Як пише “Коммерсант-Украина” у матеріалі “Ценам дали взлет”, компанія ТНК-ВР вже повідомила своїх контрагентів про те, що з жовтня авіаційний гас подорожчає в середньому на $130/т, або на 15%.
"У зв'язку з дефіцитом авіапалива як на внутрішньому, так і на зовнішніх ринках його вартість збільшилася, що не дозволяє нам продовжувати утримувати ціну на паливо, що реалізовується нами, на колишньому рівні",- заявив директор департаменту маркетингу "ТНК – BP Коммерс" Кирило Молоденков.
Підвищення цін викликане зниженням обсягів переробки на Лисичанському НПЗ, що належить ТНК-ВР. Відсутність ввізного мита на нафтопродукти робить їх виробництво в Україні невигідним, і тому із запланованих на вересень 410 тис. т нафти лише 40 тис. т буде перероблено для постачання на внутрішній ринок. Об'єм гасу, зроблений з цієї сировини, забезпечить потреби клієнтів компанії лише на 15 %.
Як пояснив голова правління ПАО "Укртатнафта" Павла Овчаренко, авіагас – це супутній продукт. З 100 тис. т нафти виходить 12-15 тис. т авіагасу. "А якщо переробка падає, то звідки взятися гасу?" – відмічає Овчаренко.
Неофіційно представники й інших постачальників розповіли, що планують підвищення цін.
Водночас, експерт Центру політичного і економічного аналізу Ірина Кава зазначила, що "як правило, підвищення паливної складової неминуче призводить до росту вартості авіаперевезень і, відповідно, відіб'ється на ціні авіаквитків".
Обсяг споживання авіагасу в Україні складає близько 300-350 тис. т на рік, відмічають в консалтинговій компанії UPECO. Паливо поставляється з Кременчуцького НПЗ (постачальники – "Укртатнафта" і "Кребо"), з Волгоградського НПЗ (Росія; компанія "ЛукАвиа Ойл") і Лисичанського НПЗ ("ТНК-ВР-Авиа"). Близько 50% авіапалива реалізується в аеропорту "Бориспіль".
Як відомо, ухваленим у грудні 2010 року Податковим кодексом передбачалося підвищення з 1 січня 2011 року акцизу на бензин на 37,9% – з 132 до 182 євро за тонну. На початку 2011 року в Україні різко зросли ціни на нафтопродукти. Антимонопольний комітет оштрафував декілька постачальників пального. Міністерство енергетики та вугільної промисловості встановлювало ціновий коридор на паливо. Однак це не стримало ціни на бензин найпопулярніших марок. Ціни пішли униз лише після зняття акцизу.
1 вересня заборона на введення акцизу втратила чинність. Експерти прогнозують, що ціна на бензин в Україні може підвищитися на 20 копійок вже цього тижня, на 1,30 грн вона може зрости, якщо будуть введені імпортні мита на нафтопродукти.