Останні новинки, продемонстровані на різноманітних автошоу, підтвердили, що інженери втрачають вплив на автомобільних дизайнерів. Конструюючи концепт-кари, призначені лише для показу на виставці, останні й раніше не стримували польоту своєї фантазії. Кузови у формі кулі, колеса, що обертаються незалежно одне від одного, двері, які відчиняються за відомим лише їм алгоритмом. Однак раніше, щоб автомобіль відповідав своїй назві, він мав бодай приблизно нагадувати своїми обрисами щось традиційне: капот, салон, багажник… Сьогодні, коли концепт-кари стали виключно електричними, будь-які обмеження щодо форми кузова через наявність двигуна та приводу стали зайвими. В електромобілів мотори вбудовано в колеса, а наймасивніші й найважчі деталі – акумуляторні батареї – можна сховати будь-де: під сидінням, на місці капота, між пасажирами тощо. Тому в дизайнерів повністю розв’язані руки – твори, що хочеш!
Читайте також: Електрифікація автопрому
Однак на останньому, 42-му Токійському мотор-шоу було не так багато моделей, які ледве відрізняються від літаючих тарілок прибульців. Конструктори завтрашніх автомобілів переймались двома головними проблемами: по-перше, створити емоційний дизайн, що змусив би покоління майбутніх споживачів переключити увагу з айпедів та фейсбуків на автомобілі. А по-друге – інтегрувати такі автомобілі в нове суспільство, яке завдяки інформаційним технологіям збереже нашу планету для наступних поколінь. Для вирішення цих завдань автовиробники переймалися не стільки зовнішнім виглядом своєї продукції, скільки розробкою ідей та систем їх взаємодії із суспільством. Так, Nissan запропонував комплексну систему «розумний дім», яка працюватиме разом із серійними електромобілями. Планують, що цей будинок буде сконструйовано таким чином, щоб він використовував мінімум енергії, а виробляв її переважно самостійно за допомогою сонця й вітру. У власника такого дому буде електромобіль, який уночі зможе поповнювати запаси струму в своїх акумуляторах. Однак якщо енергія була накопичена у процесі гальмування чи руху з гірки, то її надлишок авто віддаватиме в дім.
МІСЬКІ «ЖИТЕЛІ»
Електромобілі для мегаполісів зазвичай мають невеличкі розміри й такий самий скромний запас ходу на одному заряді – 60–160 км. Деякі з них схожі на гібрид авто й мотоцикла, інші вміщують у собі ще один транспортний засіб. Наприклад, в електричному міні-карі Honda Micro Commuter Concept завдовжки лише 1,86 м можуть розміститись аж троє людей (але, швидше за все, такого зросту, як більшість японців), і він здатен буде перевезти їх зі швидкістю до 60 км/год на відстань до 60 км. У цьому малюку поряд із водієм розміщений додатковий засіб пересування – двоколісний електричний міні-скутер Motor Compo. Його акумулятор – це спеціальна універсальна батарея Loop Battery, що заряджається в хатніх умовах і може бути джерелом енергії як для таких скутерів чи іншого легкого транспорту, так і для автомобіля – живити аудіосистему чи кондиціонер. Майбутній власник цих засобів пересування, за переконаннями конструкторів Honda, живе у містечку, де електроенергію видобувають за допомогою сонячних батарей чи газу, а її надлишок переробляється у водень, яким потім живляться автівки на паливних елементах, що перетворюють водень на електрику.
Така концепція «розумного дому», поєднаного із транспортними засобами, – це не просто собі фантазія вчених, а реальний проект, який упродовж двох наступних років випробують на кількох будинках у японській Йокогамі та китайському Шанхаї.
А от концепт-кар Nissan Pivo3 стане невід’ємною частиною інформаційного суспільства. Він зможе обмінюватися різноманітними даними із системами інформування про затори, міськими стоянками, іншими транспортними засобами, закладами харчування та культури, щоб обрати своєму власникові найшвидший і найекономічніший маршрут, знайти місце на стоянці. Вийшовши з цього авто, ви не турбуватиметесь про паркування – машина сама знайде вільне місце й підживиться на бездротовому пункті заряджування батарей. А якщо у Pivo3 є надлишок енергії, він віддасть її в мережу, заплативши нею… за паркінг. Щоб поновити запас енергії, електромобіль не доведеться під’єднувати до розетки – вже сьогодні розроблено методи безпровідної (індуктивної) передачі електрики від джерела струму до споживача – автомобіля.
Міським електромобілям потрібен мінімум місця на стоянці, адже людям не доведеться на ній виходити, тобто відчиняти двері. Втиснутись на невеличкий клаптик землі без водія Nissan Pivo3 зможе завдяки колесам, які повертаються в різні боки незалежно одне від одного – на площі у 4 мІ авто може легко розвернутись. Коли власникові знадобиться автомобіль, він за допомогою смартфону «викличе» його в потрібне місце.
Читайте також: Гість із майбутнього
БЕЗ СМАРТФОНУ – НІКУДИ
Узагалі, без смартфону автомобіль майбутнього навряд чи зможе пересуватись. Уже сьогодні є електронні сигналізації, які виконують команди з iPhone чи подібних девайсів. У майбутньому, виходячи з концепт-кара Toyota Fun-Vii та Suzuki Q-concept, щоб завести, а точніше включити електромобіль, потрібно буде встановити смартфон у спеціальний слот. У Suzuki Q-concept це дасть змогу прокласти маршрут і вивести його на центральний дисплей автівки. Інтеграція Toyota Fun-Vii зі смартфоном іще більша. По-перше, в цього авто бічні панелі зроблені у вигляді екрана, тобто вони можуть показувати будь-яке зображення, як заставка робочого столу комп’ютера чи телефону. Картинка може змінюватись залежно від бажання власника чи того, з ким сьогодні він їхатиме в цій Toyota. Окрім того, смартфон допоможе створити у авто «електронного асистента». Він голосовими підказками скеровуватиме водія у правильному напрямку, спілкуватиметься з пасажирами тощо.
ХАЙВЕЄМ – БЕЗ ВОДІЯ
Honda створила концепцію цілого міста майбутнього, де люди мандрують різноманітними транспортними засобами. Так, на далекі відстані (до 1 тис. км на одному баку пального) вони їздять у гібридному бензиново-електричному автомобілі, найбільш схожому на звичні сьогодні седани – АС-X. До 50 км авто може курсувати на «чистій» електриці, далі увімкнеться бензиновий двигун. Однак завдяки тому, що ця Honda має низький опір повітрю через вивірену аеродинаміку й особливий алгоритм роботи двигунів, витрати пального у ній сягатимуть лише від 0,9 до 2,8 л на 100 км. За задумом конструкторів, це авто здатне працювати у двох режимах. Якщо водій хоче самостійно керувати автомобілем, він може зробити це за допомогою мануального режиму, в якому є майже традиційні органи управління – кермо у вигляді джойстика та педалі. Таким чином він задовольнить свої драйвейські амбіції. А якщо водієві набрид одноманітний рух хайвеєм, він переводить авто в автоматичний режим. Тоді кермо ховається всередину панелі приладів, а сидіння набуває напівлежачого положення. За допомогою електронних «помічників», частина з яких уже нині доступна на серійних авто, концептуальна Honda АС-X самостійно веде машину хайвеєм.
Загалом технологію переробки водню в електроенергію раніше стримувала необхідність використання в паливних стільниках дорогоцінних металів, що робило її надто дорогою. Компанія Daihatsu запропонувала модель переробки водню з використанням його як пального в рідкому стані за допомогою нового методу. В якості каталізатора в ньому використовуються недорогі природні матеріали, а розміри блоку паливних стільників тепер такі, що дають змогу ставити їх у невеличких авто. Так, концепт Daihatsu FC ShoCase, що використовує цю технологію, за довжини трохи менше ніж 4 м має місткість мікроавтобуса – всі його елементи переробки водню, акумулятори та двигуни містяться в підлозі.
Конструктори автомобілів майбутнього вже розробили цілу систему інтеграції транспортних засобів у нове суспільство, яке не забруднює довкілля, використовує інформаційні технології в усіх аспектах життя й послуговується лише відновлюваними джерелами енергії – сонцем, вітром та повітрям. І в цьому світі є місце лише для автомобілів на електричній тязі.
Читайте також: А завтра ми підемо пішки