У матеріалах інвестпрограми "Газпрому" на 2013 рік вартість проекту тепер оцінюється в 738,5 млрд руб ($22,6 млрд, в цінах на початок 2012 року), тоді як згідно з проведеною в січні оцінці вона становила 509,6 млрд руб. Основні технічні характеристики проекту не змінилися, пише "Комерсантъ-Україна".
У Газпромі причини такого істотного збільшення кошторису не коментують.
Більшість опитаних аналітиків не змогли назвати можливі причини зростання кошторису проекту. Одні припускають, що можливо, первісна оцінка Газпрому виявилася заниженою, оскільки компанія зіткнулася з технологічними складнощами при прокладці першої черги. Інші експерти переконані, що високі витрати на "Південний коридор" неможливо виправдати кліматичними, географічними та ландшафтними особливостями: різке збільшення кошторису можна пояснити "тільки турботою про підвищення доходів підрядників і посередників".
Експерти вважають, що збільшення витратної частини будівництва газопроводу може привести до більш пізнього введення його в експлуатацію. Так, першу лінію можуть запустити не в 2015-му, а в 2016 році, відзначає експерт. А запуск газопроводу на повну потужність може статися на два- три роки пізніше, ніж очікувалося, відзначає глава альянсу "Нова енергія України" Валерій Боровик.
Тепер Газпрому потрібно буде знайти додаткове фінансування на запуск проекту. При цьому раніше у компанії вже були складнощі з залученням $15,4 млрд. Так, у вересні стало відомо, що Газпром отримає лише третину грошей, які він просив надати за рахунок пенсійних накопичень на розширення російської газотранспортної системи для завантаження газопроводу South Stream.
Боровик вважає, що будівництво трубопроводу будуть сповільнювати і проблеми з Єврокомісією, яка назвала незаконними угоди, підписані Москвою з країнами, через які повинен пройти South Stream, і пригрозила, що навіть якщо газопровід буде побудований, використовувати його не вдасться.
Єврокомісію не влаштовують умови, які суперечать Третьому енергопакету ЄС. По-перше, Газпром буде основним власником як трубопроводу, так і газу, що поставляється всупереч принципу поділу власників за сферами діяльності. По-друге, ряд угод не гарантують доступу до труби інших постачальників газу. По-третє, тарифи на прокачування буде встановлювати Газпром. Згідно з Третім енергопакетом, біля трубопроводу повинен бути незалежний оператор, який встановлює тарифи на рівні економічної ефективності після консультацій з регулятором.
Офіційно в українському Міненерго подорожчання проекту "Південного коридору" не коментують. Проте джерело в міністерстві відзначає, що затягування реалізації South Stream підвищує шанси України домовитися про створення газотранспортного консорціуму на базі української ГТС на більш вигідних для країни умовах. Зокрема, Україна розраховує на гарантії завантаження газотранспортної системи в обсязі не менше 90 млрд кубометрів на рік, тоді як Газпром може надати гарантії прокачування не більше 60 млрд кубометрів на рік.
"Південний коридор" – проект розширення єдиної системи газопостачання для подачі ямальского газу в South Stream. Він повинен стати другим після Nord Stream трубопроводом, який дозволить знизити залежність експорту російського газу від транзиту через Україну . Проектна потужність трубопроводу – 63 млрд кубометрів на рік , довжина – 2,5 тис. км, 10 компресорних станцій, діаметр труби – 1400 мм. Роботи з прокладання першої черги почалися в 2011 році, запуск запланований на 2017 рік.