Агітація на Одещині: непридатні китайські комп’ютери, сертифікат до юракадемії та дешева картопля

25 Вересня 2012, 18:36

Одеська область є одним з регіонів, де передвиборча агітація почалася задовго до офіційного початку виборчої кампанії. І з 30 липня вона лише набирає обертів.

За даними Комітету виборців, найбільш поширеними формами агітаційної діяльності в Одеській області в серпні було розміщення зовнішньої реклами, проведення масових заходів, зустрічей з виборцями (кандидат від ПР Ігор Плохой, приміром, літає на зустічі з виборцями на вертольоті), розміщення «іміджевих» матеріалів.

Крім того, було зафіксовано багато випадків проведення агітації в поєднанні з соціальними ініціативами за бюджетні кошти  (наприклад, "Народний бюджет" і "Народний медогляд"), благодійністю, безоплатним наданням виборцям послуг і матеріальних цінностей.

Наприклад, представники самовисуванця, члена "Союзу анархістів України" Вадима Чорного роздавали одеситам шоколадки, "Корвалол", а також продавали дешеву картоплю. Не обходиться і без грошових підкупів. Наприклад, у місті Котовськ на День незалежності 12 городянам голова місцевого осередку Партії регіонів урочисто вручив грошові винагороди від Леоніда Клімова, кандидата від ПР по цьому округу.

Перед новим навчальним роком влада Одещини подарувала школам непридатні комп'ютери з китайської гуманітарної допомоги. Акцію проводив губернатор Едуард Матвійчук в рамках програми "Народний бюджет", котра широко використовується для підняття рейтингів партії влади.

У свою чергу кандидат від ПР Сергій Ківалов подарував директорам шкіл сертифікати, які ті повинні передати дітям. "Ці сертифікати через 11 років дасть змогу вступити до найкращого університету Одеси – Національного університету "Одеська юридична академія"! Так що поставте його рамочку і повісте на стіну", – заявив Ківалов.

Основними приводами для агітації, що містить ознаки непрямого підкупу виборців, були різноманітні "святкування", пам'ятні дати, реалізація регіональних соціальних ініціатив або споруду окремих інфраструктурних об'єктів (дитячих майданчиків).

Кандидат від ПР Геннадій Труханов під час святкування Дня Одеси

Конкурс пісні «Співаю про тебе, Одеса моя», організований кандидатом віід ПР Сергієм Ківаловим на День Одеси

Переможці конкурсу, організованого кандидатом від ПР Олексієм Гончаренком до Дня Одеси

До матеріального «заохочення» виборців, найчастіше, вдавалися іменні благодійні фонди, пов'язані з тими чи іншими політиками.

Приміром, на Одещині діє Фонд Фурсіна – структура  кандидата від Партії регіонів Івана Фурсіна (ОВО №138). За рахунок його коштів були побудовані дитячий майданчик, водонапірна башта, проводиться футбольний кубок (є навіть іменний гім Фурсіна, який грає перед кожним матчем), працює юридична приймальня.

У свою чергу кандидат від Партії регіонів Сергій Ківалов розпочав акцію щодо безкоштовного навчання пенсіонерів комп'ютерної грамотності та організовує морські екскурсії  для ветеранів. Раніше фонд Ківалова роздавав одеситам окуляри.

Варто відзначити і факти використання адміністративного ресурсу провладними кандидатами. Це і публічна підтримка окремих кандидатів з боку місцевої влади, залучення держслужбовців і представників бюджетних установ до агітаційних заходів кандидатів і партій.

Крім того, було зафіксоване незаконне розміщення агітматеріалів. Наприклад, кандидат від ПР Юрій Преснов (округ №133) використовує агітацію на громадському транспорті. Прапор Партії регіонів був розміщений на автобусній зупинці у селі Новоселівка (Саратський район), а також на будівлях Крижанівської та Шомпольської сільради і Красносільського будинку культури поруч з державним.

Під час виборчої кампанії в Одеській області зафіксовано зростання кількості фактів перешкоджання здійсненню агітації, використання "чорного піару".

Наприклад, у смт. Тарутине рішення селищної ради був відібраний рекламний щит в опозиційного кандидата Олександра Борнякова (депутат облради від БЮТ), оскільки в подальшому «на цьому місці буде розміщена інформація райадміністрації».

За даними громадських активістів, у місті Арциз за вказівкою керівництва району білборд об'єднаної опозиції був переклеєний на поздоровлення з Днем Конституції.

У Ізмаїлі ще у липні народному депутату Сергію Соболєву міський голова відмовив у наданні міського будинку культури для зустрічі з виборцями. Свою відмову мер мотивував тим, що "технічний персонал будинку культури у відпустці".

Найбільшу кількість випадків використання "чорного піару" зафіксовано в Одесі (округ №133) та Ізмаїлі (округ №143). У цих матеріалах подається інформація, яка дискредитує кандидатів як політиків та спрямована створити їм негативний образ в очах виборців. Часто інформація, яка розміщена в подібних листівках, не має підтвердження, а інколи навмисно робиться наче від імені кандидата.

Крім цього, міжнародна група спостерігачів ENEMO отримувала повідомлення з Одеської області про тиск з боку податківців на кандидатів, які раніше займалися бізнесом.

А на початку серпня в селі Старі Шомполи Комінтернівського району 5 невідомих розгромили торгову палатку підприємця Володимира Назаренка, який принципово не вступав до Партії регіонів і публічно виступав проти діючої влади. При цьому керівництво районної організації Партії регіонів спростували інформацію про залякування підприємця.

Разом з тим наприкінці серпня рішенням суду міста Одеса дії кандидата в депутати Давида Жванії було визнано підкупом виборців. На початку вересня ЦВК оголосила Жванії попередження.