70 років тому в Америці ухвалили Закон «Про економічну співпрацю», більше відомий як план Маршалла. Цей закон, ідею якого підказав виступ державного секретаря США Джорджа Маршалла в Гарвардському університеті, мав на меті відродити розорену війною економіку європейських країн. Майже п’ять років тому в набагато менше відомому вищому навчальному закладі, Університеті імені Назарбаєва в Казахстані, президент Китаю Сі Цзіньпін окреслив власне бачення економічної благодійності. Ініціатива «Один пояс — один шлях», як її почали називати, ставить собі за мету створення інфраструктурних об’єктів, сприяння торгівлі та зміцнення добросусідства в понад 70 країнах від Балтії до Тихого океану. Ініціатива Сі Цзіньпіна, яка також має й геополітичні цілі, нагадала про зусилля Америки з розвитку економіки в середині минулого століття. Дехто навіть передбачає, що вона буде набагато масштабнішою. Але наскільки це серйозно? Зрештою, план Маршалла — це синонім державницького бачення та енергії. За словами наступника Маршалла Діна Ачесона, Вінстон Черчилль назвав постачання Америкою продовольства, сировини й обладнання «найвисокоморальнішим вчинком в історії». На момент гарвардської промови Європа стояла над прірвою економічного хаосу. Коли план виконався, континент був на грані економічного дива. Хіба ж під силу Китаю зробити щось таке?
Але факти, на відміну від легенд, свідчать, що план Маршалла був на диво скромним. На це вказують історики Алан Мілвард, Бред Делонґ і Баррі Айкенґрін. У грошовому еквіваленті в період із квітня 1948-го до літа 1951-го він дорівнював приблизно $13 млрд. Сьогодні це еквівалентно $130 млрд, якщо брати за основу інфляцію споживчих цін у США, або дещо менше ніж $110 млрд, якщо ширше дивитися на зростання цін. Розділена між 16 країнами, ця допомога в середньому дорівнювала менш ніж 2,5% ВВП реципієнтів.
Читайте також: Китайська пропаганда. Як Пекін впливає на політичні еліти Європи – дослідження
Ті гроші, забезпечивши більше інвестицій та імпорту, звичайно ж, посприяли відновленню Європи. Але не значною мірою. За розрахунками Айкенґріна, безпосередній вплив, що привів до підвищення економічного зростання, становив лише 0,3 відсоткових пункта за весь час реалізації плану. Власне, і «найвисокоморальнішим вчинком» свого часу план Маршалла теж не був. Насправді похвала Черчилля стосувалася не його, а американської політики ленд-лізу попередніх років — допомоги союзникам із 1941 по 1945 роки. Як же цей план, із якого знято флер містифікації, можна зіставити з планом Китаю? Порівняння — річ небезпечна, тому що ніхто не знає майбутніх масштабів ініціативи «Один пояс — один шлях». За офіційними даними, прямі інвестиції Піднебесної в країни, які планується залучити до неї (за винятком фінансового сектору), з 2014-го по 2017-й становили лише $56 млрд. За підрахунками Дерека Сізорса, експерта Американського інституту підприємництва, загальна сума заявлених інвестицій сягає $118 млрд. Але жодна із цих цифр не включає кредити від китайських банків, зокрема державних «політичних банків», як-от Китайський банк розвитку (який заявляє, що на кінець 2017 року видав кредитів на $180 млрд) і Експортно-імпортний банк Китаю ($110 млрд станом на кінець 2016-го).
Ці раніше виконані зобов’язання вже перевищили мільярди Маршалла. А ініціатива «Один пояс — один шлях» зараз лише починає працювати. Проведений державною владою в травні 2017-го форум спрогнозував, що за наступні п’ять років китайські інвестиції становитимуть майже $150 млрд. Якою буде їхня сума протягом усієї ініціативи, можна лише гадати, хоча китайські політики спокійно називають цифри вище ніж $1 трлн. (Звідки взялися $8 трлн, які інколи з’являються в деяких оцінках, встановити не вдається. Але можливо, ця сума пов’язана з оцінками Азійського банку розвитку щодо прогнозованих інфраструктурних потреб регіону на наступне десятиріччя.)
Читайте також: Китайські закордонні військові бази: геополітичні апетити та захист торгівлі
Такі суми можуть затьмарити план Маршалла масштабами, але не щедрістю. Понад 90% коштів Маршалла були безкорисливою допомогою, а не позикою. І всі ці гроші надавав американський уряд. Інвестиції в «Один пояс — один шлях», навпаки, надходять із цілої низки джерел, зокрема від приватних осіб та організацій, і повинні давати прибуток. Найпривабливіші проекти, імовірно, отримали б інвестиції навіть і без візіонерства Сі Цзіньпіна.
Краще зрозуміти щедрість Китаю допоможе різниця між прибутком, який він отримає від проектів «Одного поясу», і вищими відсотковими ставками, які вимагав би ринок. Деякі з них свідчать про справжню фінансову пожертву з боку Піднебесної. Але інші — про нижчий кредитний ризик, тому що для багатьох позичальників дефолт за позиками від державних установ Китаю набагато страшніша річ, ніж підвести комерційного позикодавця.
Читайте також: Bloomberg: У Білому домі назвали РФ і Китай загрозою стабільності і порядку у світі
Голі цифри в доларах не лише завищують внесок в «Один пояс — один шлях», а й применшують ефект від плану Маршалла. На думку Делонґа та Айкенґріна, справжнє значення американського плану полягало не в наданих коштах, а в заохоченні сприятливої для ринку політики. Щоб отримати допомогу, європейські держави мусили зобов’язатися відновити фінансову стабільність і прибрати торгові бар’єри. Вони також повинні були мати відповідні запаси власних фінансів, які могли витрачатися лише за згодою США. Американці не завжди домагалися свого. Але допомога Маршалла, утім, заохотила європейські уряди зупинити інфляцію та зменшити дефіцит, одночасно прямуючи до скасування контролю за цінами й знищення бар’єрів для імпорту. Ці реформи привели до величезної вигоди. До 1948-го страх перед інфляцією та податками змушував німецьких фермерів згодовувати вирощене худобі, а не продавати в місті за гроші, після чого їх могла «з’їсти» інфляція або відібрати держава. За словами економіста Генрі Волліча, підприємства платили робітникам натурою: електролампочками, взуттям власного виробництва або вугіллям для опалення. Щойно довіра до національної валюти відновилася, фермери й заводські робітники знову змогли працювати за гроші, відроджуючи цим виробництво й обмін.
«Один пояс — один шлях» якогось подібного ефекту не матиме. Китай усе ще побоюється втручатися у внутрішні економічні справи інших країн (якщо тільки немає загрози його основним інтересам). До того ж більшість країн «Одного поясу» вже перегнали Піднебесну за економічними свободами. План Маршалла спрацював, бо дав ринкам вирішальну роль у виділенні та розподілі ресурсів. «Один пояс» навіть не намагатиметься експортувати цей принцип за кордон. Зрештою, спонсор ініціативи все ще не застосував його в себе.
© 2011 The Economist Newspaper Limited. All rights reserved
Переклад з оригіналу здійснено «Українським тижнем», оригінал статті опубліковано на www.economist.com