Український туризм: песимістичний прогноз

Економіка
15 Березня 2011, 12:25

Як вже повідомляв Тиждень, організація «Міжнародний економічний форум» представила рейтинг туристичної конкурентоспроможності країн світу. У цьому році оцінювалися 139 країн. Україна серед них посіла 85 місце, та опустилася на вісім позицій, порівняно з 2009 роком. Правда, тоді оцінювалися 133 країни. У європейському регіоні Україна випередила тільки Вірменію, Боснію і Герцеговину та Молдову. «Враховуючи їхній слабкий розвиток, ці країни потребують значних інвестицій для модернізації інфраструктури, необхідної для підтримки сфери туризму і подорожей», – зазначають укладачі рейтингу.

Законодавство, що регулює туристичну галузь, не дало нашій країні піднятися вище 64 місця по цій позиції. Ще гірше йдуть справи з безпекою (82 місце). Міжнародні експерти розвіяли ілюзії і з приводу багатого людського, культурного і природного потенціалу нашої країни. За цим показником Україна сто вісімнадцята.

Автори рейтингу трохи підсолодили пігулку, виставивши України високий бал за таким показником як «здоров'я та гігієна» (17 місце) і «доступність ринків» (20). При цьому справи на митниці бажають кращого. Україна потрапила в другу сотню як по ефективності роботи митниці, так і по прозорості діяльності прикордонників.

«Незважаючи на те, що європейський регіон в цілому відкритий для торгівлі і переміщення людей, деякі країни відстають», – наголошується в рейтингу. Серед таких відстаючих згадані Боснія і Герцеговина та Україна.

Туризм – не галузь економіки

Експерти, всі як один, пояснюють таку сумну туристичну реальність у нашій країні виною держави. Точніше тим, що за останні п’ять років влада практично нічого не робила для розвитку туристичної галузі. Ні на рівні законодавства, ні на рівні інфраструктури. «Не справдилися певні економічні зміни щодо розбудови доріг, транспортних сполучень, аеропортів», – зазначає Ігор Голубаха, голова Всеукраїнської асоціації туристичних операторів.

Іноземні гості, перетнувши український кордон, м’яко кажучи, можуть почуватися розгублено через вітчизняний сервіс та ціни: «Україна перестала бути "дешевою". Немає альтернативних хостелів де ціна була би, як на заході €18-20. Аеропорти напівпомерлі, потяги повільні, застарілі. Доріг просто не існує, скрізь сміття. Якого рейтингу можна очікувати? Уявіть собі, який шок отримує турист, який перетинає кордон! Пару років тому була надія на покращення ситуації у зв’язку з проведенням Євро-2012, але нічого не змінилося на державному рівні», – говорить Сергій Степчук, голова Ужгородської спілки сприяння розвитку сільському туризму.

Ситуація з цією галуззю настільки жалюгідна, що з думкою експертів погоджуються чиновники. Так, Дмитро Заруба, заступник голови Державної служби туризму і курортів  причинами великого відставання України у туристичному рейтингу називає непослідовну державну політику у сфері туризму. «Хоч у законі («Про туризм»- ред.) зазначено, що туризм це – основна галузь економіки, мало робиться для її розвитку», – каже Заруба. Він теж ознайомився із звітом «Всесвітнього економічного форуму», й попри критику, зауважив про  вплив суб’єктивного фактору на дані рейтингу по Україні, оскільки наш туризм оцінювали вітчизняні експерти.

За офіційною статистикою, на цей рік з бюджету на розвиток галузь виділено майже 2 млн грн. Що на ці гроші можна зробити? Заруба каже, що дуже мало, бо лише на підготовку  українського стенду для участі у міжнародній туристичній виставці в Берліні «ІТВ-2011», німецька сторона виділила 5 млн грн. «На один стенд! Треба переглянути національну стратегію розвитку туризму. Бо те, що у нас це – документ, який ні до чого веде», – зазначає заступник відомства.

Представники туристичного бізнесу вважають, що держава створює перепони для їхньої роботи. Насамперед, через корупцію та посилення тиску на бізнес. «Пройти митницю стало важче, зросли хабарі. Скасували ліцензії на турагентську діяльність, але новий Податковий кодекс ускладнив ведення бухгалтерії в туризмі та пов'язаних з нею фінансові розрахунки», – розповідає Андрій Найдек, директор туристичної компанії «Дінай Тур».

На його думку, вищевказаний рейтинг дає оцінку підприємницькому клімату в Україні в цілому. А він погіршився: міліції стали довіряти ще менше, судам взагалі не довіряють, отже, туристи не можуть сподіватися на захист своїх прав. За даними Всесвітньої туристичної організації, на перше місце ставиться безпека туриста у країні. «Туризм ніколи серйозно розглядався, як галузь економіки. Як бізнес, як механізм, що приносить дохід і людям, і державі», – підкреслює Найдек.  

Що таке Україна?

Хто населяє нашу державу, куди в ній податися – завдання влади, яка повинна створювати позитивний імідж України у світі. У 2006 році National Geographic показував короткий рекламний кліп про українські лижні курорти. Через два роки канал CNN транслював ще одне промо-відео «Україна. З красою, ваша». У листопаді 2010 року побачило світ офіційне рекламне відео для Євро-2012 «Увімкни Україну», яке зображує країну як туристичну принаду. Відео транслювали популярні європейських канали Euronews, Eurosport та BBC. На початку цього року на CNN знову з’явилися два рекламні ролики про Україну, що транслюватимуться до квітня.

Піар України за кордоном це – добре. Однак, якщо це – просто красива картинка, яка прикриває бідність та корупцію, навряд чи цій картинці варто довіряти. Крім того, виникає питання доцільності масштабної і дорогої акції (до прикладу, «Україна. З красою, ваша» обійшлася бюджету у 2,53 млн грн.) без будь-якої гарантії окупності в нинішніх економічних умовах. Тобто чи їдуть в Україну туристи, як у сусіднє Польщу, Словаччину чи Швейцірію, яка у згаданому туристичному рейтингу посіла перше місце? Як зауважують експерти, прогнозувати ефективність такої реклами зараз складно, для цього потрібен моніторинг, який би проводився після усіх подач.

«Чому ми хочемо поїхати до Італії, наприклад? Бо ми маємо позитивні уявлення про неї: древній Рим, Мікеланджело, Данте, Леонардо да Вінчі, Венеція, Мілан з своїми бутіками. А що в світі знають про Україну? Тільки те, що тут вибухнув ядерний реактор, що це – колишній СРСР. Дай Бог, щоб вже вирізняли Україну від Росії», – говорить Найдек.

Його колега Сергій Підмогильний, директор агентства «Terra incognita», вважає, що вітчизняне культурне надбання, це – єдине, чим можна здивувати іноземного туриста. Гуцулів ніде не побачиш, а готелями американців не здивуєш, у них є свої. Показати Україну у національних строях та вінках, – легше всього. Але сучасний бренд «Україна», це – певні види послуг, особливий сервіс. Так вважає Володимир Закалюжний, експерт з активного туризму. На його думку, одна з причин низького рейтингу нашого туризму, це поганий сервіс у Криму та Карпатах. Хоча у Карпатах гостинність суттєво краща, ніж на півострові. Мешканці містечок з культурною спадщиною та значними рекреаційними ресурсами не змогли вивчити іноземні мови, відрекламувати і подати себе на внутрішньому та зовнішньому туристичних ринках.

І Євро 2012 не врятує

Така масштабна подія, як футбольний чемпіонат, є хорошою нагодою покращити туристичні можливості країни в цілому та інфраструктури зокрема. Завдяки футболу та медіа, які його висвітлюватимуть, рейтинги України зростуть, можливо на декілька десятків пунктів, але це може виявитися дуже тимчасовим ефектом.

Однак, до чемпіонату залишилося мало часу, по-друге, щоб підняти туристичний рейтинг України у світі, бодай до двадцятої чи сорокової позиції, потрібно не просто побудувати готелі, але й здійснити низку реформ у сфері туристичного законодавства, роботи митниці та прикордонної служби, безпеки. Звісно, що одного року на ці зміни не вистачить. Зміна ментальності (а у нас вона ще радянська) це – справа десятиліть.

До того ж, як каже Олександр Студеняк із Праги, який часто подорожує в Україну та за кордон, якщо вже й говоримо про Євро 2012, то по ідеї в Україні вже б мали наступити поліпшення на фоні підготовки до чемпіонату. А йде, навпаки, погіршення. «Навряд чи Парламент спроможеться покращити законодавство – позитивних прикладів у цьому плані останнім часом не видно. І безпека навряд чи покращиться на фоні зубожіння населення. Про митницю взагалі мовчу, її точно ніхто не буде реформувати. Євро 2012 – разова подія, яка якщо і підніме рейтинг, то ненадовго», – вважає Студеняк.

Його думку усі, як один, поділяють туристичні експерти. За словами Заруби, іноземні гості приїдуть в Україну, в першу чергу, як вболівальники на чемпіонат. На це не впливає робота туроператорів, бо часто вболівальники бронюють місця у готелях напряму, без посередників. Вже зараз починають це робити.

Дещо песимістично бачить туристичну картину в майбутньому і Найдек. «Прогноз на наступний рік? Оскільки буде оцінюватися 2011 рік, то покращенню взятися немає звідки. Бізнес-клімат навряд чи покращиться, поки головною метою президента та уряду буде протекціонізм своїх олігархічних груп», – зауважує він. При цьому він зазначає, що за підсумками Євро – 2012, можливе деяке поліпшення туристичної привабливості, оскільки в рамках чемпіонату будуть дані деякі візові пільги.

Втім ще минулого року і теж у березні у Брюсселі президент Янукович обіцяв для України не пізніше, чим через рік отримати безвізовий режим та зону вільної торгівлі з Євросоюзом. Але результат, як бачимо, дуже далекий від політичних заяв.