Українці не підтримали обіцянку Азарова скоротити обсяги імпорту

14 Травня 2013, 09:09

Вітчизняні виробники скорочують свою присутність як у сегменті продовольчих товарів (з 87,2% до 86,3%), так і непродовольчих (з 47,2% до 41,9%). Це довгострокова тенденція, вступ до СОТ лише посилив її, пише «КоммерсантЪ-Украина».

Торік найбільш значно зменшилася частка продажів українських текстильних товарів (з 42,7% до 34,2%), посуду (з 30,4% до 24,6%), макаронних виробів (з 79,3% до 75,5 %), а також міцних спиртних напоїв (з 87,1% до 83,9%).

Найбільша частка вітчизняної продукції – в сегменті хлібобулочної продукції (97,6%) і м'ясопродуктів (95,1%). Однак і тут спостерігається поступове зниження – на 0,9 п.п. і 1,5 п.п. відповідно.

Найменша частка місцевої продукції – в сегменті взуття (2,8%), телекомунікаційного обладнання (4,7%) та комп'ютерної техніки (1,2%). Української продукції стало більше лише в сегментах консервів (на 0,9 п.п., до 73,3%), тютюнових виробів (на 1 п.п., до 94,9%), книг, газет і журналів (на 1,5 п.п., до 89%).

«Зростання імпорту – наслідок стабільного курсу гривні. Завдяки прив'язці національної валюти до долара на тлі ослаблення інших валют, імпорт збільшує свою присутність на українському ринку», – вважає аналітик Української аграрної асоціації Мар'ян Заблоцький.

За підсумками минулого року, обсяг імпорту товарів в Україну склав $84,6 млрд, майже досягнувши показника 2008 року ($85,56 млрд).

«Без послаблення гривні, вирішити цю проблему неможливо», – переконаний експерт.

Прийнята держпрограма активізації розвитку економіки на 2013-2014 роки передбачає політику імпортозаміщення та підвищення конкурентоспроможності економіки, але поки що ніяких дієвих заходів з підтримки української продукції запропоновано не було. А заходи, які вже прийняті, не дали результату. Наприклад, з 2011 року діє нульова ставка податку на прибуток для підприємств легкої промисловості. І якщо 2011 року частка продажів одягу вітчизняного виробництва зросла на 0,1 п.п., то минулого року – впала на 1,8 п.п. (до 10,9%).

Тенденція поступового зниження частки продажів вітчизняної продукції спостерігається Держстатом з 2005 року, коли почали проводитися відповідні заміри. Сім років тому частка продажів української продукції становила 70,5%. Винятком став лише кризовий 2009 рік. Унаслідок різкої девальвації гривні частка продажів вітчизняної продукції зросла із 63,1% до 67,4%. При цьому, якщо у структурі продажів продовольчих товарів частка української продукції збільшилася лише на 0,2 п.п. (до 88,4%), то в структурі непродовольчих товарів – на 3,5 п.п. (до 54,7%). Втім, уже за два роки частка імпорту перевищила докризовий рівень і продовжила рости.

За словами генерального директора Української торговельної асоціації Ігоря Кишка, в сегменті продовольчих товарів зростання імпорту вітчизняним виробникам не загрожує.

«Дійсно, частка української продукції становить близько 80%, і зростання імпорту пов'язане з відновленням попиту на таку продукцію після девальвації. Імпорт реагує на зміни попиту, при цьому він представлений товарами, які або не мають українських аналогів, або перебувають у різних цінових категоріях», – пояснив він.

Позначки: