І щоразу з «технічних» причин його доводиться відкладати. Ну просто якийсь земний нефарт. Так, вочевидь, станеться вкотре і з планетарною катастрофою, прогнозованою згідно з календарем майя у п’ятницю 21 грудня. Якщо ви матимете змогу прочитати цей текст у найближчу суботу, наш прогноз таки справдився.
Кінець світу і медіа: все пропало?
Поряд з іншими поточними подіями медіа аж ніяк не оминає теми імовірного кінця світу. Здебільшого увага ЗМІ прикута до реакції суспільства на наближення можливого апокаліпсису та його потенційні наслідки для долі людства. Не виключено, що дехто з журналістів навіть готує про всяк випадок запаси необхідної апаратури, аби потім, якщо таки вдасться пережити глобальні катаклізми, відродити благородну справу журналістики в новому, постапокаліптичному світі. Якщо все ж таки Земля переживе пророковані їй у найближчому майбутньому біди і руйнування, років через 100 публікації, присвячені апокаліпсису-2012, набудуть важливої історичної ваги.
Порівняно із ситуацією 12 років тому, коли на людство начебто чекала глобальна кіберкатастрофа, так звана проблема 2000 (вона ж проблема Y2K, або Y2K-сумісність), пов’язана зі збоєм комп’ютерних систем, розроблених у ХХ столітті, внаслідок їх вступу в нове тисячоліття, нині медіа (треба віддати їм належне) поводяться куди спокійніше, не надмірно роздмухуючи масштаби паніки та істерії (яких, утім, не вдалося уникнути). Тоді для урядів це означало передусім проблеми на високотехнологічних виробництвах, в оборонній галузі та на спецоб’єктах, як-от хімічні заводи чи АЕС. До того ж нагнітання мороку і паніки у ЗМІ довкола згаданої «проблеми» широко використовував бізнес задля легкого збагачення. Комп’ютерний апокаліпсис-2000, за різними підрахунками, сукупно коштував різним країнам світу близько $300 млрд бюджетних коштів, витрачених на вирішення «питання».
Якщо аналізувати прогнози стосовно того, що станеться з людством після 21 грудня, постає доволі страхітлива картинка. До нашої планети зі свистом наблизиться величезний астероїд, який саме цього дня, як завбачливо передрекли індіанці майя, має врізатися в нашу планету і струсонути її так, що це призведе до знищення сучасної постіндустріальної людської цивілізації. Найбільшу паніку такий варіант розвитку подій у найближчому майбутньому викликає чомусь у Європі.
Проте є й інша альтернатива. У США дедалі більше побоюються того, що після можливих природних катаклізмів та апокаліпсису почнеться масштабна навала зомбі (!). Наприклад, The New York Times нещодавно опублікувала колонку Ґейл Коллінз, у якій обіграється тема глобального катаклізму в умовах сьогоднішньої соціально-економічної ситуації у США. Зокрема, настання «фіскального піку», на тлі якого американці переймаються модернізацією та гострінням садових інструментів на зразок вил, щоб боротися з хижими живими мерцями.
Якщо Америка таки переживе кінець світу 21 грудня, то вже в ніч на 1 січня 2013-го на неї чекає початок нової податкової реальності, напророченої не давніми майя, а Бюджетним контрольним актом від 2011 року, що передбачає скасування тимчасових податкових пільг для бізнесу, а також збільшення фіскального навантаження через запровадження податків, необхідних для фінансування програми охорони здоров’я від Барака Обами. За інформацією одного з авторитетних англомовних економічних тижневиків Barron’s, близько тисячі різноманітних урядових програм, які стосуються різних сфер життя, від оборони до тієї ж таки медицини, будуть «методично та глибоко урізані у фінансуванні». Американцям легше жити не стане, хоча це ще явно не апокаліпсис.
Британська друкована преса, як-от The Telegraph чи Dailymail, має приховану симпатію до того, яким чином сусіди-французи рятуватимуться від кінця світу згідно з календарем майя. Якщо в Росії та Китаї ті, хто переймається згаданою проблемою, не знають, куди б його втекти й перечекати, будують ковчеги-сховки вартістю мільйон юанів і масштабно скуповують сіль, крупи, свічки та інші предмети першої необхідності (бо не знати, що далі буде), то французи точно впевнені, що нині найбезпечніше таки у них. Глобальну негоду, як стверджують представники релігійної течії Нью-Ейдж та уфологи, усі охочі можуть пересидіти на горі Бюгараж, найвищій частині французького передгір’я Піренеїв у мальовничому і знову ж таки містичному Лангедоці. Жан-П’єр Дельор, мер невеличкого однойменного з горою селища, що притулилося біля її підніжжя, вже давно махнув рукою на те, що відбувається в його місті та гірському масиві довкола. Місцеві ж мешканці вже третій рік активно заробляють на тих, хто здійснює паломництво на гору чи хоче провести тут останній можливий день людської історії. На сувеніри і талісмани пішло все, зокрема каміння, яке продають по €1,5 за грам, та місцева джерельна вода, за пляшку якої хочуть аж €15. Провести ніч апокаліпсису в чотирикімнатному будинку коштуватиме майже €1,5 тис., а поставити свій намет у дворі – близько €400.
У Росії ж нині відбувається своєрідний газетний двобій між панікерами і поміркованими скептиками. Після того як районна газета приуральського містечка Омутнінськ опублікувала статтю про грядущий кінець світу, його мешканці в паніці повигрібали з магазинів усе, що там було. У Барнаулі, адміністративному центрі Алтайського краю, з цієї таки причини з прилавків зникли вся сіль, свічки і термоси. Президентові РФ Владіміру Путіну та його тезкові міністру з надзвичайних ситуацій Владіміру Пучкову довелося зробити кілька публічних заяв, щоб хоч якось заспокоїти росіян.
Українці ж, зважаючи на повідомлення у ЗМІ, не надто переймаються перспективою вселенської катастрофи і радше сприймають її як екстремальний, адреналіновий додаток до довгого списку проблем. Наших співвітчизників нині більше турбують важкі погодні умови та перші дні роботи Верховної Ради нового скликання. Утім, хоч як дивно, свічки за підвищеними цінами продаються поряд із новорічною атрибутикою на кожному розі.
Апокаліпсис комерції не перешкода
Будь-які серйозні біди на зразок війни, природних катаклізмів чи того самого кінця світу як довели маркетологи та інші підприємливі особи, – справа вельми вигідна й прибуткова. Бізнесмени пропонують своїм клієнтам «кінець світу» на різний смак і наповнення гаманця.
Ті, хто вирішив перечекати глобальні пертурбації в надійному місці, мають змогу зустріти кінець світу в бомбосховищах різного класу. Їх або продають, або здають у найм. Наприклад, тиждень проживання в бункері поряд із центром Києва обійдеться від $7 тис. до $10 тис., а в приватному бомбосховищі в Одесі з усіма зручностями, зокрема басейном і сауною, – аж $170 тис. У столиці Росії всі охочі та грошовиті можуть провести ніч у славнозвісному Бункері-45, зведеному для Сталіна на випадок ядерної війни. Це найбільший у світі бункер на 26 поверхів під землею. За символічну суму $16 тис. туди пускатимуть на добу, тобто в час між 21 і 22 грудня. Усім обіцяють п’ятиразове харчування, лекції від науковців та екскурсії до Музею холодної війни.
Бункероманія нині охопила не лише українців чи росіян. Те саме відбувається і в США, де такий превентивний засіб може собі дозволити більша кількість людей. Проте мати власне бомбосховище, здатне витримати прямий ядерний удар, – задоволення не з дешевих. Приміром, бункер від американської компанії Vivos, яка напередодні дати кінця світу за календарем майя активно рекламує свою продукцію, обійдеться щонайменше в $10 млн.
Також в інтернет-просторі як грибів після дощу з’явилося сайтів, які пропонують усе необхідне на випадок апокаліпсису. Найкраще розкуповуються індивідуальні набори для виживання. Зокрема, розрахований на чотирьох осіб комплект залежно від марки виробника і наповнення на різних американських сайтах коштуватиме від $55 до майже $200 за одиницю. Зазвичай це міцний рюкзак чи сумка, всередині якої міститься джентльменський набір із харчових концентратів, води та засобів її очищення, аптечки, ліхтариків із батарейками, компаса, найпростішого намету, мотузки, ножа та точила до нього, інколи ще рукавичок для будівельних робіт. У Росії набір під назвою «Гірше не буде» складається з мотузки, мила, гречки, корвалолу з валеріаною. В українському виконанні рятувальний комплект має такий вигляд: два ліхтарики із запасними батарейками, п’ять свічок, блок сірників, п’ять запальничок, три банки згущеного молока, така сама кількість банок шпротів. До цього додаються пляшка горілки, аптечка, мило, туалетний папір і ніж. Коштує таке задоволення від 250 до 480 грн. Також одними з найпопулярніших апокаліптичних товарів є харчові концентрати з довгим терміном придатності та різні електрогенератори.
Золота грошова пора нині також у тих, хто заробляє на поширенні інформації щодо того, як саме правильно виживати в екстремальних умовах різного штибу, як-от терористична атака, торнадо чи той самий кінець світу. Цифровий примірник довідника з виживання в середньому обійдеться у $37 за одиницю і вище.
Осторонь не лишаються й винахідливі туристичні фірми, які пропонують різноманітні постапокаліптичні тури, зокрема до раю чи пекла залежно від уподобань клієнтів. Найпопулярнішими є мандрівки до пекла – продавці запевняють, що там веселіше. Клієнт отримує сертифікат, бронювання місця і квитки на вільне падіння до геєни вогняної. До вартості входять віп-картка на вільне переміщення та путівники. Покупці райських турів будуть занесені до Книги Світла, а перебування в раю пропонується за системою «все включено». У третьому випадку на 21 грудня замовляють подорожі з квитком в один кінець
Апокаліпсис – це та традиційна тема, яку дуже люблять використовувати у своїй роботі рекламники. Нині на радіо можна почути, що «кінець світу скасовується, оскільки…» Далі перераховуються можливі варіанти. Таким чином українцям пропонують придбати нові двері, нову найсучаснішу, майже космічну оргтехніку та сходити на концерт Меріліна Менсона в Києві. Користаються з цього і нічні клуби, бо явно не всім захочеться пересиджувати можливий апокаліпсис у бункерах. 21 грудня українську столицю та інші міста світу накриє хвиля вечірок, присвячених кінцю світу, з танцями й морем традиційного напою індіанців майя, тобто текіли.
Невідомо, чи таки справдиться сумне пророцтво індіанців майя і чи таки наш світ зненацька припинить своє існування. Але впевнено можна сказати, що хтось точно на цьому збагатиться. Та й можна буде добре провести час і повеселитися навіть в умовах нинішньої зимової негоди.