Поки це не злочин

Економіка
30 Жовтня 2020, 10:02

Одним із найпопулярніших способів боротьби з курінням є підвищення акцизів на тютюнову продукцію. Чиновники всього світу вважають його надефективним. Звісно, українські також. Адже в результаті бюджети отримують додаткові доходи, а їх розпорядники — додаткові можливості.

Наприкінці 2017 року парламент відповідно до євроінтеграційних зобов’язань України ухвалив семирічний план підвищення акцизів на тютюнові вироби. Щороку тютюновий акциз повинен зростати щонайменше на 20%, і до 2025-го вартість цигарок має сягнути європейського рівня — приблизно €4–5 (сьогодні €1,5), що в гривневому еквіваленті за нинішнім курсом становитиме 130–175 грн. План почав діяти з 2018 року, і сьогодні прихильники такої ініціативи вже радісно звітують про неабиякий позитив від його реалізації. Надходження в бюджет зростають, кількість курців начебто нестримно зменшується. Проте все насправді не так однозначно й оптимістично. Є й інший бік медалі, який демонструє неприємні тенденції. І вказує не лише на недостатню ефективність такого способу боротьби зі шкідливими звичками (принаймні в українських реаліях), а й на можливість у близькій перспективі взагалі знівелювати усі потуги антитютюнових активістів.

 

Читайте також: Євгеніус Сікоцкас: «Контрабандні потоки й сфера нелегальної торгівлі постійно змінюються»

Річ у тому, що паралельно зі збільшенням надходжень до бюджету акцизних грошей значно зросла контрабанда тютюнових виробів. Якщо прихильники акцизного підвищення звітують про надходження упродовж п’яти місяців (січень — травень) 2020 року (Центр громадянського представництва «Життя») до Держбюджету 19,7 млрд грн (що на 5,8 млрд більше за аналогічний період 2019-го), то борці з контрабандою вказують, що паралельно суттєво зросли й бюджетні втрати. За трохи більший період (січень — серпень 2020-го) (за даними представника світового лідера в галузі маркетингових досліджень – компанії TNS Kantar) бюджет недоотримав 4,5 млрд грн, які в прямому сенсі пішли з димом, осівши в кишенях цигаркових контрабандистів. Причому за весь 2019-й сума втрат становила 4,7 млрд грн, тож прогрес відчутний. Те, що ці чималенькі кошти могли б допомогти залатати не одну бюджетну діру, піти на соціальні й культурні програми чи, врешті, допомогти боротися з пандемією, можна й не згадувати. Для держави кожна копійка сьогодні має значення.

Щодо зменшення кількості курців завдяки зростанню ціни на цигарки, то теж не варто впадати в ейфорію. Це твердження вельми маніпулятивне, і в ньому є сенс сумніватися. Зростання контрабанди й може бути свідченням підвищення попиту на нелегальну (але дешевшу) тютюнову продукцію. Врешті, чорний ринок сигарет неможливо просканувати. Тіньові продавці, постачальники та виробники, на відміну від легальних, не мають жодних зобов’язань перед законом. Не секрет, що незаконна торгівля сигаретами — один із найприбутковіших видів бізнесу. Деякі експерти ставлять його на друге місце після торгівлі наркотиками. Але якщо наркобізнес не лише нелегальне, а й небезпечне для життя заняття, то з контрабандою цигарок пов’язані куди менші ризики. За приблизними підрахунками, на планеті в рік викурюється десь 500 млрд штук нелегальних сигарет, що становить понад десятину всіх, які споживаються. Цей тіньовий ринок і далі зростає, а Україна тут не є чимось особливим (дані проекту «Ні контрабанді»). Ми просто йдемо в ногу з «модою». Скажімо, американський бюджет 2019 року недоотримав через нелегальну торгівлю тютюновими виробами близько $50 млрд. Утрати Євросоюзу за цей самий період становили приблизно €10 млрд.

Саме необдумані дії влади спровокували черговий виток зростання контрабанди, зупинити який буде доволі непросто. Частка ринку нелегальних сигарет в Україні станом на серпень 2020-го зросла до 6,9%. 2019 року йшлося про 6,6%, 2018-го — про 4,4%, 2017-го — 2,3%, а 2016-го — взагалі 1,1%

 

Порівняно з цими сумами українські 4,7 млрд грн — капля в морі, тож на них, здавалось би, можна не звертати уваги. Однак незаконна торгівля тютюновими виробами — це не лише втрати бюджету. Ідеться про збитки для легального тютюнового бізнесу, який є одним із важливих наповнювачів казни держави і який змушений конкурувати в нечесній грі (в якій, звісно, рано чи пізно програє).

 

Урешті, йдеться про виникнення організованих кримінальних угруповань та відповідне зростання криміногенної ситуації в країні. Тим паче, що за даними міжнародної організації FATF (яка бореться з відмиванням грошей), прибутки, отримані від контрабанди сигарет, дуже часто спрямовуються на фінансування інших злочинів, зокрема тероризму. І для України це вкрай актуальна проблема. Значна частина контрабандних сигарет потрапляє на наш ринок із так званих ЛНР та ДНР, де за роки окупації встигли налагодити власне виробництво цигарок (дві фабрики й чимало кустарних цехів). Цей сумнівний товар масово переправляється через лінію зіткнення, тож його можна легко придбати на ринках сходу України від Харкова до Запоріжжя. Можна лише здогадуватися, на що витрачаються отримані від контрабанди гроші на окупованих територіях і за що саме платять курці-українці, коли купують ці сигарети…

 

Читайте також: Глобальне та провальне

Причин значного зростання обсягів контрабанди сигарет в Україні щонайменше дві. Обидві вони своїм корінням сягають глибин людської жадібності. Далекого 2012-го з ініціативи незабутнього Віктора Януковича було скасовано кримінальну відповідальність за так звану товарну контрабанду. Відтоді це заняття стало надзвичайно популярним не лише серед простих мешканців прикордонних областей країни. Прихильників такого бізнесу можна відшукати й серед поважних підприємців, представників силових органів і навіть чиновників із високих столичних кабінетів. Завдяки Януковичу сьогодні максимум, що загрожує контрабандисту, пійманому на гарячому, — це штраф 100% вартості товару та конфіскація транспортного засобу, на якому він цей товар перевозив. При повторному скоєнні правопорушення — максимум штраф 200% вартості товару. Потенційний прибуток контрабандиста значно перевищує його гіпотетичні втрати, тому відмовлятися від такого заняття немає жодного сенсу. В Україні 75–80% від ціни цигарок становлять податки, решта — собівартість, прибутки виробників, посередників і продавців. Звісно, жоден контрабандист податків не платитиме, тому вся ця сума опиняється в його кишені, тож він із легкістю може дозволити собі демпінгувати на ринку, приваблюючи нових покупців.

Ну і ще одна причина, яка суттєво посприяла зростанню чорного ринку цигарок, — уже згадане щорічне підвищення акцизів. Обіцянки, звісно, треба виконувати, але… Погоджуючись із вимогами європейських бюрократів та обіцяючи підняти акцизи на тютюнові вироби до пропонованого ними рівня, вітчизняні чиновники достеменно не врахували один суттєвий момент. Рівень доходів середньостатистичного європейця та громадянина України вельми різняться. Якщо для італійця вартість цигарок €5 (175 грн) цілком прийнятна, француз може заплатити €7 (230 грн), а британець і всі €11 (363 грн), то для українця нині навіть €1,5 розкіш. Звісно, не для всіх, але для значної частини громадян.
Ухвалюючи свій план, чиновники мусили би про це пам’ятати. Тим паче, схожу проблему не так давно (2009‑го) мали необережність створити в сусідній Румунії. Швидке зростання акцизів на сигарети настільки розворушило тіньовий ринок, що рівень нелегальної тютюнової продукції вже наступного 2010 року сягнув рекордних 36,2%. Лише переглянувши свою акцизну політику, знизивши ставки, вдавшись до посилення боротьби з контрабандою та зробивши жорсткішим покарання за таку діяльність, румунам вдалося знизити рівень нелегального ринку сигарет на половину. І по суті те, що ми сьогодні бачимо в Україні, є ситуацією аналогічною. Саме необдумані дії влади спровокували черговий виток зростання контрабанди, зупинити який буде доволі непросто. Так, він ще не сягнув захмарних висот, але все можливо. За попередніми даними TNS Kantar, частка ринку нелегальних сигарет в Україні станом на серпень 2020-го зросла до 6,9%. 2019 року йшлося про 6,6%, 2018-го — про 4,4%, 2017-го — 2,3%, а 2016-го — взагалі 1,1%.

 

Читайте також: Контрабанда в ОРДіЛО: золоті жили

Поки контрабанда не є злочином, вона житиме й процвітатиме. Особливо ж, коли для її розвитку створені ледь не тепличні умови. Тому існує лише один спосіб зарадити проблемі — знову криміналізувати незаконне переміщення товарів через кордон та переглянути державні плани щодо підвищення акцизів. Легальні гравці на ринку цигарок стверджують, що цього буде більш ніж достатньо, щоб запобігти виходу ситуації з-під контролю. І краще це зробити вже сьогодні, поки обсяг нелегального переміщення товарів у тютюновій галузі ще не надто значний.

До слова, ідеться не про всю контрабанду, а лише про низку підакцизних товарів, переміщення яких у великих обсягах створює найбільше проблем. Контрабанда цигарок з України — всього лише пів біди. Потік нелегального ввозу в країну шкодить бюджету не менше, ніж вивіз. І щоб зусилля не виявилися марними й боротьба була ефективною, мусить бути запущений цілий комплекс заходів: запровадження кримінальної відповідальності за нелегальне переміщення тютюнових виробів, запровадження кримінальної відповідальності за нелегальне використання торгових марок виробників тютюнової продукції, посилення контролю за поштовими пересилками та багато інших. Адже слід розуміти, що йдеться не про дрібне шахрайство чи аматорські спроби нелегального заробітку, а про ефективно налагоджену систему, яка діє під патронатом злочинних (часто транснаціональних) угруповань.