Molodist41: скромно й зі смаком

Культура
21 Жовтня 2011, 22:57

Якщо 2010-й із великою датою 40 років відзначали відповідно – із феєрверками, Жераром Депардьє, Софі Марсо та Крістофером Ламбертом, то 2011-й логічно має бути значно скромніший. Ні помпезності, ні великих «зірок» не передбачено. Хоча логіка тут ні до чого, просто бюджет удвічі менший: не сягає і $500 тис. Дійство утратило чимало спонсорів (через економію церемонія відкриття проходитиме у скромному кінотеатрі «Київська Русь»). Ширяться чутки про чиєсь прагнення ліквідувати цей форум. Не хочеться думати, що ниточки ведуть до Одеської кіноімпрези, яка щосили претендує на фестивальну першість. Проте, на відміну від ОМКФ, у «Молодості» досі вдвічі-втричі більше фільмів у програмах. Її дотепер проводять у столиці, центром для неї залишається кінотеатр «Київ» і це місце зустрічі змінювати немає бажання.

ФІЛЬМ-ВІДКРИТТЯ

Утретє відкриватиме «Молодість» фільм Єжи Гофмана. Цього року «Варшавська битва. 1920». Історична драма, присвячена одній із найбільших баталій першої половини XX століття, що, на думку поляків, врятувала Європу від російсько-більшовицької навали. Вперше в Польщі стрічку знято в модній нині 3D-технології. Плюс у кадрі невмирущий Даніель Ольбрихський у ролі Пілсудського, «польський Брюс Вілліс» Богуслав Лінда і славний «Богун» Алєксандр Домоґаров. Кажуть, у Британії фільм сприйняли добре. А от удома – ні. У «… битві» присутній український аспект.

КОНКУРС

Головний майданчик «Молодості» цьогоріч представлено 12 фільмами з 14 країн світу (також конкурсна програма містить близько 50 короткометражок та студентських стрічок). З огляду на фестивальні мандри кіноробіт є шанси, що добірка виявиться якісною: наприклад, норвезька «Шалено щаслива» отримала в Санденсі Гран-прі журі, аргентинсько-іспанські «Акації» – «Золоту камеру» Каннського фестивалю. Плюс один фільм з українським слідом: «Землю забуття» про Чорнобиль з Ольгою Куриленко в головній ролі знімали в нашій країні.

Читайте також: Повернення Ольги Куриленко

СКАНДИНАВСЬКА ПАНОРАМА

10 фільмів, по два від п’яти країн. Різні жанри та формати, різна якість і рейтинги. Але центральним у цій підбірці є драма Маріуса Гольста «Король острова Диявола». Красивий і болісний фільм, базований на реальних подіях 1915 року про життя в’язнів колонії для малолітніх на холодному норвезькому острові. Сувора, нордична стрічка з напруженою емоційністю насильства й жорстокою відповіддю на нього. Стеллан Скарсґард і чудова гра молодих акторів Беньяміна Гельстада і Тронда Нільссена.

ПОЛЬСЬКА ШКОЛА АНІМАЦІЇ

Одна з найсильніших у Європі, вона представить на «Молодості» свій великий доробок. 45 короткометражок, виконаних у різних техніках, – це 50 років розвитку ідеї малюнку, від «Кіноформи» 1957-го Анджея Павловського й «Дому» 1958-го Валер’яна Боровчика до знаменитих «Собору» 2002-го й «Мистецтва падіння» 2004-го Томаша Баґінського. До речі, велика частина цих міні-фільмів була в конкурсах «Молодості», як-то програмне «оскароносне» «Танго» 1980-го Збіґнева Рибчинського.

НОВЕ РОСІЙСЬКЕ КІНО

У програмі зазначено тільки шість фільмів, але це мистецькі бомби. «Мішень» Алєксандра Зєльдовіча – довгоочікуваний і довготривалий проект (зйомки почалися ще 2007-го) за сценарієм Владіміра Сорокіна. «Мисливець» передусім цікавий як новий проект грузина Бакура Бакурадзе, що кілька років тому на «Молодості» отримав головний приз. «Байдужість» Олєґа Флянґольца – фільм, зйомки якого відновили через 20 років після зупинки; як результат – головний приз «Кінотавра-2011».

ФЕСТИВАЛЬ ФЕСТИВАЛІВ

Найцікавіша для загалу добірка: тут представлено хіти кінофорумів. На кшталт «Надер і Сімін: розлучення» Асґара Фархаді. Цей фільм отримав «Золотого ведмедя» від Берлінале, а від журналістів – влучне визначення «лебединої пісні іранського кіно». У програмі є і «Туринський кінь» Бела Тара, який на тому ж таки Берлінському фестивалі здобув срібну нагороду, хоча критики були цим шалено невдоволені, вважаючи стрічку справжнім шедевром. «Безпринципне життя» Джонні То було презентовано у Венеції, а «Невгамовні» Ґаса ван Сента – в Каннах.

Читайте також: Свято, яке завжди з кимось іншим

CINERGY. РЕТРОСПЕКТИВА МАЙЇ ДЕРЕН

Одна з центральних постатей американського авангарду, Майя Дерен, хоч і була відкрита нашими глядачами лише в 1990-х, народилася 1917 року в Києві. Після переїзду до США навчалася журналістики й політології. Почала знімати в 1940-х. Захоплювалася хореографією, що яскраво видно в її поетичних, трасових чорно-білих, здебільшого беззвучних короткометражках, де превалює танець і рух, а чіткий сюжет відсутній. Спілкувалася з Дюшаном і Бретоном, знімала Анаїс Нін та Джона Кейджа.

ЗВУКИ «МОЛОДОСТІ»

У новій програмі буде поєднано музику й кіно: німецький фільм 1918 року «Маня. Історія працівниці тютюнової фабрики» Ойґена Іллеша (Пола Неґрі в головній ролі) – з живою грою Вроцлавського камерного оркестру Leopoldinum; реставрований український фільм «Два дні» (1927) Георгія Стабового – з музикою симфонічного оркестру, а мультимедійний перформанс «Портрети» покаже імпровізації VJ-групи Cube та українсько-французьких музик – Зоряни Рось, Крістофа Роше, Жака ді Донато, Юрія Яремчука й Романа Рося.

Читайте також: Кіно як дзеркало нації

Автор:
Тиждень