Труднощі дорослішання

Культура
25 Квітня 2020, 09:57

Покоління Z — сьогоднішні підлітки — дивує світ своєю музикою, бунтами, стартапами, екологічною свідомістю, вимагає до себе ставлення на рівних. На жаль, українські тинейджери дорослішають в умовах війни, карколомних пертурбацій не лише в соціально-економічній сфері, а й у питанні ідентичностей та поведінки, коли свобода та відповідальність перестають бути порожніми словами. Що ще ми про них знаємо? Які точки дотику маємо із сучасними підлітками? Чого можемо в них навчитися? Як їм дорослішати і чи такий процес відмінний від того, як це було раніше? От із цим і планує розібратися сімнадцятий за ліком Міжнародний кінофестиваль про права людини Docudays UA (який цього року відбуватиметься з 23 квітня по 3 травня).

Сьогодні ми всі адаптуємось до нових умов, спричинених пандемією COVID-19, і Docudays UA — не виключення. Сімнадцятий Docudays UA стане першим українським кінофестивалем, що відбудеться онлайн, охопивши не лише киян, а й глядачів з усієї України. Кінопокази й трансляції цьогоріч будуть для глядачів безплатними.

 

Читайте також: Docudays UA: Свобода і відповідальність у багатопіксельному світі

Сьогодні багато країн світу не ставлять під сумнів участь дітей у державній політиці, їхній вплив на актуальний порядок денний. Виступ 17-річної екоактивістки Ґрети Тунберґ на Генеральній Асамблеї ООН засвідчує, що нині підлітки виходять у сферу політичного. В Україні ж дитинство лише охороняють, до того ж почасти суто на рівні декларацій та заяв, але не дій. Українська держава визначає охорону дитинства як свій стратегічний пріоритет, а дитина за таких умов є об’єктом захисту, а не суб’єктом прав, що позначено в законодавстві й державній політиці. Водночас наш уряд лише точково реагує на виклики у сфері прав дитини, зумовлені збройним конфліктом. 2019-го виповнилося двадцять років із часу ухвалення Конвенції ООН про права дитини, що посилювала правоспроможність дітей. Цю міжнародну угоду Україна ратифікувала, проте її проблематику досі не додали до реального політичного порядку денного. Питання, як держава може забезпечити права дитини в ситуації збройного конфлікту, протидіяти насильству та експлуатації дітей, реалізувати права на освіту та розвиток дітей, які належать до дискримінованих груп, і посилити правоспроможність дітей в Україні — усіх цих тем торкатиметься програма як кінопоказів, так і дискусій цьогорічного Docudays UA.

Головна тематична програма фестивалю TEEN SPIRIT зібрала стрічки, що з різних боків показують дорослішання в сучасному світі, коли невідомо, у який час і де до людини прийде дорослість. Призер фестивалю «Санденс» фільм «Підборіддя» американської режисерки Лайзи Менделуп привідкриває завісу життя підлітків — зірок соцмереж в Америці. Цей світ жорсткий і прагматичний, з великими злетами та падіннями, адже така кар’єра триває недовго. Рано чи пізно доводиться повертатися до школи й надскладного процесу пошуку себе.

 

Фільм Беньяміна Ланґелена та Стіана Сервоса «Аврора» — це історія талановитої норвезької авторки й виконавиці пісень. Відтоді як запис з її співом на YouTube облетів інтернет, її життя кардинально змінилося. Із 16-річної ексцентричної та відлюдькуватої дівчинки з норвезької глибинки вона стала поп-ідолом Авророю, яка має фанатів по всьому світу. Це історія дорослішання творчої особистості та переосмислення особистісного успіху.

Іронічний і страшний поворот сучасності показує Ксенія Охапкіна в картині «Безсмертний». У Мурманській області час застиг ще від епохи ГУЛАГу. Тепер у місці, де досі живуть нащадки гулагівців, коритися навчають дітей у складі «Юнармії». Їх інтегрують у жорстку мілітаристську матрицю, де люди — лише виконавці чужої волі. Хлопчики повинні служити в армії та захищати Батьківщину. Дівчата — танцювати й любити героїв. Ця ніцшеанська за духом стрічка порушує ключове екзистенційне питання: чи справді людина народжується вільною?

 

Читайте також: Docudays UA: під знаком рівності

Несподівана історія постає у фільмі «Будда в Африці» Ніколь Шефер, що зображує китайський буддійський інтернат в африканській країні Малаві, де навчаються місцеві сироти. Це їхній єдиний шанс на освіту в цій країні, а водночас і дилема, як поєднати в одне африканське коріння та китайське виховання. Унікальний погляд на те, як м’яка сила культури впливає на ідентичність та уяву африканського хлопця і його друзів, що зростають між двома середовищами.
Стрічка Масьї Омс «Панки» наголошує на важливості психотерапії в родинних стосунках. Події розгортаються на французькій фермі, куди батьки привозять своїх дітей-підлітків на «перевиховання». Це їхня остання надія. Часто батьки, як і діти, переживають кризу в стосунках, а подекуди бояться одне одного. Це взаємини, де переважає неприйняття та ненависть. Щоб вийти з пастки непорозуміння, іноді потрібно спробувати поглянути на ситуацію з боку, і цим поглядом ззовні може стати психолог. Docudays UA — один з перших українських кінофестивалів, що започаткував покази з аудіодискрипцією для незрячих людей. Цьогоріч звукоопис матимуть такі фестивальні фільми: «Наша машина часу», «Країна однієї дитини», «Межа». Фестиваль також співпрацює з організацією Fight for Right!, яка допомагає створювати тифлокоментарі та видимі субтитри (open captions) для показу фільмів, що робить кіно доступнішим для людей з інвалідністю, а саме для людей з порушеннями зору та слуху. 

Позначки: