Світ іде вчитися

Світ
11 Квітня 2015, 14:29

«Після того як Господь безпечно допровадив нас до Нової Англії і ми звели собі будинки, забезпечили себе всім необхідним для життя, збудували храми для поклоніння Господу й настановили Державний Уряд, наступною нашою омріяною метою стало сприяння науці та увічнення її для нащадків». Такими словами в першій університетській брошурі Гарвардський коледж 1643 року закликав спонсорів з Англії допомогти грішми.

Відвічне захоплення вищою освітою дало Сполученим Штатам найбільшу й найкраще фінансовану систему вишів. Тож не дивно, що цю модель наслідують інші країни: дедалі більше випуск­­ників шкіл там ідуть здобувати університетські дипломи. Але з поширенням американської системи зростає занепокоєння: чи справді варто витрачати на неї такі велетенські суми.

По-американськи

Сучасний науково-дослідний університет – гібрид класичного «оксбриджа» й німецького НДІ – з’явився в Америці й став еталоном для людства. Масова вища освіта виникла в ХІХ столітті у США, в ХХ століття поширилася на Європу та Східну Азію й нині існує практично скрізь, окрім хіба що країн Чорної Африки. Світовий коефіцієнт студентів (частка осіб відповідного віку, що здобувають вищу освіту) за два десятиліття до 2012 року збільшився від 14% до 32%; за цей час кількість країн, де такий показник перевищує 50%, зросла від 5 до 54. Кількість вихованців вишів зростає швидше за попит на основний споживчий товар – автомобіль. Гонитву за дипломами можна зрозуміти: зараз це необхідна умова здобуття пристойної роботи, перепустка до середнього класу.

Університети мають бути здатні показати, що навчили студентів критично мислити

Задовольнити цей величезний попит можна, якщо говорити загально, двома способами. Один – континентальний європейсь­кий підхід: державне фінансування та забезпечення вишів, коли більшість закладів мають рівні ресурси й статус. Другий – більш ринкова американська модель змішаного приватно-дер­жав­­­­­ного фінансування та забезпечення. Вона дає висококласні, щед­­ро фінансовані інститути на вершині й бідніші на нижчих щаб­­лях. Людство рухається в американському напрямку. Дедалі біль­­ше університетів у різних країнах роблять навчання платним. Політики розуміють, що «економіка знань» передбачає дослідну робо­­ту на найвищому рівні, тож державні ресурси потрапляють до кількох привілейованих закладів. Відтак посилюється конкуренція у створенні ВНЗ світового класу.

У певному сенсі це чудово. Найкращі університети уможливили багато відкриттів, які зробили планету безпечнішою, багатшою і цікавішою. Але обходяться вони дедалі дорожче. Країни ОЕСР витрачають на вищу освіту 1,6% ВВП (у 2000 році – 1,3%). Якщо американська модель поширюватиметься й надалі, ці видатки зростатимуть. США виділяють на вищу освіту 2,7% свого ВВП.

Читайте також: До кінця навчального року Міносвіти залишить 270 вишів

Якби Америка мала віддачу від вищої освіти, це було б прекрасно. Що стосується науково-дослідної діяльності, то напевне так воно і є. 19 із 20 університетів, з яких вийшли найчастіше цитовані наукові праці 2014 року, американські. Але якщо говорити про освітній бік, то ситуація не настільки однозначна. У міжнародних рейтингах загальної грамотності й математичної підготовки випускники зі Сполучених Штатів посідають невисокі місця й не перестають скочуватися донизу. За даними недавнього досліджен­­ня академічної успішності, 45% американських студентів не мали значних академічних здобутків за перші два роки навчання в університеті, хоча плата за нього в ре­­альному вираженні за останні 20 років майже подвоїлася. Забор­­гованість за студентськими кредитами у США сягнула майже $1,2 трлн і перевищила ту, що існує за кредитними картками й позиками на купівлю автомобілів.

Нічого зі сказаного не означає, що вступ до університету – погана інвестиція для молодої людини. У США ступінь бакалав­­ра дає в середньому 15% доходу з коштів, інвестованих у його здобуття. Але не зовсім зрозуміло, чи доцільне збільшення вкладень у вищу освіту для суспільства загалом. Якщо дипломовані фахівці заробляють більше за недипломованих, бо навчання зробило їхню працю продуктивнішою, то університетська освіта сприяє еко­­номічному зростанню і суспільст­­во повинне розширювати її. Але незадовільні оцінки студентів свід­­чать про зворотне, як і відгуки працедавців. Нещодавній аналіз рекрутингу в HR-компаніях виявив, що вони приймають випуск­­ників найпрестижніших університетів не через якість знань, а через суворі процедури добору в цих навчальних закладах. Виходить, що студенти платили величезні суми просто за проходження ускладненого механізму відбору.

Якщо американські ВНЗ таки не виправдовують витрачених на них грошей, то чому? Основна причина: ринок вищої освіти, як і охорони здоров’я, працює не найкраще. Держава винагороджує університети за дослідну роботу, тож саме на ній зосереджуються професори. Студенти шукають диплом закладу, який може вразити роботодавців; останні здебільшого зацікавлені в елітності вишу, де навчався претендент на роботу. Оскільки цінність елітного диплома залежить від його дефіцитності, хороші університети не мають особливих стимулів випускати більше фахівців. А за відсутності чітких критеріїв освітньої продукції вартість нав­чання підмінює собою якість. Піднімаючи плату, хороші університети здобувають і прибутки, і престиж.

Скільки це коштує?

Покращити ринок вищої освіти може більша кількість інформації про його продукт. Загальні для всіх іспити на додачу до випускних допомогли б порівняти якість знань та навичок у різних університетах. Студенти бачили б, де й чого навчають краще, а працедавці – наскільки підготовлені майбутні кадри до роботи. Ресурси надходили б до тих університетів, де якість навчання відповідає вкладеним коштам, а решта залишалися б без фінансування. У навчальних закладів з’явився б стимул поліпшувати викладання й використовувати технології для зниження витрат. Більшого значення набули б онлайн-курси, які поки що не змогли забезпечити обіцяної революції у вищій освіті. А держава ліпше розуміла б, наскільки більше чи менше варто інвестувати в педагогічний процес.

Читайте також: Максим Стріха: наука в Україні коштує менше 5 млрд гривень, це – копійки

Скептики заявляють, мовляв, університетська освіта надто склад­­­­­­­на, щоб вимірювати її в такий спосіб. Звісно, екзаменувати 22-річ­­них студентів важче, ніж 12-річних школярів. Але багато дисциплін містять основний матеріал, який повинні знати всі випускники, що штудіювали цей предмет. У ширшому сенсі університети мають бути здатні показати, що навчили студентів критично мислити.

Інколи держава й виші намагаються зробити результати осві­­ти набутком гласності. У кількох американських штатах випуск­ни­­ки місцевих університетів уже складають уніфіковані іспити. Дедалі частіше таке практикують і в Латинській Америці. Що найважливіше – цей досвід вирішили підтримати і країни ОЕСР, прикро вражені результатами моніторингу рівня знань у середній освіті (PISA). Тут хочуть перевірити знання з предметів та здатність логічно мислити, почавши з економіки й технічних дисциплін, і порівняти показники не тільки вишів, а й країн. Великий інтерес до цього мають азійські держави, почасти тому що підвищення якості їхніх університетів, як вони вважають, зробить остан­­ні привабливішими для студентів із-за кордону, а от багаті країни, які можуть більше втратити, ніж здобути, такого інтересу не виявляють. Без їхнього фінансування й участі ця спроба залишиться нереалізованою.

Таку роботу повинен підтримувати уряд. Американська ринкова університетська система з щедрим фінансуванням і великим вибором різних вишів може  бути дуже корисною для суспільства, якщо студенти вчитимуться того, що потрібно. Якщо ні, то значну частину коштів буде викинуто на вітер.

© 2011 The Economist Newspaper Limited. All rights reserved
Переклад з оригіналу здійснено «Українським тижнем», оригінал статті опубліковано на www.economist.com

Автор:
The Economist