Надія Баловсяк Доцент кафедри медіакомунікацій УКУ

Техногіганти добрішають до конкурентів. Як європейські закони ефективно побороли digital-монополізм

НаукаСвіт
12 Лютого 2024, 15:43

Ухвалені ще у 2022 році європейські закони про цифрові ринки Закон про цифрові послуги (Digital Services Act, DSA) та Закон про цифрові ринки (Digital Markets Act, DMA) невдовзі набудуть остаточної чинності. Наближення цієї дати веде до змін, які запроваджують техногіганти у своїй роботі. Ці зміни спрямовані на те, щоб відповідати новим вимогам законодавства ЄС. Компанії не залежно від свого бажання й бізнес-моделі повинні стати відкритими для конкурентів, подбати, щоб їхні користувачі мали альтернативу у виборі сервісів і способів їх використання (наприклад, видів оплати). Вони також мусять забезпечити достатній рівень прозорості своєї діяльності, оперативну реакцію на шкідливий контент і фейки.

Поки американські урядовці роками намагалися зрозуміти, що робити з техногігантами, які стали чи не одноосібними монополістами, кожен у своєму сегменті ринку (або учасниками дуополії, як це було з інтернет-магазинами мобільних застосунків Google Play та App Store), у ЄС просто створили необхідну законодавчу базу, яка якщо не нівелює повністю, то зменшує основні прояви цього монополізму. Звісно, це не означає, що ми побачимо найближчим часом конкурентів Facebook чи Instagram, але ці закони й кроки, спрямовані на їх виконання, скорочують збір даних користувачів і принаймні забороняють відверто блокувати конкурентів (як це було тривалий час на ринку магазинів мобільних застосунків).

У європейських законах визначені критерії, яким повинні відповідати компанії, щоб потрапити під їхню дію. Закон визначає «гейткіперами» такі компанії, які мають найбільший вплив на ринок. Це означає, що їхня аудиторія в ЄС перевищує 45 млн користувачів на місяць, або їхня ринкова капіталізація перевищує €75 млрд.

Глобальна мета нових європейських законів послабити владу найбільших у світі технологічних компаній у таких сферах, як електронна комерція, соціальні мережі й обмін повідомленнями.

Компанії, які не виконають вимоги DMA та DSA, повинні будуть сплатити штраф у розмірі до 10 % світового річного обороту.

Apple оновлює App Store у Європі у відповідь на новий цифровий закон

Найбільш помітними змінами, які запровадили в очікуванні нових законів ЄС, стали трансформації в роботі магазину застосунків App Store компанія зробила те, чого від неї давно очікували й чому вона довго чинила опір.

Способи послаблення Apple контролю над App Store й розширення можливостей для користувачів стало найкращим доказом того, як нові європейські правила змінюють споживчі технології. Для виконання цих законів компанія, імовірно, створить новий окремий розділ у магазині застосунків App Store, призначений лише для користувачів із ЄС. У ньому будуть запроваджені всі анонсовані можливості, про які йтиметься нижче. Усі ці зміни не торкнуться решти власників Apple-пристроїв і користувачів App Store з усього світу.

Отже, перша й основна зміна користувачі iPhone та iPad з ЄС отримали змогу використовувати альтернативні магазини мобільних застосунків для завантаження ігор і застосунків. Одночасно з цим розробники застосунків можуть використовувати альтернативні способи оплати за свої програми. Іще одна новинка поява на нових iPhone меню для завантаження альтернативних браузерів, а саме Chrome і Firefox.

Ці зміни далися компанії нелегко. Попри звинувачення регуляторів у зловживанні своїм монопольним становищем і надмірному контролі над доступними в ньому застосунками, компанія довго не поступалася й не погоджувалася на інші правила роботи. Ба більше, у Apple був доволі вагомий аргумент щодо того, чому вона працює за такими правилами. Компанія пояснювала це захистом клієнтів від шкідливих програм і від порушень конфіденційності. Проте розробники застосунків, до прикладу, Spotify й Epic Games, заявляли, що Apple зловживає своєю владою, вимагаючи від них високих комісій. Epic Games навіть судилася з Apple з цього приводу, і суд за певними пунктами звинувачення став на бік розробника ігор.

Попри те, що користувачі Apple-пристроїв матимуть змогу завантажувати застосунки з альтернативних магазинів і навіть зможуть обрати такий магазин як основний, компанія планує ретельно стежити за новими магазинами застосунків, щоб забезпечити такий самий захист користувачів від небезпечних програм.

Компанія заявила, що створила систему моніторингу всіх застосунків для iOS, затвердження альтернативних магазинів застосунків і відстеження альтернативних платіжних систем.

Розробники також зможуть уникнути того, що, за словами декого з них, є громіздким процесом перевірки Apple-програм, які вона розповсюджує у своєму магазині. Але компанія створила нову систему, яку називає нотаріальним засвідченням, щоб підтримувати певний контроль над програмами, які розповсюджуються на її гаджетах. Кожна програма для iPhone матиме інсталяційний ключ, який надасть Apple інформацію про те, коли її було встановлено, і дасть змогу компанії виконувати автоматичне сканування на наявність шкідливого коду.

Попри те, що рішення Apple внести зміни до App Store уже є доконаним фактом, топменеджери компанії й далі говорять про ризики для користувачів компанії, які можливі з цими інноваціями. Керівник App Store Філ Шиллер заявив, що новий Закон про цифрові ринки змушує Apple вносити зміни, які зроблять користувацький досвід «не таким хорошим, як в решті світу», додавши, що технологічний гігант стане повільніше розпізнавати шахрайство й реагувати на нього. Окрім того, Шиллер сказав, що кроки, спрямовані на відкриття закритої екосистеми компанії щодо програмного забезпечення підірвуть конфіденційність і безпеку, над забезпеченням яких компанія працювала тривалий час.

Обернена сторона відкритості: приховані комісії для розробників

Одночасно з цим компанія запроваджує нову структуру комісій і зборів для розробників мобільного ПЗ. Заплановано, що існуватиме два варіанти комісій. Класична складатиме 30 % для всіх і 15 % для малого бізнесу. Новий варіант комісій передбачатиме менший платіж у 17 %, проте для нього існуватиме додаткова «плата за популярність». Ця плата отримала назву Core Technology Fee (CTF). Передбачено, якщо застосунок буде завантажено понад 1 млн разів протягом року, за кожну наступну інсталяцію Apple братиме €0,5, незалежно від того, якою буде початкова вартість застосунку. В Apple вважають, що плата CTF зачепить менш як 1 % європейських розробників.

Вочевидь, розробники не задоволені таким станом справ й уже підраховують, що цей прихований платіж може призвести до того, що сума комісії для Apple перевищить 50 % від доходу розробника застосунку.

Крім того, з розробників, які використовують платіжну систему Apple, стягуватимуть додаткову комісію в розмірі 3 %, що означає, що загальна комісія за новими правилами все одно буде доволі відчутною вона складе 20 %.

Google та Meta теж готуються до європейських законів

Не лише Apple запроваджує зміни у своїй роботі. До прикладу, компанія Google планує змінити відображення пошукової видачі для громадян з ЄС. Основна зміна, яку планують запровадити, стосується появи спеціального помітного блоку порівняння цін на різні послуги. Нові закони передбачають, що компанія повинна ставитися до конкурентів так само, як і до власних послуг. То ж, відповідно, вона повинна показувати послуги, які надають конкуренти, у своїй пошуковій видачі з одночасною демонстрацією цін на ці послуги. До прикладу, під час пошуку інформації про готелі планується запровадити спеціальний простір, який міститиме не лише дані про ціни, але й про рейтинги, відгуки, зображення.

Європейські закони передбачають відсутність замовчувань у контексті роботи з даними. Тож користувачам з ЄС також варто чекати запитів на обробку даних й обмін їх між онлайн-сервісами Google те, що компанія давно робить, але сповіщаючи користувачів лише у фоновому режимі. Тепер якщо користувач, до прикладу, відмовився обмінюватися даними між Google та YouTube, то його історія пошуку не стосуватиметься переглядів на YouTube, і навпаки. Така сама відмова від обміну між картами й пошуком може ускладнити використання карт, які не відображатимуться під час використання пошуку в Google.

І третя важлива зміна екран вибору пошукової системи на Android-смартфонах. Європейці можуть обрати: залишатися їм з Google як із дефолтним пошуком чи скористатися альтернативними пошуковими системами. Зважаючи на те, що Google контролює майже 90 % пошукового ринку, гарантуючи найвищу якість, навряд чи ця пропозиція зможе змінити популярність Google-пошуку.

Плани щодо розділення профілів і відв’язування їх один від одного анонсувала й Meta. Ці зміни також передбачають, що використання одного із сервісів Meta, наприклад, Instagram, не  вимагатиме присутності в інших її сервісах. Ця зміна є майже революційною, якщо пригадати скандал об’єднанням акаунтів Facebook, Instagram і WhatsApp і новою угодою з користувачами для останнього сервісу.

Проте найбільш революційним кроком у підготовці Meta до DSA та DMA стало запровадження восени 2023 року платних версій доступу до Facebook та Instagram для користувачів з ЄС. Самі розмови про те, що колись соцмережі припинять збирати великі обсяги даних про користувачів і стануть платними, часто-густо сприймалися як цілковита нісенітниця. Адже ці сервіси навчилися досконало перетворювати дані на гроші. Для соцмереж просто не існувало іншої моделі монетизації, і уявити, що компанія просто заговорить про плату за свої продукти за умови відмови від збору даних, здавалося нереальним. Однак європейські закони змусили змінити й цю усталену норму. Для розуміння їхньої ефективності й впливу на social-media-ландшафт хотілося б бачити статистику щодо вибору користувачів з ЄС: яка їх частка обрала платні застосунки й відмовилася від збору даних. Але раніше як за рік після запуску платних опцій ми про це не дізнаємося.

ЄС без Ілона Маска

Якщо більшість техногігантів уже розповідають про те, як вони змінюватимуться, готуючись до остаточного набуття чинності DMA та DSA, компанія Twitter (X) Ілона Маска поки що відмовчується. І це пов’язано з тим, що новий очільник сервісу мікроблогів не відкидає вихід із європейського ринку.

Занадто серйозні вимоги європейського Закону про цифрові послуги на фоні того хаосу, який відбувається у Twitter (X) із модеруванням проблемного контенту, можуть зробити володіння Twitter (X) невигідним, адже модерування контенту коштує дорого, а швидкість реакції на проблемний вміст і фейки, якої вимагають нові європейські закони, передбачають великі вкладення в безпеку й модерацію.

Не виключено, що через хвилю дезінформації про війну Ізраїлю й ХАМАСу, яка буквально заполонила платформу, Twitter (X) уже порушує DSA. Наразі комісар ЄС Тьєррі Бретон заявив, що Європейська комісія офіційно розслідує дотримання платформою Twitter (X) нового закону.

Якщо буде зафіксовано порушення, то штраф у розмірі 6 % річного обороту (такий розмір покарання за перший випадок) може виявитися занадто великим і зробити існування Twitter (X) у ЄС економічно невигідним.

Усім світом проти техномонополістів

Оцінювати ефективність нових європейських законів можна буде через кілька років. Проте підготовка до роботи в нових умовах змусила багато компаній зробити те, чого від них якщо не вимагали, то принаймні очікували.

Наступним кроком у подоланні технологічної монополії може стати ухвалення аналогічних законів у США. Ба більше, про такі обмеження й подекуди навіть сильніші давно говорять американські сенатори. До прикладу, саме з їхніх вуст звучала ідея про примусове розділення таких монополістів, як Meta на окремі компанії. Проте далі розмов у США справа не пішла. Водночас серйозне технологічне лобі й побоювання щодо гегемонії Китаю на диджитал-ринку можуть відкласти такі зміни на роки.