Коментуючи вимогу ЄС щодо відновлення співпраці України з МВФ для отримання від Європи макрофінансової допомоги в розмірі 610 млн євро, Юрчишин зауважує, що така умова цілком виправдана:
«Рішення переважної більшості міжнародних інститутів про фінансування так чи інакше залежать від того, як країна співпрацює насамперед з МВФ».
«В багатьох аспектах питання виникають у спроможність країни до реформування. Навіть із зоною вільної торгівлі… Все залежить від того, чи Україна впроваджує реформи, якщо зменшує корупцію, проводить реформування в економічній сфері, щось робить з тарифами, збалансовує бюджет Нафтогазу і держбюджет, якимось чином визначається в питаннях співпраці з іншими економічними партнерами, то і відповідним чином фінансування може бути прискорено», – пояснює економіст.
Згадуючи нещодавню заяву президента Віктора Януковича про відсутність намірів підвищувати тарифи на газ для населення, що суперечить одній з вимог МВФ для продовження співпраці з Україною, Юрчишин зазначає, що теоретично це може стати причиною безрезультативності чергових переговорів з фондом, а в свою чергу і з ЄС про виділення коштів.
«Однак в контексті співпраці з міжнародними фінансовими інститутами недоречно відривати одну з умов від решти. Наприклад, без збалансування Нафтогазу не може бути збаласування бюджету і зовнішнє торгівельне сальдо також буде вкрай негативним, а це – тиск і на резерви, і на валюту тощо. Наступний момент – завжди, коли мова велася з МВФ про тарифи, йшлося і про мінімізацію пільг особливо для тих, хто може без них обійтися, а також про захист малозабезпечених верств населення, щоб підвищення тарифів не стало шоком для значної частини населення. Тому одночасно це були нерозривні речі: тарифи, необґрунтовані пільги і захист малозабезпечених верств населення», – пояснив експерт, додавши, що все таки наразі незрозуміло, наскільки влада готова зосереджувати увагу на цих питаннях.
Втім, ці реформи, за словами економіста, необхідно проводити найближчим часом.
«Зокрема, підвищення тарифів найкраще робити навесні, коли "дешевшають" платіжки, та й економіка у весняно-літні місяці працює набагато краще, ніж в зимово-осінні. Крім цього, наступний рік – передвиборчий. Він матиме характер радше популістських заходів, ніж раціоналістичних. Тому, що встигнуть, – зроблять цього року, наступного найімовірніше влада не захоче впроваджувати ті заходи чи кроки, які зможуть внести додаткове напруження у сприйнятті діяльності чинної влади», – зауважує Юрчишин.
Експерт також додає, що недаремно ЄС очікує від України певних реформ як політичних, так і економічних саме до травня цього року.
«А кошти як від МВФ, так і від ЄС Україні потрібні. Якщо країна співпрацює з певними міжнародними фінансовими інститутами, то це сигнал для інших фінансових інститутів та приватних інвесторів. Крім того, демонстративна співпраця України з ЄС якраз має величезне психологічне значення для демонстрації того, що Україна є частиною ЄС, а не периферією Європи, з якою ніхто не хоче співпрацювати», – зазначив він.
Нагадаємо, 25 лютого під час саміту Україна-ЄС було підписано угоду про виділення Києву макрофінансової допомоги в розмірі 610 млн євро. Меморандум про взаєморозуміння передбачає виділення траншів кредиту в розмірі 100, 10, 250 і 250 млн євро. Документом також визначаються умови виділення коштів: перший транш допомоги буде виділений після набрання чинності Меморандуму, Кредитної угоди і висновків Європейської комісії про задовільний хід реалізації домовленостей з МВФ.
Як відомо, нещодавній черговий візит в Україну місії МВФ не приніс очікуваних владою результатів.