Компанію SpaceX створили ще 2002 року, за словами засновника Ілона Маска, щоб здешевити космічні польоти й сприяти колонізації Марсу. Це було його давньою мрією. 2015 року компанія почала працювати над мережею супутників, які б забезпечували доступ до високошвидкісного широкосмугового інтернету в місцях, де цей доступ ускладнено іншими способами. Уже 2019 року на орбіту вивели першу групу, що складалася з 60 супутників.
Відтоді компанія майже щотижня доставляє на орбіту десятки супутників Starlink. Нині їх уже понад 4,5 тис. Маск планує доставити понад 42 тис. Загалом частка сателітів Starlink перевищує 50 % тих, що перебувають на орбіті. Інвестуючи в проєкт SpaceX, Маск став головним гравцем на ринку космічної індустрії загалом і супутникового інтернету зокрема.
Starlink забезпечує швидкість з’єднання на рівні близько 100 Мбіт/с. SpaceX зазвичай стягує з окремих клієнтів приблизно $600 за кожен термінал, який отримує з’єднання з космосу, плюс щомісячну плату за обслуговування приблизно $75, причому для компаній та урядів абонплата вища. За словами експертів, компанія знає місцеперебування й рух кожного термінала Starlink.
Можливі конкуренти
Існування монополіста в такому важливому секторі, як зв’язок, пожвавило інвестиції у створення інших систем супутникового зв’язку. Наприклад, торік країни ЄС виділили €2,4 млрд на «суверенну» групу супутників, яку мають запустити вже 2027 року.
Плани створити конкурента Starlink через консорціум OnWeb зазнали невдачі, бо компанія збанкрутіла. Amazon також розробляє свою систему супутникового зв’язку. Компанія готувалася вивести на орбіту перші два супутники, але запуск зупинили, тому що виявили проблеми під час випробувань ракети.
Читайте також: Інвестор, візіонер, троль. Чим повчальна історія з «мирними пропозиціями» Ілона Маска
Проте обидва потенційні гравці на ринку супутникового зв’язку поки що безнадійно відстають від можливостей компанії Маска. Нині SpaceX — єдиний у світі постачальник у своєму сегменті послуг. Проте стиль роботи компанії в Україні показав, що вважати її надійним партнером не доводиться.
Starlink та Україна: перші кроки
Уперше надавати комерційні послуги доступу до інтернету проєкт Starlink став на початку 2020 року. Станом на січень 2022 року сервісом користувалося понад 145 тис. осіб. Відтоді кількість абонентів Starlink збільшилася вдесятеро: у травні 2022-го їх нараховували 400 тис., а наприкінці року — понад 1 млн.
Велика частка користувачів — українці. Ще у травні 2022 року щоденно використовували Starlink понад 150 тис. абонентів в Україні. Антени для під’єднання до мережі супутників купували не лише військові, а й приватні користувачі, міністерства та місцеві органи влади.
Особливо важливим став Starlink-зв’язок восени та взимку, у період блекаутів. Загалом за рік в Україні з’явилося майже 100 тис. терміналів для організування супутникового зв’язку.
Перші звернення до Ілона Маска стосовно допомоги в організуванні зв’язку прозвучали від міністра цифрової трансформації Михайла Федорова вже 26 лютого 2022-го. На початку березня потребу в супутникових терміналах висловив Валерій Залужний.
Обидва рази Ілон Маск радо відгукнувся на заклики українців, адже наша війна стала йому можливістю перевірити й удосконалити створену технологію на такому собі випробувальному полігоні.
Негарантована підтримка
Перші «дзвіночки» про проблеми, що стосувалися роботи Starlink, з’явилися в жовтні 2022 року. Тоді компанія SpaceX заявила, що не може оплачувати послуги Starlink в Україні. Маск сказав, що до кінця року витрати на роботу Starlink в Україні складуть $120 млн, а наступного ці послуги обійдуться в $400 млн, а компанія не може це фінансово покрити.
Українські військові ще до цього скаржилися на проблеми з інтернет-доступом через супутникові термінали. Після заяви Маска проблеми почастішали. Претензії голови компанії викликали море запитань, адже більшість терміналів, які передали Україні, купували уряди США, Великої Британії та Польщі, а абонплату здійснювали волонтери або державні структури. Через ці непорозуміння понад 1 тис. терміналів Starlink в Україні перестала працювати.
Читайте також: Ілон Маск проти Twitter. Як дії ексцентричного техноолігарха шкодять його ж компанії та Україні
Наступна історія про ненадійність Starlink трапилася, коли компанія SpaceX обмежила його використання для управління дронами. Це нібито не передбачено умовами використання супутників і терміналів. Мовляв, технологію створили лише для мирних і гуманітарних завдань. За словами Гвінн Шотвелл, президентки й головної операційної директорки SpaceX, Starlink «ніколи не призначався для використання як зброя», а українці застосовували Starlink для управління безпілотними літальними апаратами «з наступальною метою».
У великому матеріалі The New York Times про роль Starlink в українській війні згадується, що Маск відмовив українським військовим ввімкнути Starlink-інтернет біля Криму, який зараз контролює Росія, і це вплинуло на українську військову стратегію, зокрема завадило низці атак безпілотників. Пізніше Маск пояснив, що Starlink не можна використовувати для ударів безпілотників на велику відстань. Інші українські медіа писали, що вимкнення Starlink українські військові відчували доволі часто.
Щоб унеможливити такі ситуації в майбутньому, Пентагон схвалив угоду з компанією SpaceX щодо купівлі Україні таких терміналів для Starlink-інтернету, які засновник компанії Ілон Маск не зможе вимикати. Україна отримає від 400 до 500 нових терміналів і послуг Starlink з гарантованим ввімкненням і без ручного втручання керівника компанії. Договір Пентагону зі SpaceX передбачає, що американське військове відомство отримає контроль над усіма налаштуваннями терміналів Starlink на території України.
Хоча Михайло Федоров називає Ілона Маска великим другом нашої держави, погляди одіозного мільярдера стосовно війни та підтримки Україні доволі контраверсійні, а почасти навіть дивні. Його дописи у Twitter (Х) про війну в Україні, пропозиції мирних планів не дають змоги вважати підприємця палким прихильником України. У згаданій вище публікації The New York Times ідеться про те, що Маск не лише дозволяв собі висловлювання у Twitter, а й озвучував їх публічно. Про свій геополітичний план для України, який передбачав анексію частини території Росією, Маск розповідав на закритому заході в Аспені восени 2022 року. Потім він коротко описав цей план у Twitter, на радість кремлівським пропагандистам. Той захід збігся в часі з жовтневими проблемами Starlink-терміналів в Україні.
Занадто реальна загроза
Використання цивільного обладнання для військових потреб — сама собою серйозна проблема. Зв’язок — її окрема частина. Військова тактика Росії, яка передбачає знищення засобів і каналів зв’язку, не залишила українцям вибору, окрім як користуватися доступними супутниковими каналами. Сам факт, що SpaceX може вимкнути послуги Starlink будь-якому клієнту, країні або території, — «чорна скринька», яка занадто дорого обходиться Україні.
У Starlink є багато інших проблем: труднощі з обслуговуванням і сервісом, неможливість змінити дані акаунта власника, про що регулярно пишуть не лише українці, а й користувачі з інших країн. Бійці ЗСУ розповідають Тижню й про інші складнощі роботи терміналів, серед яких обмежена мобільність (можливість користуватися не в першій точці під’єднання). Це часто призводило до того, що безліч Starlink-терміналів, зокрема отриманих українськими Силами оборони, перетворилися на брухт: їх неможливо використовувати за призначенням у потрібному місці.
У використанні Starlink на фронті є й інша загроза, про яку згадують останнім часом, — війська радіоелектронної боротьби росіян уже навчилися глушити цей зв’язок.
Читайте також: Не Старлінком єдиним. Німецькі пригоди Ілона Маска й відбудова України
Проте відсутність альтернативи зробило Україну (та й інші країни, де треба організувати зв’язок у складних умовах) залежною від неідеального, проте єдиного доступного нині інструменту — Starlink компанії SpaceX. Автори The New York Times стверджують, що в Україні розуміють надмірну залежність від технологій Starlink і шукають альтернативу. Хоч українські чиновники спілкувалися з іншими провайдерами супутникового інтернету, вони визнали, що жоден з них не може конкурувати зі Starlink.
Монопольне становище SpaceX стало реальною загрозою Україні, подолати яку в нинішніх умовах, на жаль, неможливо. Залишилося чекати, коли ж запрацюють європейська альтернатива й мережа супутників Amazon.