Тріо снігуроньок під фонограму

ut.net.ua
28 Грудня 2007, 00:00

 

  

 

 

Анекдот про актора провінційного театру, який відмовився зніматися у Стівена Спілберга в передноворічний період, бо в нього в цей час «ялинки» – не жарт, а цілком серйозна бізнесова реальність. І стосується це явище не лише зірок шоу-бізнесу, але й представників прозаїчніших сфер комерційної діяльності – таких як торгівля і транспорт.

Перед новорічними святами зникає відмінність між суто комерційними шоу-проектами та артистами, які тримаються «далі від мейнстріму». На «ялинках» заробляють всі без винятку. Хтось більше, хтось менше, хтось не їздить у ресторани, та натомість бере участь у «офіціозних» святкуваннях. Втім, нічого ганебного тут немає: поганий той хлібороб, хто не косить у жнива, і поганий той артист, який не виступає в передноворічний «високий святковий сезон». Тим більше, що ці «жнива» дають змогу «накосити» чималенькі суми: мінімальні розцінки на виступ починаються від $12–15 тис., і фінішують на рівні €70 тис. і навіть більше.

Зірка під ялинку
 
Фахівці, які займаються організацією новорічних виступів зірок, зазначають, що в 2007 році виникло кілька нових цікавих тенденцій. «Різко зріс попит і, відповідно, ціна «комбінованих» танцювально-пісенних програм, – розповідає Олена Заграфова, директор креативної агенції B-Bright. – Це результат тріумфального успіху телепроекту «Танці з зірками», учасники якого активно експлуатують цю зацікавленість публіки. Наприклад, у шоу-програмі Наталі Могилевської та Влада Ями зараз більше танців, ніж пісень. Цим також можна пояснити сплеск популярності шоу-балетів, таких як Freedom, Quest, A6 – такого раніше не спостерігалося».
 
Український шоу-бізнес, схоже, навчився ефективно використовувати «кумулятивний ефект» від поєднання кількох напрямків діяльності: зірки, які «засвітилися» на «Танцях з зірками» та інших популярних телепроектах, брали або візьмуть участь у «Євробаченні», коштують дорожче, ніж їхні «односпрямовані» конкуренти. Зокрема, це стосується Ірини Білик, Тіни Кароль, Світлани Лободи та Ані Лорак (вона представлятиме Україну на наступному «Євробаченні»).
 
Відчутну частку ринку новорічних свят цього року займуть клони «ВІА Гри» – такі як «Алібі», XS чи SMS. Цьому є кілька причин: з утратою кількох провідних учасниць і активізацією їхньої «незалежної» діяльності «ВІА Гра» дещо потьмяніла. Натомість у «груп-аналогів» формат пісень зостався, зовнішні дані також «у стандарті», при цьому учасниці ще не встигли захворіти на «зіркову хворобу» і відпрацьовують свої програми «по повній», а ціни за виступ – нижчі.
 
Ще один цікавий момент – українські зірки вже не готові за першої нагоди зриватися в поїздку за «довгим російським рублем» у будь-яке місто РФ. «У «глибинку» їхати ніхто не хоче, і навіть обіцянка вищих гонорарів не завжди спрацьовує, – пояснює Олена Заграфова. – Відповідно, виникає парадоксальна ситуація: передноворічний концерт популярної в Росії української зірки, проведений у Саратові чи Оренбурзі, може коштувати дорожче, ніж такий само виступ у Москві».
 
Що ж до «асортименту» виконавців, яких у новорічні дні можна буде побачити на святкових корпоративах, то він найрізноманітніший – від української танцювальної попси до патріархів західної естради. Втім, якщо хтось за тиждень до Нового Року вирішить запросити собі «під ялиночку» когось із найбільш популярних зірок, наприклад, Софію Ротару чи Вєрку Сердючку, то майже напевне це не вдасться. Графік передноворічних виступів таких виконавців узгоджується ледь чи не за півроку.
 
Як правило, тривалість виступу становить 40 хвилин, якщо більше – про це потрібно домовлятися окремо. Протягом новорічної ночі одна шоу-команда може провести, як правило, не менше трьох таких виступів у різних місцях. Це, зазвичай, або закрита корпоративна вечірка, що характерніше для передноворічних днів, або виступ у дорогому ресторані, куди можна потрапити вільно, забронювавши місце за столиком. Втім, запрошені зірки не будуть працювати за принципом «будь-що за ваші гроші». Практично ніхто не співає «на біс» чи на замовлення. В артистів є своя програма, і замовник не може вільно у неї втручатися. Велике значення має сценарій, ведучий, і те, хто ще виступатиме на цій вечірці. Організатори подібних виступів зізнаються, що були випадки, коли «ворогуючі» виконавці відмовляються виступати на одній сцені.
 
До святкового столу
 
Наталія Власенко, менеджер супермаркету, що входить до складу однієї з великих загальноукраїнських мереж, 31 грудня не братиме участі у родинних передсвяткових клопотах. Адже цього дня вона зможе піти з роботи тільки о 10-й годині вечора. «Насправді перехід до «посиленого» режиму роботи в нас відбувається ще за кілька днів до Нового року, – розповідає вона. – І 28-го, і 29-го, і 30-го грудня ми працюватимемо цілодобово – причому нічна зміна триватиме 10 годин».
 
У цьому випадку особисті інтереси співробітників повністю підпорядковуються корпоративним інтересам. Адже передсвяткові продажі для продовольчих магазинів – справжній клондайк. У ці дні добовий виторг «середнього» продовольчого супермаркету зростає в троє-п’ятеро – з 250–300 тис. грн до понад 1–1,5 млн. Відповідно, магазини роблять усе, щоб обслужити якомога більшу кількість покупців: вводяться додаткові робочі зміни, запускаються резервні каси. Завезення товарів збільшується як мінімум у півтора рази.
 
Найцікавішим є факт передсвяткової появи у «масових» супермаркетах дорогих ексклюзивних товарів, які ще раніше там майже не спостерігалися. «По-перше, це дорогі тверді сичужні сири та сири з пліснявою, – зазначає Наталія Власенко. – По-друге, ексклюзивні лікеро-горілчані напої. Ще кілька років тому у нас просто не було в асортименті коньяку 80-річної витримки, пляшка якого коштує 3 тис. грн. А сьогодні цей товар є і користується високим попитом. По-третє, в асортименті рибних товарів з’явилися вироби з цінних порід риб – наприклад, осетрових».
 
Фахівці зазначають, що споживчі уподобання більшості покупців також змінилися. У передсвяткові дні зменшується, або принаймні не збільшується, продаж «бюджетних» алкогольних напоїв, проте дорога «преміальна» горілка, марочний коньяк та вино користуються особливо високим попитом. Як стверджують фахівці, мінімальна сума новорічного «продуктового пакету» в супермаркеті обласного центру становить приблизно 300 грн, тоді як у столиці вона зростає до 400–600 грн. Прикметно, що люди не лише стали витрачати більше грошей «на свята» – вони при цьому охоче демонструють свою щедрість перед продавцями, які почастішали випадки, коли покупці не хочуть брати здачу, а часом навіть дарують касиру щойно придбану пляшку шампанського.
 
Найнапруженішим днем для супермаркетів є 31 грудня – в першій половині дня наплив покупців майже такий само, як за увесь попередній день. Однак після 6-ї години вечора потік клієнтів починає спадати. Більшість тих, хто прийде за покупками в цей час – це люди, які вирушають у гості. І купуватимуть вони не типовий «гастрономічний комплект» до святкового столу, а «гостьовий набір» – спиртне, кондитерські вироби та фрукти.[36]
Як правило, за дві години до Нового року супермаркети, що входять до великих мереж, зачиняються – і їхні працівники ще мають можливість встигнути зустріти Новий рік за домашнім столом. Але чимало магазинів торгуватимуть безперервно аж до 8–9 години ранку. Однак, як кажуть обізнані люди, в цьому випадку в торговому закладі, як правило, присутній сам власник, який безпосередньо контролює процес.
 
Таксі в Новий рік
 
Для цієї галузі пік новорічного навантаження починається з 4-го тижня грудня і продовжується до середини січня. У новорічну ніч найбільше роботи припаде на таксистів та власників приватних мікроавтобусів та автобусів типу «Богдан».
 
Ігор Іванович, київський таксист, вважає, що за щедрістю клієнтів новорічна ніч може порівнятися з перемогою київського «Динамо» у Лізі чемпіонів. Пасажири у гарному настрої готові платити ледь не будь-яку суму, аби дістатися потрібного місця. У цей час тарифи зростають у 2–3 рази. Брати більше, говорить Ігор Іванович, це уже нахабство.
 
На доходи таксистів суттєво впливає і погода. Коли на вулиці холодно, дощ або снігопад, люди швидше замовляють таксі та погоджуються на більший тариф.
 
За новорічну ніч столичний таксист може заробити у середньому 600–1000 грн, що дорівнює заробіткам за 2–3 дні. Це непогано, але не є «надприбутком»: тому працювати виходять не усі водії, а лише ті, кому дуже потрібні гроші. Вже з 2 січня і аж до Різдва клієнтів помітно меншає, бо у новорічні вихідні люди переважно сидять вдома.
 
За словами Валентини Сердюк, диспетчера невеликої таксомоторної фірми, на Новий рік кількість замовлень зростає у 5–6 разів: минулого року ледь встигали приймати дзвінки. А от виконати всі замовлення у цей час не вдається. Ніч дуже важка і для водіїв, і для диспетчерів. Та й пасажири, «пересвяткувавши», часто забувають у автівках парасольки, мобільники та сумки.
 
Не залишаться без заробітку і власники приватних автобусів. В основному вони отримують групові замовлення. У Києві в звичайний день година оренди автобусу коштує близько 150 грн, незалежно від відстані проїзду. Натомість на Новий рік водій може заробити до 2000 грн за ніч. Часто замовляють проїзд до Майдану Незалежності, а потім вже до місця святкування. Зростає попит і на «рейсові маршрути» зі спальних районів до станцій метро, щоб вже потім дістатись Майдану.
 
НОВОРІЧНИЙ КОНЦЕРТ

 Вартість виступів деяких популярних виконавців у передноворічні дні 
Софія Ротару – €60–70 тис.
Вєрка Сердючка – $35–40 тис.
Ані Лорак – $30–35 тис.
Ірина Білик – $20–25 тис.
Тіна Кароль – $20–25 тис.
Наталія Могилевська – $20–25 тис.
Альона Вінницька – $20 тис.
Світлана Лобода – $20 тис.
SMS – $15–18 тис.
«Алібі» – $15–18 тис.
XS – $12 тис.
Розцінки ведучих – близько $5 тис. за годину.