Лідер КНР Сі Цзіньпін вперше за останні пʼять років особисто відвідує країни Європи. Наразі він перебуває у Франції, далі відвідає Сербію та Угорщину. Світові медіа активно відслідковують візит. Тиждень пропонує короткий огляд публікацій.
Матеріал на сайті американського каналу CNN порівнює візит китайського лідера до Європи 2019 року із цьогорічним і констатує значну різницю у прийнятті політика: «Коли Сі Цзіньпін прибув до Італії з державним візитом у 2019 році, йому влаштували щедрий прийом з приватними екскурсіями римськими визначними пам’ятками і вечерею під серенаду оперного співака Андреа Бочеллі, увінчану рішенням Італії приєднатися до інфраструктурної ініціативи Сі “Один пояс, один шлях”.». Хоч помпезність візиту може зберегтися, погляди на Китай у Європі за пʼять років радикально змінилися. У березні Італія вийшла із ініціативи “Один пояс, один шлях”, а «лише за останні тижні Європейський Союз розпочав торговельні розслідування щодо китайських вітрових турбін і закупівель медичного обладнання, а також провів обшуки в офісах китайського виробника охоронного обладнання Nuctech в рамках розслідування щодо субсидій. Німеччина і Велика Британія за останні дні також заарештували або висунули звинувачення щонайменше шістьом особам за підозрою в шпигунстві і пов’язаних з ним злочинах, пов’язаних з Китаєм».
«У багатьох європейських столицях Китай все частіше розглядається як багатогранна загроза», — прокоментував CNN зміну бачення Пекіна багатьма європейськими столицями Ноа Баркін, запрошений старший науковий співробітник берлінського офісу Німецького фонду Маршалла США. CNN також зазначає, що ЄС готується до ймовірної торговельної конфронтації з Китаєм. Одна з причин — поглиблення зв’язків Китаю з Росією, яка веде війну проти України.
«Цього разу Сі не повинен очікувати легкої прогулянки в Європі», – такий заголовок має публікація американського видання The Wall Street Journal.
«Перший за майже п’ять років візит китайського лідера Сі Цзіньпіна до Європи стане перевіркою готовності континенту протистояти Пекіну через його підтримку російського вторгнення в Україну, а також через китайську торговельну політику, яка знищила критично важливі європейські галузі промисловості», — пише WSJ. Видання зазначає, що, зазвичай, європейські лідери обережно поводяться з Пекіном, не бажаючи ставити під загрозу зв’язки з головним торговельним партнером. Однак президент Франції Емманюель Макрон, який першим із європейських лідерів зустрічається із Сі під час цього візиту «назвав війну в Україні та торговельну політику Китаю екзистенційною загрозою для Європи», тож від нього очікують більш рішучої позиції. Макрон також хоче продемонструвати єдність Європи, «запросивши президента Європейської комісії Урсулу фон дер Ляєн приєднатися до нього в Парижі на початку зустрічей із Сі».
Публікація німецького видання Frankfurter Allgemeine Zeitung порівнює не лише попередній і нинішній візити Сі Цзіньпіна до Європи, але його зустрічі із Емманюелем Макроном та канцлером ФРН Олафом Шольцем, який нещодавно був із візитом у Китаї. «Складніше, ніж із Шольцем», — таку назву має стаття у FAZ. «На відміну від державного візиту п’ять років тому, Франція не прийматиме гостя з Пекіна з помпезністю і пишністю Версальського палацу. Це відповідає новій позиції Макрона, який хоче вести переговори про справедливі конкурентні умови з позиції європейської сили, як він сказав. При цьому господар поставив собі за мету “забезпечити прихильність Китаю до стабільності міжнародного порядку”», — пише видання.
Видання також згадує, що Емманюель Макрон запросив на зустріч у Парижі президентку Єврокомісії Урсулу фон дер Ляєн. «У Брюсселі це сприйняли як продовження їхньої спільної поїздки до Китаю у квітні минулого року. Тоді фон дер Ляєн представила нову стратегію щодо Китаю, яка зосереджувалася не на роз’єднанні, а на зменшенні залежностей у стратегічних сферах», — пише FAZ. Видання відзначає, що у Брюсселі Макрона розгладають як «ближчого союзника у китайській політиці, ніж канцлера Німеччини Олафа Шольца».
Commerce et accès au marché, concurrence équitable et investissement, situations en Ukraine et au Moyen-Orient : la relation entre la Chine et l’Europe, la coordination entre nous, est décisive. pic.twitter.com/hi0c3Tx2iB
— Emmanuel Macron (@EmmanuelMacron) May 6, 2024
Поїздка німецького канцлера до Китаю в середині квітня «викликала здивування» в Брюсселі. «Ніхто не знає, що канцлер і Сі обговорювали за зачиненими дверима. Однак у своїх публічних заявах Шольц виступав за збільшення торгівлі з Китаєм, не згадуючи при цьому ключове слово “мінімізація ризиків”», — пише FAZ. За інформацією видання, французький президент запрошував на зустріч із лідером КНР у Парижі і німецького канцлера, але той відмовився, пославшись на поїздку до країн Балтії. За словами Макрона, він тісно координував свої дії з Шольцем під час вечері в четвер. «Водночас президент розкрив франко-німецькі розбіжності щодо торговельної політики в газеті “La Tribune”: “У Європі ми не єдині в цьому питанні, оскільки деякі гравці все ще розглядають Китай насамперед як ринок збуту. Я виступаю за aggiornamento (Ред. Оновлення), тому що Китай створив надлишкові потужності в багатьох сферах і масово експортує в Європу”», — пише FAZ.
Впливова французька щоденна газета Le Monde наголошує, що нинішній візит Сі Цзіньпіна до Франції є певною мірою «дзеркальною відповіддю» на візит Макрона до КНР у квітні минулого року. Оскільки китайський лідер запросив французького президента до Гуанчжоу, де його батько давніше був губернатором, Макрон, у свою чергу, запропонував Сі навідатися до Горішніх Піренеїв — провінції, де жила до недавнього часу його бабуся і де сам Макрон нерідко проводив свої шкільні канікули. «Париж задоволений, що став першою зупинкою в європейській подорожі Макрона, — наголошує Le Monde. — Це підсилює перевагу над Белградом і Будапештом, які є близькими до Росії та відкритими для китайського впливу на Близькому Сході».
Згідно з цим часописом, Сі готується до нової зустрічі з Путіним. «У той же час він мав лише одну телефонну розмову з Володимиром Зеленським, рік тому». Відтак, на думку Le Monde, «український лідер змушений вдаватися до посередництва своїх союзників».
Україна — не єдина чутлива тема переговорів європейців з китайцями. «Європейці намагаються урівноважити свої взаємини з Китаєм, який набув додаткової ваги через війну в Україні. Ця війна дала Сі додаткові важелі впливу на безпеку Старого Континенту».
«Провідний меседж Сі є однозначним: опозиція до НАТО, боротьба з американцями за вплив в Європі та підтримка неліберальних режимів», — узагальнює Марк Жюльєн, директор Азійського центру Французького інституту міжнародних відносин (IFRI). У контексті цієї поїздки Пекін цікавить саме «стратегічна автономія» Франції, — вважає науковець.
Читайте також: Макрон закликає переходити на принципи військової економіки
«Китай, очевидно, зацікавлений у тому, щоб почути будь-яку критику, яку Франція може висловити на адресу США з того чи іншого аспекту американської політики», — зазначає Франсуа Годеман, фахівець з Китаю з паризького Інституту політичних досліджень Монтеня, якого цитує Le Monde.
По завершенні зустрічей у Франції, лідер КНР вирушить до Угорщини та Сербії, де на нього чекає тепліший прийом. Про це пише у своїй публікації американська агенція Associated Press. І саме у цих країнах Сі проведе більшу частину свого європейського турне. «У той час як провідні європейські лідери проводили більш протекціоністську політику, щоб обмежити вплив Пекіна і Москви на континенті, уряди націонал-консервативних лідерів Віктора Орбана (Угорщина) і Александара Вучича (Сербія) налагоджували економічні зв’язки з Китаєм, залучаючи великі інвестиції в інфраструктуру, виробництво, енергетику і технології», — пише AP. Так, в грудні Угорщина оголосила, що один з найбільших світових виробників електромобілів, китайська компанія BYD, відкриє свій перший європейський завод з виробництва електромобілів на півдні країни. Це «подія, яка може підірвати конкурентоспроможність автомобільної промисловості континенту», — пише AP. Згідно з повідомленнями угорського державного телебачення, Орбан та Сі відвідають місто Печ на півдні країни, «щоб оголосити про ще одну інвестицію у виробництво електромобілів за участю китайської компанії Great Wall Motor».