ніхто з керівництва МОЗ не боровся, напевно й призвели до цієї ситуації», – міркує Качурець.

 

За її словами, всі розрахунки та проекти актів готові й перебувають у Директораті освіти МОЗ. Цьогоріч уже запізно змінювати розподіл на інтернатуру, тому що не була створена електронна система, проте можна забезпечити оплату роботи інтернів за старою схемою.

 

«Порядок вступу на інтернатуру для випускників вищих медичних навчальних закладів цього року залишиться без змін. Також, за погодженням Департаменту охорони здоров’я, випускникам, які навчаються державним коштом, буде запропоновано вільні місця на інтернатуру», – повідомляє тим часом МОЗ. Лишається сподіватися, що форс-мажорну ситуацію з пандемією не використають для збереження положення тих «еліт», яким вигідний старий корупційний розподіл на інтернатуру, звинувативши у проблемах другий етап медреформи.