Західні ЗМІ про томос для України: “Розкол” православ’я, удар для Путіна і незалежність

Світ
8 Січня 2019, 20:03

У Стамбулі  5 січня Вселенський патріарх Варфоломій підписав томос щодо надання автокефалії Православній церкві України. Зокрема, під час урочистого богослужіння у соборі Святого Георгія Варфоломій вручив документ про незалежність ПЦУ її предстоятелю, митрополиту Київському та всієї України Епіфанію. Своєю чергою, в Києві томос представили вже на Різдвяній літургії у соборі Святої Софії 7 січня. 

 

 

Колишній посол США в Україні Джон Гербст у статті для американського центру Atlantic Council зазначає, що нова Православна церква України тепер є вільною від Москви, але боротьба ще не закінчилася. На його думку, отримання Україною томосу про автокефалію ПЦУ – це величезний удар для Московського патріарха Кіріла і його близького соратника, президента Росії Владіміра Путіна, чию політику Кіріл щиро підтримує. "Це також великий крок у зусиллях України звільнитися від впливу Кремля", – зауважує автор.

 

Водночас дипломат вважає, що Московський Патріархат був дуже ефективним інструментом "м'якої сили" Кремля. Перед томосом МП міг стверджувати, що православні церкви в Україні, які не перебували під її контролем, не мали канонічного статусу в православному світі. Однак це вже не так.

 

Так, Московський Патріархат почав втрачати вірян в Україні, принаймні, з часів Помаранчевої революції 2004 року, підтримуючи опозицію Москви щодо реформ, і ця тенденція тільки прискорилася після того, як Кремль захопив Крим і розпочав гібридну війну на Донбасі. Але, як наголошує американський дипломат, "Кремль і Московський патріархат будуть боротися, щоб зберегти свою церковну позицію в Україні", – наголошує він.

 

"Але це війна, в якій  Московський Патріархат і його кремлівські прибічники не можуть перемогти", – підсумовує Гербст.

Канадський політолог українського походження Тарас Кузьо у статті для американського аналітичного центру Atlantic Council стверджує, що президент РФ Влідімір Путін увійде в історію як той, хто "втратив Україну" назавжди. Автор зауважує, що Путін пережив дві "геополітичні трагедії" з розпадом СРСР у 1991 році та розпадом "русского мира" у 2018 році. 

Зокрема, аналітик пише, що отримання Україною томосу має серйозні наслідки для майбутніх виборів, православного світу, відносин з Росією та геополітики.

По-перше, вибори. Як відомо, головним бенефіціаром томосу є Порошенко. "Він перейшов на друге місце в опитуваннях, що означає, що він, ймовірно, зіткнеться з колишнім прем'єр-міністром Юлією Тимошенко у другому турі президентських виборів у квітні", – йдеться у публікації. Так, українці назвали Порошенка політиком року, а створення незалежної ПЦУ найважливішою подією 2018 року. Своєю чергою, переговори щодо автокефалії розпочалися під головуванням екс-президента Віктора Ющенка (2005-2010). З п'яти українських  президентів лише проросійський Віктор Янукович (2010-2014) ніколи не підтримував автокефалію.

 

По-друге, православний світ. Раніше Українська Православна Церква,  що потрапила під Московський Патріархат, становила третину загальних парафій, а їх втрата зменшує розмір Російської Православної Церкви до Румунської Православної Церкви. Автор підкреслює, що РПЦ в Україні стане церквою меншості, її вплив суттєво обмежився. У політичній сфері головні її прихильники – Партія регіонів та Компартія – належать до української історії до 2014 року, тоді як її нинішні союзники – Опоблок – гостро розділені та слабкі.

 

По-третє, відносини з Росією. Вони продовжують погіршуватися, як це спостерігається у військово-морському піратстві Росії в Чорному та Азовському морях.  20 грудня 240 парламентських депутатів проголосували за перереєстрацію Української Православної Церкви (офіційна назва Російської Православної Церкви в Україні) як української філії РПЦ. На думку Кузьо, оскільки більшість їхніх парафій знаходяться в західній і центральній Україні, велика кількість патріотів залишить її, так як вона буде відкрита для РФ.

 

По-четверте, геополітика. Томос і відхід України з "русского мира" переформулюють геополітичну карту Східної Європи, яка була створена в XVII-VIII століттях, коли Московія перетворилася на Російську імперію. Автор зазначає, що Україна, яка є найбільшою країною у Східному партнерстві ЄС, вважає себе незворотньою частиною Європи. Нова Православна церква України буде проєвропейською і не підтримає антизахідну ксенофобію РПЦ, – переконаний Тарас Кузьо. 

 

 

 

Між тим, думка британського видання The Guardian щодо томосу для України зовсім інша. У редакційні статті під назвою "Погляд The Guardian на православну схизму: теологія і низька політика" зазначається, що "відокремлення української церкви від Москви є спробою побудувати незалежну націю". 

 

Спочатку у матеріалі йдеться про те, що титул Вселенського патріарха Варфоломія величний і неповторний. Після чого одразу чомусь наголошується на тому, що незважаючи на те, що Константинополь уособлює собою два тисячоліття християнської традиції, такого міста немає на карті, з 1453 року це мусульманський Стамбул, а православних там не більш трьох тисяч . Далі ще "краще". Видання пише, що титул Вселенського патріарха, хоч й означає владу над усіма християнами світу, насправді не відповідає дійсності ще з XI століття, коли західний католицький світ присягнув на вірність Папі Римському.   

 

Так, надання томосу про автокефалію ПЦУ стало "ляпасом для Росії", і тепер до політичного протистояння між Москвою і Києвом додалося не менше напружене духовне протистояння між Москвою і Константинополем, вважає британська газета. Крім того, у статті йдеться, що релігія не лише є відображенням економічних і політичних непорозумінь, але часом сама їх формує.  Це може бути не так помітно у Британії, де релігія на державному рівні де-факто зникла, однак в таких країнах як Польща й Ірландія релігія і націоналізм були практично нероздільні протягом більшої частини ХХ століття. 

 

У виданні переконані, що якщо так званий "розкол" переможе, то Московський патріархат втратить не тільки парафіян, а й владу, і гроші. Як пише газета, сьогодні РПЦ МП представляє половину від 300 мільйонів православних усього світу. Близько третини з них можуть піти з-під крила Москви разом з українською церквою, яка "відкололася". Хоч багато хто схильний вважати МП креатурою олігархії, церква в Україні "навряд чи вільна від політичних зв'язків і втручання", йдеться у статті.

 

 

Журналістка Карлотта Гал у статті для американського видання The New York Times пише, що Варфоломій визнав незалежність ПЦУ, "формалізуючи розкол з російською церквою, до якої вона була прив'язана більше чотирьох століть". Авторка пише, що зусилля, скеровані на здобуття автокефалії, обурили політичних і релігійних лідерів в Росії. Але для президента України Петра Порошенка це було підтвердженням незалежності від впливу РФ і поштовхом до виборів у березні.

 

У публікації підкреслюється, що українська церква перебувала під юрисдикцією Москви з 1686 року, коли під тиском Росії вона відмовилася від вірності Константинополю. Це рішення закріпило намір країни розірвати релігійні зв'язки з РПЦ та Московським патріархом Кірілом. "І Патріарх Варфоломій, і нова автокефальна українська церква назвали цей випадок не розколом, а довготривалим вирівнюванням української незалежної держави і церкви", – йдеться у статті.

 

Однак журналістка написала про те, що існує занепокоєння, що так званий "розкол", який розділяє українські і російські церкви, може спровокувати "насильницькі зіткнення через церковну власність". Зокрема, на її думку йдеться про Києво-Печерську лавру, яка вважалася "батьківщиною російського християнства". "Владімір Влідміровіч Путін попереджав про цю можливість", – пише журналістка американської газети.

 

 

Польський журнал Polityka взяв інтерв'ю в митрополита Варшавського Сави, предстоятеля Польської автокефальної православної церкви (ПАПЦ). Як відомо, у листопаді собор єпископів ПАПЦ заборонив своїм священикам спілкуватися із духовенством УПЦ КП та УАПЦ. Під час бесіди з польським виданням митрополит Сава заявив, що влада України "повинна спочатку об'єднати країну, завершити війну, а потім займатися лише справами церкви". На питання про те, чи привітав він предстоятеля, митрополита Київському та всієї України Епіфанія, той відповів, що "у світлі канонічного права він не є священиком". 

 

Зокрема, митрополит Сава говорив про так званих "українських сепаратистів, які створили Київський Патріархат і автокефалію"  "Все це пов'язано з гордістю, гордістю Філарета, якою користувався перший президент України Леонід Кравчук. Все частіше я вважаю, що справа знаходиться тільки в руках Бога. Інакше ми не вийдемо з цієї ситуації, створеної сатаною", – сказав він. 

 

Своєю чергою, видання у відповідь заявило, що "українці кажуть, що Українська Православна Церква Московського Патріархату підтримує анексію Криму та війну на Сході України". На що польський митрополит відповів, що це так звані "політичні питання". Ба більше, престоятель почав переконувати,що позиція ПАПЦ "незалежна від Москви".

 

Як відомо, у 2016 так звані "братчики" ПАПЦ у співпраці з проросійською партією Zmiana, очільник (Матуеш Піскорський) якої перебуває під арештом за звинувачення у шпигунстві на користь РФ та націоналістами з партії "Корвін" доставили "гуманітарний вантаж" до окупованого Донецька. Польські ЗМІ вказували, що така діяльність ПАПЦ відбувалась із благословення митрополита Сави. Ба більше, раніше ЗМІ повідомляли, що у травні до Варшави прибув народний депутат України Новинський, який відповідно до отриманого з Москви завдання зі створення "ініціативної групи" з блокування надання автокефалії української церкви зустрічався з митрополитом Савою.