Яна Холодна: «Військові — не законсервована частина суспільства, вони теж прагнуть до сучасного контенту»

Суспільство
23 Квітня 2020, 15:14

На ваш погляд, це була свідома діяльність чи просто так склалося?

— Важко сказати напевно. Але можу зазначити, що на початковому етапі, коли ми тільки створювали радіостанцію, ми закладали певні принципи. Якщо говорити про музику, то репертуар, який ми обрали, — це не моя спонтанна особиста забаганка. Ми ретельно вивчали питання, багато спілкувалися з бійцями на фронті, на передовій, навіть збирали списки улюбленої музики, яку вони слухають на смартфонах своїх. Крім того, фіксували, що саме замовляють у наших ефірах слухачі. Ці всі дані ми ретельно аналізували й у такий спосіб зрозуміли, що рок-музика — саме те, що підходить для військових, і те, що вони хочуть слухати. Потім ми побачили, що ця концепція стала успішною, адже чули відгуки від бійців, ба більше, нам писали й цивільні слухачі, зокрема з тимчасово окупованої території.

 

Але ж ідеться не лише про зарубіжну музику?

 

— Так, ми пускали в ефір дуже багато сучасної якісної української музики, навіть до офіційного запровадження квот. У такий спосіб вирішили підтримувати наших молодих виконавців і розширювати кругозір слухачів.

 

Читайте також: Олександр Данилюк: «Лікарських знань для ухвалення державних рішень недостатньо»

 

У чому тоді проблема з Ансамблем ЗСУ?

 

— Я в жодному разі не кажу, що вони погані. Вони по-своєму хороші, але для своєї цільової аудиторії. І це точно не наші слухачі. Заради справедливості скажу, що різні військові оркестри були в нас у прямому ефірі, коли грали наживо кавери відомих пісень, і це було дуже круто.

 

Коли створюється нова радіостанція, контент підлаштовують під закладену концепцію і відповідно під інтереси потенційної цільової аудиторії. Це правило. А не одноосібне рішення просто тому, що подобається чи не подобається. І ми добре знаємо, що «Армію FM» слухають здебільшого через музику, ми вивчали це питання. Я знаю, що і теперішні військові, і ветерани часто казали, що під рок-музику, наприклад AC/DC, воювати краще. Ця музика надихає на дії, мотивує. Водночас не секрет, що особливістю української музики (не всієї) є дуже багато суму, плачу, мало не в кожній пісні хтось загинув. А нам треба, навпаки, піднімати бойовий дух. Саме тому для нашої радіостанції завжди була в пріоритеті музика, яка, скажімо, додає драйву. Так, звичайно, ми вмикали інколи й українську попсу, але основу становила саме рок-музика. І це, до речі, є хорошою складовою морально-психологічного забезпечення військ, якщо говорити офіційною мовою, адже добра драйвова музика плюс важлива, корисна й правдива інформація — це і є сучасне інформування бійця в умовах війни, коли вони трохи відірвані від інформаційного потоку. І не забувайте, що ворожа пропаганда на Сході працює дуже потужно. Тому потрібна альтернатива. Щоб слухали своє і тяжіли до свого. І це можна зробити тільки тоді, коли ти даєш сучасну альтернативу, а не в стилі минулого сторіччя.

 

До того ж у певної частини суспільства є упередження, що військові, мовляв, якісь законсервовані, застрягли у вакуумі й усе, що в них пхатимуть, вони будуть сприймати. Але в нас бійці абсолютно сучасні нормальні люди, які хочуть слухати модний драйвовий контент. Натомість їх чомусь оцінюють за старими ще радянськими стереотипами, з кімнатами-світлицями, стінгазетами й політінформацією. Тому те, що відбулося, коли колектив радіостанції фактично примусили поставити той концерт (і це непоодинокий факт), — недопустимо. Я можу зрозуміти ведучих, бо вони люди військові й мають виконувати накази, але питання до тих, хто цей наказ, нехай і усний, віддав.

 

Як ви думаєте, чи буде повторення таких дій?

 

— Сподіваюся, що після розголосу Міноборони перегляне свою інформаційну політику. Бо мені особисто, хоча я вже й не пов’язана з «Армією FM», болить за цей проект. Якщо вони загонять радіостанцію в таку радянщину, вона просто помре. У станції доволі невеличкий рейтинг (ми це розуміємо), і об’єктивних причин на це кілька: відсутня постійна реклама радіостанції, це некомерційний проект, та й цільова аудиторія доволі вузька. Але неякісний та застарий контент відлякає і тих слухачів, які є. А радіостанцію слухали й на тимчасово окупованих територіях, нам про це часто писали в соцмережах. Отже, «Армія FM», крім об’єктивних новин, просувала й сучасну українську культуру там, в ОРДіЛО. З таким новим форматом їм просто стане нецікаво.

 

Читайте також: Станіслав Асєєв: «Один із тих, кого обміняли разом зі мною, бив мене й брав участь у тортурах»

 

Якщо вертатися до причин, то як гадаєте: це частина вказівок, наприклад з Офісу президента, чи це такий «синдром виконавця»?

— Упевнена, що синдром виконавця на місцях, адже це бачення однієї, можливо, кількох людей в оборонному відомстві. Маю сумніви, що нині Банковій є час займатися нашою радіостанцією, у них і без цього купа проблем. Але враховуючи досвід нинішнього керівництва, маю на увазі комунікаційні структури й нещодавні випадки, то для мене особисто в такій поведінці не було нічого дивного.

 

«Армія FM» розвивалася за допомогою іноземних партнерів. Чи вплине цей випадок на співпрацю з ними?

 

— Ми ніколи не приховували, що на початковому етапі нам допомагали американці, зокрема благодійний фонд Spirit of America, вони надали перші передавачі та студійну апаратуру, що їх використовують досі. Потім допомагало ще посольство США — передавачами, консультаціями й тренінгами для колективу. Проте вони ніколи не втручалися в редакційну політику. В останні кілька років вони вже фактично припинили свою співпрацю з радіостанцією, тому для «Армія FM» у цьому сенсі загроз немає. Але я впевнена, що такий випадок може негативно вплинути на імідж Збройних Сил. Бо якщо ми з одного боку говоримо про впровадження стандартів НАТО і орієнтир на Європу, а з іншого повертаємо відомчі ЗМІ в радянщину, то це точно не на краще.

 

Читайте також: Федір Мисюра: «Я не боявся смерті, але хвилювався за своїх рідних»

 

Знову ж таки, військові оркестри в ефірі — це непогано. Але не в такому виконанні. Година «плачу» для військового радіо й підтримки людей на фронті — це точно не про рейтинг. Зробіть нарізку, придумайте підрубрику, оберіть найкраще з репертуару та напишіть класні сучасні підводки голосом професійного диктора (такі роблять на «Армія FM»). Пускайте в ефір дозовано, в перемішку із сучасною музикою. Ось і весь секрет успіху. Або запросіть заспівати наживо. Зніміть ролик і просувайте в такий спосіб і ансамбль, і радіо. Бажано ще й цікавитися думками тих, хто має досвід. Консультуватися з фахівцями — і тоді можна очікувати на позитивний результат. Але за таких підходів та одноосібних рішень, думаю, позитивний результат буде не скоро, та й чи буде взагалі?