Губенко Дмитро редактор відділу "Світ"

Високий старт

Світ
13 Липня 2011, 15:10

У швидкоплинну добу глобалізації жодна країна і жодна компанія у світі не будуть стовідсотково впевнені в стабільності та перспективності своєї моделі розвитку чи продукції. Лише за кілька років може з’явитися абсолютно нова галузь промисловості чи сфери послуг (най­яскравіший приклад останніх років – соціальні мережі), але є висока ймовірність того, що так само швидко вони занепадуть або й зовсім зникнуть, не витримавши конкуренції з черговою інноваційною технологією. Саме тому підприємці та науковці світу постійно шукають нових ідей, а ефективні держави, як-от Фінляндія, всіляко їм у цьому сприяють.

Потреба оновлення

«Старі структури мають поступитися місцем новим», – упевнено каже старший радник відділу фінансових ринків фінського Міністерства фінансів Оссі Леппянен. Під старими структурами він розуміє перед­усім найдавніші галузі промисловості країни: лісову та лісопереробну, в яких уже втратили роботу 40 тис. працівників. Проблемними є й інформаційні та мобільні технології. Флагман цієї галузі Nokia перебуває у глибокій кризі, стрімко втрачаючи найперспективніший сегмент мобільних пристроїв – ринок смартфонів – на користь iPhone і розумних телефонів на базі операційної системи Android (розроблена в Google операційна система з ядром Linux). Акції фінської компанії падають у ціні, а чи було вдалим рішення створити альянс із Microsoft, стане зрозуміло лише наприкінці року, коли публіці будуть представлені смартфони на базі нової операційної системи Windows Phone 7.

Попередні успіхи Nokia, яка ще 2009 року контролювала 40% світового ринку мобільних телефонів, зле пожартували з фінською економікою, що стала надто залежною від компанії та високотехнологічного кластера,  сформованого навколо неї. Відповідно злети і падіння лише одного підприємства впливають на розвиток усієї країни. «Nokia занадто велика для Фінляндії», – напівжартома каже заступник держсекретаря Міністерства закордонних справ країни Еско Гаміло. Утім, він вбачає позитивну тенденцію в тому, що частка мобільного гіганта в економіці країни поступово зменшується.  

Фінляндія шукає нові сфери розвитку, у яких можна було б досягти успіху і які забезпечили б робочі місця. Й спрямовує на науково-дослідні та дослідно-конструкторські роботи близько 4% ВВП (вищий цей показник тільки в Ізраїлі), проте не всі інвестиції виявляються вдалими. Наприклад, фіни великі надії покладали на біотехнології, проте досі вони не виправдалися. Натомість доволі добре розвивається така традиційна галузь, як металообробка. «Са­­ме тому краще створити сприятливу атмосферу для венчурного капіталу, ніж вказувати на конкретні галузі, куди треба вкладати гроші. Нехай приватний капітал прийме рішення!» – каже Леппянен.

Інкубатор ідей

Місцем, де таку атмосферу вже створено ще три роки тому, є бізнес-інкубатор Стартап-цен­тру Аалто (структурний підрозділ Школи економіки Університету Аалто). Тут не побачиш науковців, які «висиджують» різні футуристичні пристрої на кшта­­лт роботів-служок або персональних ракетних ранців. Інкубатор – це просто два поверхи в офісному центрі у технопарку на околиці фінської столиці, де створено всі умови для розвитку молодих структур з інноваційними бізнес-ідеями і сильною волею до розвитку. Зараз тут квартирують 80 компаній та їхні 300 співробітників (не рахуючи фрилансерів), які переважно працюють у сфері послуг. Основна продукція – рішення для соціальних мереж, програмне забезпечення для «хмарних» послуг, дизайн, мобільні, медіа- і маркетингові послуги, анімація, PR.

Чому і чим вигідно розвиватися саме в інкубаторі? Тільки тут допоможуть перетворити, так би мовити, голу ідею на повноцінну компанію. Свої послуги Стартап-центр поділяє на три фази: преінкубаційну, інкубаційну та постінкубаційну. На першій стадії, якою опікується Центр малого бізнесу Школи економіки Університету Аалто, молодий підприємець впродовж трьох-чотирьох місяців відвідує різні тренінги та семінари, головним результатом яких має стати бізнес-план. Маючи його і зареєстровану у Фінляндії юридичну особу, він може приступати до розвитку своєї компанії.

Послуги інкубатора поділяються на дві частини: тверду й м’яку. Перша – це приміщення (стандартна площа — 12 м2), виділені телефонна та інтернет-лінії, внутрішня мережа, можливість користування офісним обладнанням і конференц-залами, комунальні послуги. Цей пакет має фіксовану ціну – €132 щомісяця. Друга включає інформаційні й тренінгові послуги менторів та бізнес-консультантів, допомогу в пошукові фінансування (від венчурних капіталістів, біз­нес-ан­-
гелів і держави), розробку програм розвитку, продажу, зростання. За ці послуги Стартап-центр бере так звану плату за успіх: 1–3% доходів за останній рік перебування компаній на його території (але не більше ніж €5 тис.).

Курчат восени рахують

Потрапити до інкубатора (до речі, найбільшого у Фінляндії) не так і легко: 75–80% заявок відсіюються. «На стадії відбору ми дивимося на чотири критерії. По-перше, який компанія пропонує продукт. По-друге, на команду. По-третє, на ринковий потенціал продукту, який має бути глобальним. По-четверте, на фінансовий бік справи: фірма повинна мати фінансування принаймні на 12 місяців», – розповідає старший бізнес-радник Стартап-центру Матті Кар’янлахті. 80% щасливців, які пройшли відбір, мають академічні ступені, переважно з Університету Аалто, 10% – Ph.D (докторський). Середній вік підприємця – 36 років.

Інкубаційний період зазвичай триває трохи менш як три роки (максимальний час перебування). Фірми виїжджають із центру, оскільки їм стає затісно, – найбільша площа, яку можна орендувати в ньому, становить 36 м2. «З нашого інкубатора вийшли 280 компаній, 85% з яких усе ще працюють, а третина швидко зростає!» – пишається своїми випускниками Кар’янлахті. Найбільших успіхів поміж них досяг Rovio – виробник популярної відеогри Angry Birds. «Але не треба забувати, що це була аж 50-та гра, яку він розробив… Щоб вивести компанію в люди, потрібно від п’яти до семи років», – попере­джає радник.

На постінкубаційній стадії Стартап-центр намагається підтримувати зв’язок зі своїми вихованцями, і вже найуспішніші з них стають менторами та консультантами для своїх молодших колег. Фактично в Університеті Аалто створено конвеєр, за допомогою якого талановитий, ініціативний студент може втілити в життя свої ідеї та мрії, створивши в разі успіху нові робочі місця для своєї країни. Хтозна, може, саме зараз у стінах бізнес-інкубатора молоді фіни творять наступну Nokia.