Вони поруч

Культура
18 Серпня 2013, 14:48

Відзначення 70-річчя трагічних подій на Волині втягнуло в орбіту протистояння не лише політичні кола, а й культурні. Щоправда, це стало несподіванкою для останніх. Так, євродепутат від Польщі Януш Войцеховський закликав музикантів польсько-українського гурту Enej змінити його назву. На думку парламентарія, вона прославляє одного з керівників УПА Петра Олійника (псевдо Еней). Спекуляції польських «патріотів» змусили гітариста колективу Мирослава Ортинського написати на своїй сторінці у Facebook звернення до поляків та українців про те, що учасники Enej прагнуть не ділити, а, навпаки, об’єднувати і їхня творчість є поза політикою.

Невідомі сусіди

В Україні ситуація з  гуртом Enej залишилася поза увагою суспільства. І це не дивує, адже про існування цього гурту, заснованого українцями з Ольштина, який грає ска, рясно перемежований елементами українського та польського фолк-року, у нас знають одиниці, як і про польську рок-музику загалом. Приміром, в українській Вікіпедії про гурт Dżem можна прочитати, що це блюз-рок-колектив, який вважається одним із найважливіших гуртів в історії польської рокової і блюзової музики. Якщо не брати до уваги різноманітні статистичні дані, більше нічого в статті не наводиться. А між тим для Польщі Dżem – то ціла епоха. Його перший професійний альбом «Cegła» надовго став каноном для всієї польської рок-музики. Пік популярності гурту припадає на 1980-ті та першу половину 1990-х – часи переломних і болісних змін в історії країни, коли політична, економічна та світоглядна криза пронизала всі сфери життя тамтешнього суспільства. Музика Dżem стала тим свіжим вітром, що приніс людям відчуття невідворотності змін на краще, віру в людину. 

Другим у списку таких знакових гуртів наших сусідів є VooVoo, заснований 1985 року. За свою довгу творчу кар’єру спромігся видати понад 30 альбомів. Його музика – органічне поєднання року, польських фольклорних мотивів і джазу. Українцям цей колектив відомий завдяки співпраці з нашими «Гайдамаками», що вилилась у спільний альбом «Voo Voo i Haydamaky», сингл до якого «Wyszła młoda» визнаний найкращою піснею літа на Національному радіо Польщі 2009-го.

Кажучи про польську сцену, не можна оминути увагою й Akurat із містечка Бєльско-Бялої, створений 1994 року. Їхня музика – це ска з елементами року і регі. Гурт вважають живим класиком саме цього напряму в Польщі. Фактично можна стверджувати, що польський ска розпочався з Akurat. Їхні пісні переважно філософського спрямування вже багато років не втрачають своєї популярності серед слухачів.

Польсько-лемківсько-укра­­ї­н­сь­кий LemON – теж помітне явище тамтешньої сцени. Коротка історія колективу, заснованого 2011 року, – яскравий приклад того, для чого потрібні різноманітні талант-шоу. Успіх формації, утвореної завдяки шоу Must Be the Music, розпочався з пісні «Litaj ptaszko», виконаної лемківською говіркою. Завдяки композиції «Dewiat» гурт вийшов до фіналу конкурсу і здобув першість у третьому сезоні. До речі, переможцями першого стали музиканти з Enej. Лише констатація: у всіх чотирьох сезонах польського талант-шоу перемогли гурти, що грають музику з елементами українського фолку. Причому їхні учасники не приховують свого походження і всіляко його підкреслюють. За словами фахівців, першість Enej та LemON засвідчила брак якісного музичного продукту з фольклорним колоритом у Польщі. Фактично їхня творчість стала справжнім трендом сучасної польської музики.

Перелік невідомих в Україні, але надзвичайно цікавих польських рок-гуртів можна продовжувати і далі. Хто з вітчизняних цінителів музики хоча б раз у житті чув щось про Kult, Strachy na Lachy, Lady Pank, happysad, Elektryczne Gitary? Хіба що любителі дет-блек-метал в Україні згадають назви легендарних польських гуртів Behemoth, Vader, Hate, Decapitated. Ці колективи давно зажили всесвітньої слави. У самій Польщі вони популярні не тільки поміж прихильників цього нішевого напряму, а й серед ширшої аудиторії. Тут якраз повною мірою виявляється місцевий патріотизм – Behemoth і Vader не є елементами масової польської музичної культури, але про їхнє існування знають практично всі.

Монополізація «русскім роком»

Польський рок навіть не має шансів позмагатися з російським за рівнем промоції в Україні. Що таке сучасний «русскій рок»? Його місце в нинішній російській культурі яскраво продемонструвало святкування 1025-річчя хрещення Русі. Виступ гуртів «Воскресенье» і «Алиса» став чи не головною музичною подією під час відзначання цієї дати. І в цьому полягав головний культурний моветон тих святкових заходів. Адже рок у його чистому вигляді не повинен бути частиною святкування будь-якої релігійної події. За своєю сутністю він завжди був виразником інших ідей.

Та в головах апологетів сучасного «Русского міра» таке поєднання є цілком органічним. Після розпаду СРСР православ’я стало частиною маскульту на пост­радянському терені, прагнучи замінити собою «моральний кодекс будівника комунізму». В тій новій реальності старому доброму російському року знайшлося місце, а саме «служба государева». Коли це стало зрозуміло навіть найвідданішим фанатам, він почав втрачати популярність. Концерти «легенд» відвідують ті, кому вже за 40, і вимагають старих хітів: вони приходять по ностальгію, а не щоб почути щось нове. Тож нині російський рок – це специфічний музичний напрям, який повільно вмирає, нікому не потрібний навіть у своїй країні. 

Чому ж наші музичні фахівці  досі годують українського слухача «русскім роком», залишаючи поза увагою цілий пласт культури сусідньої Польщі? Чому на Radio ROKS не почуєш Dżem чи тих самих Akurat, VooVoo, проте завжди знайдеться місце для численних представників російського року? Найочевиднішою видається версія про те, що менеджери наших радіостанцій так і не змогли поки що вийти за межі власного містечкового світогляду. Для них навколишній світ свого часу поділявся на дві частини: СРСР і все інше. Польща, на жаль, їм не цікава. Ця світоглядна обмеженість людей, які жили на «рабочіх окраінах» обласних центрів УРСР, призводить до того, що працівникам телеканалів і радіо­станцій навіть не спало на думку поцікавитись: а чи є в Польщі той рок? Ті, хто має вплив на сучасну українську музику і культуру, не хочуть вийти за межі своєї зони комфорту і спробувати усвідомити себе частиною чогось відмінного від «сучасної версії СРСР» – євразійського «Русского міра». Саме такі люди взяли на себе відповідальність казати, що вони все знають про смаки української аудиторії.

Хочеться вірити в те, що польська рок-музика знайде свій шлях до нашого слухача, бо вона того варта. Щоб це сталося, багатьом українцям треба для початку перестати з ностальгією дивитися на Схід, а все ж таки озирнутися навколо й побачити те, що перебуває зовсім поруч.

Рейтинг найкращих рок-гуртів Польщі (за результатами опитування користувачів польського порталу onet.pl)

1. Dżem
Без перебільшення культовий гурт. Смерть лідера Ришарда Ріделя в 1990-х не призвела до розпаду ансамблю. Dżem продовжує активну концертну діяльність. 2010 року випущено альбом «Muza».
Рекомендований альбом: «Cegła»

2. Czerwone Gitary
У Польщі його порівнюють із The Beatles. Став одним із найвідоміших в історії польської музики. Нині гурт активно концертує.
Рекомендований альбом: «Czerwone Gitary 3»

3. Budka Suflera
За майже 40-річну кар’єру рокери з Любліна продали не один мільйон дисків. Унікальний голос вокаліста Кшиштофа Цуґовського й досі приваблює широку аудиторію.
Рекомендований альбом: «Cisza»

4. Perfect
Один із найпопулярніших гуртів, створений наприкінці 1970-х років. У його складі відзначилися серед інших Барбара Тшезлевська й Збіґнєв Голдис. Від 1994 року колектив очолює Ґжеґож Марковський.
Рекомендований альбом: «Perfect»

5. Kult
Яскравий представник польської альтернативи. Понад
30 років історії гурту – це величезна кількість концертів, десятки альбомів і кілька книжок. Тексти Казика Сташевського ніколи не залишали байдужими слухачів.
Рекомендований альбом: «Posłuchaj, to do ciebie»

6. Lady Pank
Кістяк формації утворюють харизматичні Ян Борисевич і Януш Панасевич. Вона давно посіла своє заслужене місце серед найкращих польських гуртів.
Рекомендований альбом: «Lady Pank»

7. Republika
Представники «нової хвилі» польського року. Колектив перестав існувати у 2001-му після смерті свого лідера Ґжеґожа Цеховського. Republika створила одну з найвідоміших польських пісень – «Biała flaga».
Рекомендований альбом: «Nowe sytuacje»

8. Breakout
Легендарний гурт. Його лідери Міра Кубасинська й Тадеуш Налепа давно стали визначними постатями польського блюз-року.
Рекомендований альбом: «Blues»

9. Maanam
Справжній чистий рок-н-рол. Величезна популярність прийшла до гурту завдяки вокалістці Корі (Ользі) Яцковській. Наприкінці 2008 року Maanam припинив свою діяльність.
Рекомендований альбом: «Maanam»

10. Bajm
Поп-рок група з неповторною вокалісткою Беатою Козідрак уже багато років не втрачає популярності.
Рекомендований альбом: «Bajm»