Від Бучі до комбучі. Де пролягає межа між «патріотичним маркетингом» і наругою?

16 Лютого 2023, 16:05

Днями в українському сегменті соцмереж трапився невеличкий скандальчик. Його спровокувала компанія з Ірпеня, яка було спробувала продавати напій з чайного гриба під брендом «Героїчна Буча Комбуча». Помилка з неймінгом обійшлася дорого: компанію миттєво «захейтили», звинувативши у експлуатації однієї з найбільших трагедій цієї війни.

 

Це, до речі, далеко не перший подібний інцидент. Наприклад, броварню Varvar brewery розкритикували за пиво під назвою «Герої не вмирають». Варто зазначити, що в такий спосіб броварня хотіла вшанувати пам’ять свого колеги, який загинув на фронті. Крім того, весь прибуток від продажу цієї лімітованої серії напою мав бути спрямований на благодійність. Броварня врешті визнала свою помилку, але осад, як-то кажуть, лишився.

У хіт-параді маркетингових помилок знайшлося місце й співачці Тіні Кароль, яка у січні цього року спільно з брендом ONE BY ONE випустила «патріотичну» колекцію одягу. Колготи і кофти з прінтом «ЗСУ» викликали захват далеко не в усіх – співачку розкритикували за недоречну спробу зробити «хайп».

Варто згадати й про власницю косметичних салонів Аллу Барановську, яка рекламувала у інстаграмі набори косметики під назвою «бокси незламності». Значна частина аудиторії звинуватила Барановську у цинічній спекуляції на темі труднощів воєнних часів.

Список подібних маркетингових помилок є далеко не вичерпним і, скоріш за все, він буде поповнюватись у майбутньому. Війна народжує багато нових потужних символів, які одразу ж відправляються у «вільне плавання». В цьому сенсі, поява коктейлю «Чорнобаївка» чи піци «Байрактар» є настільки ж неуникним, що й футболок з потретом Валерія Залужного. Межа між доречним і недоречним, між припустимим і неприпустимим тут розмита.

Читайте також: Репутаційний вимір

Ми багато років поспіль кпинили з адептів російського «побєдобєсія», які займались самопрофанацією із подиву гідним ентузіазмом. «Ночи Победы» у стрип-клубах та геогріївські стрічки на пляшках з горілкою – все це справді виглядало смішно й абсурдно. Проте це лише один з багатьох прикладів того, що буває, коли застосування певних символів остаточно виходить з-під контролю.

Так, подібні матерії погано піддаються детальній законодавчій регуляції. Але встановити певну межу на рівні суспільного консенсусу все ж потрібно. Інакше процес може вийти за межі здорового глузду настільки далеко, що ми незчуємось, як випадкові акти профанації стануть новою нормою.

Автор:
Тиждень