Катастрофа MH17. Що вдалось з’ясувати протягом останнього року слідства

17 Липня 2018, 12:50

Літак  Boeing 777 компанії Malaysia Airlines, що летів з Амстердама у Куала-Лумпур, був збитий бойовиками на сході України 17 липня 2014 року. На борту перебувало 298 осіб, з них 196 – громадяни Нідерландів. В авіакатастрофі не вижив ніхто.

 

За минулий рік слідству вдалося встановити повний маршрут "Бука" з Росії в Україну та особу офіцера ГРУ РФ, що брав участь в перекидання в Україні "Бука". З'ясувалося, що ракета для "Бука", яка використовувалась  для моделювання катастрофи MH17, була виготовлена в 1987 році, хоча раніше Міноборони РФ стверджував, що після 25 років служби все ракети "Бук" підлягали утилізації. Крім того, останнім часом дедалі частіше від представників країн Заходу лунають звинувачення на адресу Росії та заклики визнати свою провину.

 

Тиждень нагадує, як просувалось слідство протягом 2017-2018 років.

 

 

 

8 липня 2017 року

Україна і Нідерланди підписали двосторонню угоду про міжнародне правове співробітництво стосовно злочинів, пов’язаних зі збиттям літака рейсу МН17.

 

Держави-члени Спільної слідчої групи, до якої входять Австралія, Бельгія, Малайзія, Нідерланди і Україна, спільно вирішили, що переслідування осіб, винних у збитті авіалайнера, внаслідок якого загинули всі 298 людей у ньому, буде здійснюватися в рамках національної судової системи Нідерландів.

 

Метою угоди назвали врегулювання питань, що стосуються або виникають у зв’язку з переслідуванням і засудженням у Нідерландах осіб за злочини, пов’язані зі збиттям літака рейсу МН17.

 

17 липня 2017 року

Видання Forbes, посилаючись на звіт Ради з безпеки Нідерландів, повідомило, що Росія вела заборону на польоти авіації в суміжному з Донбасом повітряному просторі напередодні трагедії МН17. Обмеження було введено раптово просто у ніч на 17 липня, коли й стався інцидент. При цьому такі заходи пояснили тим, що вони стосувалися польотів цивільної авіації у суміжному з Україною російському повітряному просторі в зоні відповідальності Ростовського зонального центру єдиної системи організації повітряного руху.

 

"Обмеження були аж до висоти понад 16 кілометрів (до ешелону FL530), що можна порівняти з максимальною висотою ураження зенітного ракетного комплексу "Бук" (близько 18 кілометрів). І вже через 17 годин 20 хвилин над суміжною з Росією територією України якийсь ЗРК "Бук" збиває малайзійський Боїнг з пасажирами", – написало видання.

 

Однак коли під час розслідування трагедії Рада з безпеки Нідерландів попросила Кремль пояснити причину таких обмежень, у "Росавіації" відповіли, що це було зроблено з метою "узгодження обмежувальних заходів з прилеглим повітряним простором України".

 

Варто наголосити, що ніякого узгодження так і не сталося, адже, як пише видання, Україна закрила повітряний простір до висоти 9454 метра, а Росія – до 16150 метрів.

 

17 липня 2017 року

 

Міжнародна волонтерська група Bellingcat назвала ЗРК "Бук" №332 збройних сил РФ "єдиним правдоподібним кандидатом" на роль установки, яка збила Boeing рейсу MH17 у липні 2014 року.

 

Фахівці розкритикували версію російського концерну Алмаз-Антей, який вказував, що Boeing 777 авіакомпанії Malaysia Airlines був збитий нібито з району поблизу сіл Зарощенське і Велика Шишівка, підконтрольних ЗСУ.

 

У доповіді наголошується, що ці дані не підтверджуються ні свідченнями очевидців, ні інформацією з відкритих джерел, ні технічною оцінкою Ради безпеки Нідерландів.

 

19 жовтня 2017 року

Міжнародна групм слідчих Belligcat оприлюднила нове фото російського зенітного ракетного комплексу "Бук" на Донбасі, з якого збили літак, що здійснював рейс MH17.Згідно з інформацією Belligcat, ця фотографія є дев'ятим фотографічним чи відео-доказом перебування російського "Бука" на сході України, і з цього приводу готують статтю. Походження фото невідоме.

 

 

14 листопада 2017 року

Міністр внутрішніх справ Нідерландів Кайса Оллонгрен повідомила, що російські спецслужби створили веб-сайт, схожий на нідерландський портал, на якому поширювалися фейкові новини по катастрофі MH17. Вона також додала, що місцеві компанії зазнають кібератак, а спецслужби РФ збирають дані в країні та намагаються впливати на процес прийняття рішень.

 

30 січня 2018 року

Родичі жертв катастрофи рейсу MH17 виграли справу в суді США проти Гіркіна, що дає їм право на компенсацію у 400 мільйонів доларів. Позов був поданий членами сімей 25 жертв катастрофи MH17, 10 з яких є громадянами Нідерландів. Справу порушили проти лідера проросійських сепаратистів Ігоря Гіркіна. Американський суддя виніс вердикт 21 грудня. Суд постановив, що сумарна компенсація родичам жертв трагедії має скласти 400 мільйонів доларів – по 20 мільйонів доларів кожному.

 

Тоді зазначалось, що шанс справді отримати компенсації "дорівнює нулю", адже Гіркін в суд не з'явився, за домашньою адресою в Москві його не знайшли.

 

 

17 лютого 2018 року

 В InformNapalm розповіли про бойовика, який зняв на відео тягач, що перевозив "Бук"Згідно з повідомленням, у період з 2014 по 2016 він брав активну участь не лише в бойових діях, а й був адміністратором пропагандистських груп у соцмережах. Голованов народився в Астрахані, але довгий час прожив на Донбасі. Виїзд у РФ він анонсував 16 лютого на своїй сторінці в ВКонтактє.

 

 

 

22 березня 2018 року

У парламент Нідерландів направили законопроект, який дозволить судове переслідування всіх підозрюваних у причетності до катастрофи пасажирського літака рейсу МН17 на Донбасі. Про це пише Bloomberg. За словами міністра юстиції, даний законопроект дозволить допитати в суді підозрюваних-іноземців, у тому числі й по відеозв'язку, якщо немає можливості їх екстрадувати. Зазначається, що суд над обвинувачуваними може проводитися в Гаазі.

 

4 квітня 2018 року

Слідча група дійшла висновку, що зображення з радарів, які Росія передала Міжнародній слідчій групі (JIT) з розслідування катастрофи пасажирського літака рейсу МН17 на Донбасі, не зафіксували запущеної ракети з комплексу "Бук", однак це не означає, що ракети взагалі не було. Два незалежні експерти прийшли до висновку, що радіолокаційна станція в російському Усть-Донецьку не могла зафіксувати ракету "Бук" через властивості її польоту, зокрема, через її швидкість.

"Через те, що швидкість ракети набагато вища, ніж швидкість цивільної авіації, налаштування цивільної радіолокаційної станції такі, що такі швидкісні об'єкти зазвичай не видно на радарних зображеннях. Це запобігає "хаосу" на радарному зображенні", – йдеться в повідомленні.

 

24 травня 2018 року

Міжнародна слідча група звинуватила у катастрофі MH17 на Донбасі російських військових.

 

Журналіст Майкл Боцюрків повідомив, що зенітно-ракетний комплекс "Бук", який у 2014 році збив Boeing малайзійських авіаліній в Донецькій області, належав 53-ій зенітно-ракетній бригаді Міноборони Росії.

 

Слідчі зробили цей висновок, спираючись на фото і відео із соціальних мереж, зроблених на шляху прямування "Бука" з Курської області, де базується 53-а бригада, 23-25 червня 2014 року. База 53-їй бригади розташовується в селищі Маршала Жукова під Курськом. Слідча група встановила, що "Бук", який збив Boeing Malaysia Airlines в Донецькій області, вивезли з бази 23 червня. Він був у складі конвою, що складається з 50 машин і шести "Буків".

 

24 травня 2018 року

Слідчі встановили повний маршрут "Бука" з Росії в Україну.

 

Як зазначається, реконструювати точний маршрут слідування допомогли отримані слідчими фото і відео і їх порівняння з зображеннями в сервісі Google Street View. А ідентифікувати "Бук" стало можливо завдяки кадрам, на яких чітко видно цифри бортового номера, пляма на гусеницях, позначки центру ваги і унікальні особливості конструкції.

Згідно з повідомленням, установка спочатку була розташована в Росії – у 53-ій зенітно-ракетній бригаді під Курськом. 23 червня 2014 року вона в складі колони військової техніки вирушила в південному напрямку. Разом з нею їхали ще п'ять "Буків".

 

25 травня 2018 року

Влади Нідерландів та Австралії офіційно звинуватили Росію  у збитті малайзійського «Боїнга» під Донецьком в 2014 році. Австралія і Нідерланди закликали Росію для початку вступити у переговори, але наголосили, що справа  розглядатиметеся у міжнародному суді. 

 

25 травня 2018 року

Міжнародна волонтерська група Bellingcat, видання The Insider і інші розслідувачі встановили, що в перекидання в Україні «Бука», який збив малазійський Boeing поблизу Донецька, брав участь офіцер ГРУ РФ Олєґ Владіміровіч Іванніков.

 

25 травня 2018 року

Стало відомо, що група з 270 родичів родичі загиблих у катастрофі MH17 подадуть скаргу проти Росії до Європейського суду з прав людини. 

 

26 травня 2018 року

Дослідник проекту Bellingcat з питань Східної Європи Арік Толер заявив, що офіцер ГРУ РФ Олєґ Іванніков, якого вважають причетним до збиття лайнера MH17 у 2014 році над Донбасом, був куратором у "ЛНР" і працював разом з колишнім ватажком бойовиків ОРЛО Ігорем Плотницьким. Окрім цього, Іванніков надсилав рекомендації Владиславу Суркову, в яких рекомендував залишити на посаді так званого "міністра оборони" Плотницького.

 

6 червня 2018 року

Засновник міжнародної дослідницької групи Bellingcat Еліот Хіггінс повідомив, що ракета для «Бука», яку російський концерн "Алмаз-Антей" використовував в 2015 році для моделювання катастрофи MH17, була виготовлена в 1987 році. Раніше Міноборони РФ стверджував, що після 25 років служби все ракети ЗРК "Бук" підлягають утилізації.

 

"Пам'ятаєте, як Росія стверджувала, що не використовує ракети "Бук" більше 25 років? "Алмаз Антей" використовував одну з 1988 року у своєму тесті MH17 у 2015 році. 2015-1988 = 27, так що, згідно з заявами Росії, ця ракета повинна бути вже знята", – зазначив Хіггінс.

 

Через деякий час він додав, що ракета виготовлена у 1987 році, а тому на момент моделювання катастрофи її використовували 28 років.

 

Рік виготовлення вдалося з'ясувати по номеру по корпусі, який видно в матеріалах експерименту, поширених концерном.

 

12 липня 2018 року

Рада ратифікувала угоду між Україною та Нідерландами про міжнародне правове співробітництво щодо злочинів, пов’язаних зі збиттям літака рейсу MH17 Малазійських авіаліній 17 липня 2014 року.