Аліна Пастухова Журналіст Тижня

Генеральна репетиція

ut.net.ua
4 Серпня 2010, 14:20

У Ізмаїлі Одеської області зірвано позачергові вибори мера, які мали відбутися першого серпня. За посаду мера міста змагалися зокрема начальник Ізмаїльського районного управління МНС регіонал Сергій Павлухін та лідер міської організації партії «Сильна Україна» Андрій Абрамченко. Але визначити, кому з них більше довіряють виборці, так і не вдалося. На дільниці просто не передали списки виборців, без яких неможливо видати виборчі бюлетені. Самі ж бюлетені напередодні дня голосування взяла під охорону міліція і віддати обіцяє лише після відповідного рішення суду.

Нагадаємо, що конфлікт навколо дати виборів мера Ізмаїла виник через те, що спочатку Верховна Рада призначила позачергові вибори в цьому місті на перше серпня, а потім – вибори у місцеві представницькі органи на 31 жовтня. Виконувач обов’язків мера Ізмаїла Ірина Рудніченко подала кілька позовів до суду з метою скасувати проведення виборів. Її підтримував голова Одеської обладміністрації Едуард Матвійчук, з подачі якого бюлетені і опинилися у правоохоронців. У цей час виборча кампанія тривала. Місцевий же тервиборком розпоряджень від ЦВК щодо скасування виборів не отримував.

У «Сильній Україні» уже встигнули звинуватити владу у спланованому зриві виборів в Ізмаїлі. «Побачивши, що представники Партії регіонів не можуть розраховувати на успіх на виборах, місцева влада вирішила скасувати вибори взагалі», – заявив заступник голови партії Кость Бондаренко. Він також висловив побоювання, що біло-блакитні використовуватимуть ізмаїльський сценарій зриву виборів проти опонентів і 31 жовтня.

Тиждень з’ясовував, чи поділяють ці побоювання представники інших політичні сили та експерти.

Володимир Філенко,
народний депутат, член БЮТ:

– Можливо все. Думаю, влада задіє силові структури і судову систему, щоб знімати з перегонів неугодні партії та неугодних кандидатів. Чого наразі можна очікувати від Партії регіонів, жодна наука не здатна спрогнозувати. Без сумніву, у тих регіонах, де кращі позиції перш за все у БЮТ та інших національно-патріотичних сил, зрив виборів можливий. Це стосується Центральної та Західної України, частково також північних регіонів, таких як Київська, Чернігівська, Сумська і Полтавська області. Протистояти цьому зараз може лише громадська думка.

Андрій Парубій,
народний депутат, член партії «Наша Україна»:

– Сподіваюсь, масового зриву виборів не буде. Закон є вигідним діючій сьогодні владі, і вона йтиме на зрив локально, точково, у тих місцях, де перемагатиме кандидат незручний і невигідний для неї. У тих регіонах, де переможуть мери міст, незручні для Партії регіонів, просто скасовуватимуть рішення територіальних виборчих комісій про обрання того чи іншого мера.

Олег Тягнибок,
лідер Всеукраїнського об’єднання «Свобода»:

– Вважаю, в Ізмаїлі ситуація трошки награна. Усі прекрасно розуміли, що вибори, призначені на серпень, а таких кілька сотень по Україні, будуть перенесені на жовтень. Зрештою, це логічно. Не хочу нікого засуджувати, але є така політтехнологія – показати себе ображеним: ось бачите, ми тут виграли, але нам не дали. Хоча хто не дав? Соратники, із якими мали б іти пліч-о-пліч. Це награвання піарприводу для формування образу ображеного. Адже українці за своєю ментальністю схильні жаліти ображених.

Що стосується сценарію на 31 жовтня, то тут можливі будь-які варіанти. І спалення дільниць чи виборчих скриньок, якщо голосуватимуть не так, як треба владі, і підкуп, і адмінресурс тощо.

Олександр Черненко,
голова Комітету виборців України:

– На мій погляд, застосовуватимуться механізми більше не для зриву виборів, а для зняття рейтингових кандидатів, або уже після виборів – для визнання їх результатів недійсними. Тобто буде використовуватися судовий та адміністративний ресурс там, де кандидат, якого підтримує влада, не зможе перемогти. Якщо в Ізмаїлі ще було виправдання, що виконували рішення Верховної Ради, то 31 жовтня зірвати вибори, просто не видавши бюлетені або не подавши списки виборців на дільниці, – це вже буде занадто грубо. Легше кандидата не допустити до виборів, або за їх підсумками через різні рішення визнати вибори недійсними. Якщо буде залежний суд, такі можливості знайдуться. Де саме це буде застосовуватися, залежатиме від того, наскільки конкурентною буде боротьба у тому чи іншому місті, районі, області. Здавалося б, Одеська область є монополітичною із повною підтримкою там Партії регіонів. Але з одного боку є розкол у самих регіоналів, з іншого боку – конкуренція з представниками Сергія Тігіпка. На сході ж регіонали воюватимуть із регіоналами, бо інших там просто немає. І один кандидат заноситиме «валізу з грошима» голові адміністрації, інший – меру. Це в першу чергу не боротьба влади і опозиції, це боротьба місцевих фінансово-політичних угруповань.

Тарас Березовець,
директор агентства політичного консалтингу «Політтех»:

– Не допускаю думки, що Партія регіонів відтягуватиме ці вибори у контексті всієї країни, бо це не в інтересах Партії регіонів. Чим раніше вони проведуть вибори, тим краще для них, адже економічна ситуація, пов’язана із підняттям тарифів на газ, призведе до падіння рейтингів ПР. Але локально вони скасовуватимуть вибори там, де у них буде проблемна ситуація. Наприклад, у Києві, де у ПР немає кандидата на посаду мера, виборів не буде. І вибори у райради теж ще під питанням. Можуть скасовувати вибори у Дніпропетровську, де діючий мер вступив до Партії регіонів. Там, де є можливість здобути «своїх» мерів без проведення виборів, вибори можуть скасовувати. Теоретично можуть не провести вибори у Харкові, де немає впевненості у перемозі Кернеса.

Володимир Фесенко,
директор Київського інституту проблем управління ім. Горшеніна:

– Ситуацію в Ізмаїлі не варто розглядати у такому універсальному значенні. Проведення до 31 жовтня будь-яких проміжних виборів просто недоцільне. Інша справа, що, враховуючи ухвалення нового закону, потрібно було це застосовувати не лише в Ізмаїлі, а й в інших містах, де проходили такі проміжні вибори. Тоді б це було не ізмаїльською ситуацією, а просто наслідком того, що на 31 жовтня  призначені місцеві вибори.

Що стосується скасування виборів, то Верховна Рада розпочне роботу лише сьомого вересня. Тоді буде лише урочисте відкриття, а потім депутати працюватимуть у комітетах і в округах. У пленарному режимі Верховна Рада розпочне роботу у двадцятих числах вересня, коли виборчий процес уже буде розпочато. Зупиняти його – дуже негативний серйозний прецедент, якого ще в українській практиці не було. Це просто означатиме припинення демократичного процесу в Україні. А в жовтні відбудеться самміт Україна-ЄС, і напередодні цього самміту приймати такі рішення – означає перекреслити європейську інтеграцію і розписатися в тому, що в Україні навіть не керована демократія, а щось на зразок того, що є в Білорусі. Щоправда, на окремих дільницях може застосовуватись така виборча технологія. Можливе і зняття кандидатів або окремих політичних сил з перегонів. Фактично це вже зроблено: через закон про місцеві вибори значна частина політичних сил не може брати у них участь у певних регіонах на різних рівнях, оскільки вони не мають там організацій, зареєстрованих не пізніше, ніж за рік до дати голосування. Якщо ж почнуть знімати кандидатів з виборчих перегонів, ми повторимо досвід Росії. Формування у Росії режиму керованої демократії починалося з впливу на місцевий виборчий процес, коли зачищали вибори від певних учасників.