Середня бізнес-школа

Світ
2 Серпня 2015, 14:04

Редкліфф Седдлер почав працювати на ІВМ 13 липня. Він аналізує тенденції розвитку ринку. Технічні та програмувальні навички потрібні йому для роботи із цифровою платформою, якою для маркетологічних досліджень користуються його колеги. Це добра робота: юнак заробляє $50 тис. за рік, має медичне й пенсійне страхування. Седдлерові 18 років. Минулого місяця він отримав атестат про загальну освіту, а ще, за кілька тижнів до закінчення школи, диплом молодшого спеціаліста з комп’ютер­них систем і технологій.

Седдлер навчався в P-Tech – незвичайній школі в Краун-Гайтсі (район Брукліна), яка поєднує загальну середню освіту з курсами професійно-тех­ніч­ного спрямування і платним стажуванням. Разом із п’ятьма іншими вихованцями закінчив шестирічну програму екстерном, на два роки раніше. Троє з випускників збираються вступати до університетів. Інші два працюватимуть разом із Седдлером в ІВМ.

Школа P-Tech відкрилася восени 2011 року за задумом ІВМ у співпраці із владою міста Нью-Йорка й адміністрацією тамтешнього Міського університету. Її мета – реорганізація навчального процесу та зміна концепції професійно-техніч­ної освіти. На відміну від більшості американських «вищих шкіл» (еквівалент старших класів середньої школи в Україні. – Ред.) вона пропонує шестирічну програму замість чотирирічної. По закінченні шести років (якщо не раніше) вихованці отримують диплом молодшого спеціаліста без додаткової плати за навчання. Це непоганий варіант у країні, де борг за вищу освіту сягнув $1,2 трлн, 40 млн студентів взяли кредити для її оплати, а середній борг за навчання на особу дорівнює $35 тис. Закінчивши школу, учні можуть спробувати попрацювати у «блакитному велетні» – так неформально називають ІВМ.

Програма P-Tech поєднує загальну середню шкільну освіту з курсами професійно-технічного спрямування і платним стажуванням у бізнесі

Компанія допомагала формувати навчальну програму для школи, основну увагу приділяючи природничим наукам, технології та математиці. У P-Tech викладають усі звичайні предмети на кшталт англійської чи історії. Але крім Шекспірового «Юлія Цезаря» учні студіюють іще й кодування. ІВМ забезпечує наставників та оплачувану практику. Розробник шкільної програми ІВМ Стен Літоу каже, що ця модель краща, ніж просто жертвування меценатських коштів на школи, бо відкриває шлях до кар’єри.

Те, що бізнесмени займаються освітою, не новина. У радах деяких чартерних шкіл є представники хедж-фондів. Декотрі компанії створюють фонди, які щедро спонсорують шкільні округи. Працівники аудиторської фірми PwC викладають фінансову грамоту в школах. Засновник Facebook Марк Цукерберґ дав $100 млн школам Ньюарка, міста у штаті Нью-Джерсі.

Читайте також: Злети, падіння і знову злети

P-Tech виділяється прагматичністю. Більшість учнів P-Tech у Брукліні – перші в своїх родинах, хто здобуває вищу освіту. Основна їх маса походить із малозабезпечених сімей та національних меншин: 96% хлопців та дівчат – чорні або латиноамериканці. Близько 80% мають право на безплатне або пільгове шкільне харчування. Навчальний заклад практикує відкритий набір і діє в межах наявного бюджету свого шкільного округу. Але ІВМ керується не тільки альтруїзмом. 30% американських компаній мають проблеми із заповненням відкритих вакансій, і вона не виняток.
Цей приклад наслідують інші округи та штати. На такий підхід уже зголосилося понад 40 шкіл, зокрема в Чикаго й Коннектикуті. Губернатор Род-Айленду Джина Раймондо запропонувала включити запровадження програми P-Tech до останнього бюджету. Штат Колорадо має намір відкрити першу школу P-Tech у 2016/17 навчальному році. ІВМ очікує появи понад сотні їх зі 100 тис. учнів до 2016-го. На сайті ptech.org компанія ділиться «P-Tech-формулою», розробленою так, щоб її можна було відтворювати, зокрема, в інших масштабах. Вона має стимулювати поширення таких шкіл.

Перейшли на цю модель або взаємодіють зі школами в цьому напрямі вже понад 70 великих і малих компаній, зокрема й Microsoft, Verizon та Lockheed Martin. У партнерстві зі шкільними округами працюють не лише консорціуми передових виробничих компаній, а й деякі лікарні.
Учні тішать успіхами. У Чикаго до кінця 2016 року дипломи молодшого спеціаліста отримають 17 хлопців та дівчат. У Ньюбурзі, проблемному містечку за 60 миль на північ від Нью-Йорка, де школа P-Tech відкрилася рік тому, більш ніж половина вихованців опановують предмети на «відмінно». У Брукліні 75% майбутніх випускників школи вже успішно склали тести на вступ до коледжу (загальний показник по місту – 39%). Відмінник Седдлер не виключає, що згодом здобуде вищу освіту. І хоча він уже заробляє більше за багатьох 30-річних, зустрічався з Бараком Обамою і відвідав Білий дім, проте каже, що початковий університетський курс у школі в 15 років – найкраще, що було в його житті.

© 2011 The Economist Newspaper Limited. All rights reserved
Переклад з оригіналу здійснено «Українським тижнем», оригінал статті опубліковано на www.economist.com

Автор:
The Economist