Керівник підпрограми «Культура» програми «Креативна Європа»: Пандемія COVID-19 відчутно вплинула на сферу культури і креативних індустрій ЄС

4 Грудня 2020, 15:00

Вплив пандемії коронавірусної хвороби COVID-19 на сферу культури і креативних індустрій Євросоюзу велетенський і відчутний. Нинішня криза стала своєрідним збільшувальним склом, яке дає змогу чіткіше побачити проблеми, які були ще до початку пандемії. Ідеться про умови праці, соціальний захист людей мистецтва. Про це в інтерв’ю Тижню розповів керівник підпрограми «Культура» програми «Креативна Європа» у виконавчій агенції Європейської комісії Волтер Зампієрі.

 

«Цей вплив велетенський і відчутний. Сьогодні все зачинене в більшості європейських країн. Утрати прибутків у сфері культури значні, що помітно і в роботі музеїв, і музичної сфери. Концертні зали й кінотеатри зачинені, і так триває вже з березня. Нинішня криза стала своєрідним збільшувальним склом, яке дає змогу чіткіше побачити проблеми, які були ще до початку пандемії. Ідеться про умови праці, соціальний захист людей мистецтва. Сьогодні ці питання стають дедалі нагальнішими. Питання в тому, що не всі країни мають законодавство, у якому прописано статус митця, а також моменти, що стосуються його можливої самозайнятості. На це також треба звернути увагу, але передусім — на засоби, які забезпечать рятівне коло для людей цієї категорії», — розповів він.

 

Проте, зауважив Зампієрі, в нинішній ситуації є і позитивні сторони. Передусім ідеться про те, що на умови роботи людей культури звернули більше уваги.

 

«Кризу, у якій ми перебуваємо, раніше чи пізніше буде подолано. За найоптимістичнішого розвитку подій — на початку наступної весни. А це спричинить бум культурної діяльності й життя, бо люди прагнуть бути пов’язаними, вони не хочуть залишатися ізольованими. Нині ж ми намагаємося підтримати культурні проєкти доступними нам способами. Із 700 проєктів, над якими ми з колегами працюємо, закрився тільки один. Підтримуємо культурну спільноту як можемо й усі разом чекаємо на кращі часи. Перехід в онлайн має також часткову вигоду. Особливо для тих, хто креативніший і хто зараз розробляє найкращі практики такого переходу. Наприклад, улітку не відбулися фестивалі, бо великі зібрання народу були заборонені, але вони перейшли в онлайн-простір. Фестиваль, що був подією, нині став рухом», — сказав він.

 

На думку Зампієрі, треба виявити трохи довіри до діяльності та креативності митців. Адміністративні заходи з підтримки — це важливо, але також важливо лишатися відкритими й уважними до ідей та практик, що в нинішніх мовах віднайдуть і винайдуть самі митці. Принаймні тому, що це цікаво.

 

Детальніше читайте в черговому номері журналу «Український тиждень»