Тролі на службі Антимайдану

Суспільство
14 Лютого 2014, 10:26

Серед так званих тролів, себто агресивних коментаторів, якими переповнений український інтернет-простір, варто розрізняти тих, хто генерує агресію заради любові до мистецтва й тих, хто заробляє на цьому гроші. Помітити проплаченця досить просто: він завжди дотримується певної ідеологічної або тематичної лінії, яка простежується від коментаря до коментаря. Це може бути очорнення певних політиків, апеляція до історичного минулого, розкручувана тема боротьби з фашизмом, протиставлення українців росіянам, українців Сходу українцям Заходу тощо. Дописи таких користувачів короткі, можуть бути подані великими літерами, відрізняються концентрованою агресією. До особливих ознак цих персонажів можна зарахувати швидкість відповідей. Адже троль може бути зацікавлений у підтриманні конфлікту будь-якою ціною. Втім, результативність такої «роботи» залишається під питанням, вважає Максим Саваневський, засновник порталу Watcher. «Якщо говорити про проплачених коментаторів, яких слід відрізняти від звичайних тролів, то їхня робота ефективна лише в окремих випадках. Наприклад, якщо треба вплинути на одну людину або ж на її поведінку. Що ж до дії на великі маси народу, то результативність проплачених коментаторів наближається до нуля», – каже експерт.

Активність проплачених коментаторів у вітчизняному інтер­нет-просторі наростає і спадає хвилями. Зазвичай у них існує прив’язка до резонансних подій (побиття журналістів, скандали з депутатами, масові акції протесту). Щойно в Києві почалися мітинги проти рішення уряду прем’єр-міністра Миколи Азарова відтермінувати Угоду про асоціацію з ЄС, у мережі Twitter почали роботу загони «нейтралізації». Причому вони відпрацьовували конкретний хештег #Євромайдан, за допомогою якого відбувалася мобілізація протестувальників у тому-таки Twitter. Із десятків, якщо не сотень різних акаунтів почали розсилатися абсолютно однотипні повідомлення, за допомогою яких тролі намагалися відмовити людей від участі в протестах. Вигляд вони мали приблизно такий: «Був учора ввечері на #євромайдан, холодно, захворів. Завтра нікуди не піду. Фарс від опозиції». Або ж: «Те, що планувалося як мирний народний #євромайдан, обернулося опозиційними агітками, бійками та позовами до суду». Найцікавішим у цих посланнях було те, що найманці навіть не думали адаптувати їх для різних ситуацій. Наприклад, ці тексти слово у слово поширювали користувачі як із жіночими, так і з чоловічими іменами.

Читайте також: Прихильники Януковича продовжують "боротися з фашизмом"

Аналіз дописів згодом показав, що дані тези розсилали здебільшого власники рекламних акаунтів, частина з яких до того ж мала «прописку» в РФ. «Чимало російських коментаторів працює в Україні. Власне, в Росії робота платного коментатора мало чим відрізняється від українського варіанта. Їхня функція проста: дістати тематичні завдання й тези, які вони повинні висловлювати на конкретних сайтах. Якщо ми говоримо про тролінг як мережеву культуру, то і в нас, і в Росії вона є популярною. Якщо ж мова про платних коментаторів, то там вони працюють ефективніше, оскільки на цю діяльність витрачається більше коштів», – запевняє Саваневський.

Власне, від початку протестів до їх радикалізації наймане троляче військо працювало за одним сценарієм, намагаючись переконати користувачів соціальних мереж у тому, що протест організований опозицією і нічим не відрізняється від її стандартних маршів та мітингів. Згодом почали з’являтися й інші повідомлення, у яких ішлося про «скасування» Євромайдану через погану погоду, проплаченість акцій і загалом слабкий протестний настрій серед людей, які вийшли на вулиці.

Читайте також: Соціолог розвіяла міфи Азарова про Майдан

«Від кінця листопада до середини грудня робота платних коментаторів була дуже інтенсивною. Можливо, найбільш напруженою за весь час наших досліджень. Працювали вони переважно в коментарях під новинами політичної чи навколомайданної тематики. Зазвичай активізація такої діяльності корелює загалом із пожвавленням політичної, а робота платних коментаторів включається в загальний комунікаційний бюджет», – наголошує засновник порталу Watcher. Експерт додає, що зараз активно залучають тролів лише сили, які протистоять протестувальникам на майдані Незалежності. Змінилася й риторика. Тепер за допомогою найманців у соцмережах та медіа поширюють найрізноманітніші міфи про активістів. Так, понад місяць інтернетом гуляє жахлива історія про події поблизу Кабміну 24 листопада, коли «фашиствующіє малодчікі» пирнули під протигаз ножем «солдатіка» внутрішніх військ. Історії з тієї самої опери – розіп’ятий на залізному паркані міліціонер, палаючі дрова, що летіли в беркутівців під час розгону Євромайдану.

Із появою інтернет-те­леба­чення тролі активно взялися ос­воювати новий простір. Так, десятки активних любителів заробітку окупували стрічку коментарів Громадського телебачення та Еспресо TV. До вже звичного інструментарію тролів додалися образи ведучих та журналістів, які готували матеріали. Отож через засилля таких користувачів на Еспресо коментарі вимкнули. Тоді як на Громадському триває активний моніторинг стрічки на предмет тролінгу. А звичайним користувачам зазвичай радять «не годувати тролів», себто не підтримувати з ними розмову, ігнорувати. Тоді атаки проплачених коментаторів захлинаються.