За результатами моніторингу GRECO, у 2009 році Україна не мала невиконаних рекомендацій – були виконані частково або перебувають у стадії вирішення.
Через півтора року Україна стала першою державою-учасником європейської антикорупційної ініціативи, якій експерти знизили ступінь виконання за трьома рекомендаціями GRECO.
При цьому GRECO вбачає в діях команди президента Віктора Януковича чотири позитивні результати.
Перш за все, це прийняття Закону «Про судоустрій та статус суддів». Також важливим плюсом GRECO визнає створення Вищої кваліфікаційної комісії суддів. Високу оцінку отримав Закон «Про доступ до публічної інформації». Відзначено прогрес при прийнятті нового Закону «Про державні закупівлі» 2010 року.
Також досягненням України визнано новий Закон «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансування тероризму».
Однак ці результати GRECO не визнало достатнім свідченням ефективної антикорупційної політики в Україні.
Ціла низка найважливіших антикорупційних рішень, які вже були розроблені і затверджені, за останні півтора року виявилися заблокованими і навіть дезавуйованими.
Так, зазначається, що в Україні не була переглянута система адміністративної відповідальності за корупційні порушення таким чином, щоб корупція однозначно визнавалася кримінальним злочином.
Крім того, потрібно було посилити незалежність прокуратури від політичного впливу та уточнити її повноваження, зосередивши їх на керівництві досудовим розслідуванням і кримінальному переслідуванні.
Також необхідно запровадити відповідальність юридичних осіб за корупційні правопорушення, включаючи ефективні, пропорційні і дієві санкції, а також розглянути можливість створення системи реєстрації юридичних осіб, які притягувалися до відповідальності (тобто реєстр компаній, причетних до корупційної діяльності). Це одна з принципових вимог GRECO і один з важливих європейських стандартів.
Жодних позитивних змін GRECO не зафіксувало ще за 10 пунктами антикорупційних ініціатив.
Зокрема, не прийнятий модельний кодекс поведінки державних службовців і не врегульоване питання конфлікту інтересів чиновників, пов'язаних спільними родинними або діловими інтересами з бізнесом.
Не захищені права інформаторів – чиновників, які повідомляють контролюючим органам про підозрілі і можливо корупційні діяння своїх колег.
Немає змін у реформі державної служби та регулюванні статусу працівників бюджетної сфери. Не прийняті нові правила конфіскації та арешту доходів, одержаних злочинним шляхом.
Критика Європейської комісії за результатами звіту GRECO основана на тому, що Україна в рамках інтеграції з Європою взяла на себе зобов'язання привести своє антикорупційне законодавство до європейських стандартів. І сама ж не виконує ці свої зобов'язання.
Причому в Європі складається враження, що виконання програм інтеграції для української влади є не більш ніж іміджевою акцією.
Нагадаємо, поширення корупції і хабарництва в Україні визнали 91% підприємців, опитаних аудиторською компанією Ernst & Young.
При цьому президент Віктор Янукович вчора у Варшаві заявив, що Україна не буде виправдовуватися у відповідь на звинувачення в недемократичності.
"Ми не будемо сьогодні виправдовуватися. Ми знаємо, що почалися процеси, наприклад, у боротьбі з корупцією, – це вперше в державі, коли чиновники, у тому числі високих рангів, будуть відповідати за законом", – сказав він.