Законопроект про деокупацію Донбасу. Основні тези

4 Жовтня 2017, 15:56

Президент Петро Порошенко зареєстрував у парламенті законопроект "Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України над тимчасово окупованими територіями в Донецькій та Луганській областях". Тиждень виокремив його основні тези.

  • Застосування Російською Федерацією збройної сили проти України становить злочин збройної агресії.
  • Тимчасово окупованими територіями Донецької та Луганської областей визначаються сухопутна територія та її внутрішні води, де встановили контроль збройні сили РФ та її окупаційна адміністрація. Окупованими визнаються внутрішні морські води і територіальне море України, що прилягає до цієї території, а також повітряний простір над ними.
  • Тимчасова окупація цих територій Росією є нелегітимною і не створює для Російської Федерації жодних територіальних прав.
  • Діяльність російських Збройних сил, військових формувань та окупаційної адміністрації РФ, яка суперечить нормам міжнародного гуманітарного права, є незаконною, а будь-який виданий у зв’язку з такою діяльністю акт є недійсним і не створює правових наслідків.
  • Метою державної політики є звільнення цих територій, відновлення конституційного ладу, захист прав українців, які постраждали від російської агресії.
  • Україна не несе відповідальності за дії РФ як держави-агресора на цих територіях.
  • Під час заходів із деокупації державні органи України забезпечують пріоритетність виконання безпекових положень Мінського протоколу від 5 вересня 2014 року, Мінського меморандуму від   19 вересня 2014 року та "Комплексу заходів" від 12 лютого 2015 року з метою політичного врегулювання.
  • Для забезпечення національної безпеки і відсічі російській агресії залучаються сили і засоби Збройних сил України та інших військових формувань. Правовою підставою для цього є стаття 51 Статуту ООН та національне законодавство України.  
  • Безпосереднє керівництво силами та засобами ЗСУ, МВС, Нацполіції тощо із стримування і відсічі російської збройної агресії покладається на Об’єднаний оперативний штаб Збройних Сил України.
  • Органи військового управління, з’єднання, військові частини і підрозділи Збройних Сил України можуть залучатися в мирний час, вони мають право застосовувати і використовувати зброю та бойову техніку для забезпечення суверенітету України.
  • У разі введення воєнного стану в окремих місцевостях у зв'язку з російською збройною агресією припиняються повноваження обласної, районної, міської рад тощо та їх виконавчих органів і створюється відповідна військова адміністрація. 

  • Закон набирає чинності з дня опублікування і діє без шкоди для суверенного права України на тимчасово окуповану Російською Федерацією територію Автономної Республіки Крим та міста Севастополя та заходів, спрямованих на повне відновлення територіальної цілісності України у міжнародно визнаному кордоні.

"…За масштабами, характером та тривалістю проведення антитерористична операція не відповідає завданням звільнення окупованих територій окремих районів Донецької та Луганської областей. Унаслідок значних масштабних зіткнень, застосування противником важких озброєнь та військової техніки головна роль в операціях у зоні антитерористичної операції належить Збройним Силам України. Керівництво операцією здійснює представник Служби безпеки України як головного органу в системі боротьби з терористичною діяльністю", – ідеться в пояснювальній записці до законопроекту, підписаній секретарем РНБО Оександром Турчиновим.

Режим антитерористичної операції не надає органам влади належних інструментів для вирішення економічних та соціальних питань у зоні операції, стверджується в записці.

Раніше Секретар РНБО України Олександр Турчинов уже заявляв, що в Україні потрібно завершити антитерористичну операцію і перейти до нового формату захисту країни від гібридної війни з РФ, оскільки законодавство формувалося на основі уявлень ХХ століття про класичну війну і не враховує необхідності протистояти гібридній агресії, яку Росія веде проти України.

Зазначимо, представник президента в парламенті Ірина Луценко повідомляла, що положення про миротворчу місію ООН в Донбасі можуть включити в проект закону про реінтеграцію тимчасово окупованої частини Донбасу.